Hva er anarkisme?
“Den
moderne anarkisme er, når alt kommer til alt, en hjernesykdom som er farligere
enn både meningitis og poliomyelitt. Den er stormannsgalskapens siste idé. Og
det verste er at den er smittsom. Den brer seg helst i unge hjerner som er
disponert ved misunnelse, hat og slett kultur. Tro meg: En dag finner man
sabotasjens og anarkismens basiller som obligate parasitter i hjernens kontrollerende
centra. Det er vanvittige mennesker vi får med å gjøre. Det er ikke småforbrytere
som pusler med alskens lumpne lovovertredelser, men monomaner som med syke
celler og oppspilte, forgiftede fanatikerhjerner forbrenner av hat til det
normale. Der er stor stil i disse folks patologiske samfundsraseri, de er
kriminalismens Cæsarer, forferdelige i sin impulsive uberegnelighet og sin
grenseløse egenrettferdighet. De vil slå ned for fote: de vil føre sin smitte
ut over hele verden hvis de ikke i tide selv slåes ned eller stenges inne.”
Dr. Jonas Fjeld i Øvre Richter Frich: De sorte gribber (Utgitt i 1913)
Hva
anarkisme ikke er:
“Den är inte bomber, oordning, eller kaos.
Den är inte stöld och mord.
Den är inte ett allas krig mot alla.
Den är inte att återvända till barbariet eller stenåldern.
Anarkismen er raka motsatsen till allt detta.”
(
Verden
i dag står overfor tre potensielle katastrofale kriser:
Sosialt sammenbrudd, dvs. økende fattigdom, hjemløshet, kriminalitet, fremmedgjøring, rusmiddelmisbruk, sosial isolasjon, politisk apati, dehumanisering, ødeleggelse av lokale strukturer for selvhjelp og gjensidig hjelp.
Ødeleggelse av planetens følsomme økