Demokrati

I anarkistisk og syndikalistisk litteratur kan man av og til lese at man på den ene siden er mot­stander av demokrati, og på den annen side tilhenger av demokrati. Dette kan synes som en selvmot­sig­else, men er det ikke. Demokrati betyr at flertallet bestemmer, i motsetning til at en liten herskende elite bestemmer gjennom «mindretallsdiktatur». Også demokrati er problematisk da det kan innebære «fler­talls­diktatur», hvis ikke mindretallets interesser blir ivaretatt. «Demo­krati» har tre hovedbetydninger:

·      Direkte demokrati – hvor de som er vesentlig og konkret berørte selv fatter beslutningene og setter dem ut i livet. Flat struktur, sidestilte organer. Folkeavstemninger eller konsensus er mye brukt.

·      Delegert demokrati – valg av umiddelbart tilbakekallbare delegater som møter med begrenset og/eller «bundet mandat». Organisert nedenfra og opp.

·       Indirekte, representativt, demokrati – hvor folket velger representanter som så fatter beslutningene «på vegne av folket». Organisert ovenfra og ned.

 

Det finnes også ulike grader og blandingsformer, som utstrakt bruk av folkeavstemninger. Det finnes de som mener at indirekte, representativt, demokrati også er delegert demo­krati. De hevder at folket har delegert noe av sin suverenitet/myndighet til folkets representanter, som så fatter beslutninger på vegne av folket; men dette har folket aldri gjort. Folket kan ikke ta tilbake sin suverenitet.[1] Det er parlamentet som avgjør hvor stor del av sin suveren­itet den vil av­stå til folket. Det er Stortinget som vedtar regler for rådgivende folke­avstemninger (Norge har ikke bindende folkeavstemninger), regler for kommune-, fylkestings- og stortings­valg, forholdet mellom den lovgivende, utøvende og dømmende myndighet, forholdet mellom offentlig og privat myndighet osv.

Syndikalistenes syn på det representative demokrati vises i følgende sitat:

Syndikalismen er som saadan antidemokratisk allerede av den grund, at den ikke beskjæftiger sig med politik. [...] Syndikalismen er antidemokratisk ogsaa av den principielle grund, at den ikke anerkjender staten. Demokrati i vedtaken mening er statspolitik. [...] Demokratisme og syndikalis­me staar som to motsatte poler til hinanden. Demokratismen aapenbarer sig i ikke-maalbeviste majoriteter, der ved hjælp av den almindelige stemmerets maskineri danner en blok for at under­trykke den viljesterke, maalbeviste minoritet i kraft av dogmen om folkesuverænitet. Inden syndi­kalismen utgaar initiativet, vækkelsen fra de maalbeviste rebeller, les révoltés. Under den røde fane kaldes alle gode viljer for at arbeide og virke inden bevægelsen. Liksom i samfundet saa er det og­saa i fagforeningen ─ kun de aktive kan man regne med; de som arbeider inden bevægelsen, de som driver propaganda, de som indskrænker sig til at betale sin kontingent efter paatryk av op­kræv­ningsmanden, de kan ikke haabe at faa den indflydelse inden syndikatet, som de forsmaar at benytte. I tilslutning til dette minoritetsprincip finder den revolutionære syndikalisme det heldigere, at syndikatene er smaa og mange end store og relativt faa, dog selvfølgelig føderativt sam­organi­serte sig imellem.»[2]

 

Enkelte syndikalister aksepterer flertallsavgjørelser i klasseorganisasjoner, mens det stiller seg annerledes i et samfunn med flere klasser:

«Hvis man stiller sig på klassekampens grunn, så må man forkaste demokratiets. Stiller man sig igjen på demokratiets, så blir klassekampen endel ulogisk, noget som ikke kan utføres i sin ytterste konsekvens.

Tillegger man demokratiet, d. v. s. folkemajoriteten den utslagsgivende stemme i sam­funds­interes­sene, så underordner man klasseinteressene. Stiller man sig uten kom­promis på klasse­kampens grunn, så blir det ikke nogen plass for en 'avgjørende folke­majoritet'. Og syndikalismen stiller sig uten kompromis på klassekampens grunn.

Det er absolutt umulig å tillempe samme prinsipper for avgjørlse i samfundsspørsmål, som dem arbeiderne benytter innen sine egne organisasjoner. Og hvorfor? Helt enkelt av den grunn at arbeiderne i sine egne organisasjoner avgjør alt, selv om de opdeles på mer eller mindre flytende og tilfeldige majoriteter. Arbeidernes organisasjoner er stort sett klasseorganisasjoner og består av medlemmer fra én klasse. Det kan naturligvis blandt disse herske forskjellige meninger om taktiske og andre forhold, så at de opdeles i en majoritet og en minoritet. Men også om det her er majori­teten som er den avgjørende, så er det arbeiderklassen som fatter beslutningen.

I samfundet er det anderledes. Det består ikke bare av en klasse, men av flere. Stort sett består den bare av to: den eiendomsbesittende og den eiendomsløse. Opdelingen er kanskje litt schabelon­messig, men stort sett er den riktig. Hvis nu arbeiderklassen, som arbeider for avskaffelse av det borgerlige sam­fund, overlater til majoriteten å beslutte, så overlater den til borgerklassen å beslutte over arbeider­klassen. Det er ikke absolutt sikkert at arbeider­klassen nogengang vil kunne opnå en stemmemajoritet i det kapitalistiske samfund. Over­later man avgjørelsen til samfundets majoritet så kan det lett inntreffe at man aldri får majoritet for kapitalismens avskaffelse, og socialismen vilde dermed ikke bli virkelighet. Tilhengerne av demokratiet fikk således nøie sig med å bli plyndret så lenge majoriteten hadde interesse av å oprettholde det kapitalistiske plyndringssystem.

Den bevegelse derimot, som står på klassekampens grunn, drømmer ikke et øieblikk om å la kapitalistene ha et ord med i laget angående kapitalismens eksistens. Den lar ikke samfundets majoritet være bestemmende for sine handlinger, den lar i hvert øieblikk mulighetene til å virkelig­gjøre sine ønsker være det avgjørende. Har den makt til å styrte kapitalismen og virkeliggjøre socialismen, så gjør den detuten hensyn til om det virkelig skulde finnes en kapitalistisk majoritet i samfunnet. [...]

For det sociale esel som stiller sig på demokratiets standpunkt må det bli en samfunds­plikt å la sig slakte for de eiendomsbesittende, så lenge det finnes en eiendoms­besittende samfunds­majoritet som anser at arbeiderne bør slaktes. For den som har stillet sig på klassekampens standpunkt er klasse­interessene og ikke samfunds­majoriteten det av­gjør­ende.»[3]

 

Anarkistene og syndikalistene er, hva idealet angår, motstandere av «indirekte demokrati» og «flertalls­diktatur». Man støtter «direkte demo­krati» og er opptatt av at mindre­tallets interesser blir tilstrekkelig ivaretatt. I valget mellom diktatur og indirekte demokrati vil man derimot tross alt fore­trekke indirekte demokrati. I det anarkistiske idealsamfunn, med direkte demokrati, kan de i gitte situasjoner godta representanter, spesielt der hvor det er uhensiktsmessig å bruke folke­møter, folkeavstemninger o.l., men disse må kunne møte med begrenset og/eller bun­det man­dat, og kunne trek­kes tilbake og skiftes ut umiddelbart.

 



[1] Ikke lett på en lovlig måte i hvert fall. Man kan riktignok tenke seg at et parti med direktedemokrati på program­met vinner valget med så stort flertall at grunnloven kan endres, men sannsynligheten for dette er minimal.

[2] Holmberg 1920:126,128, 133-134.

[3].Alarm nr. 29 1927 («Demokrati, klassekamp og militarisme.» Av Albert Jensen).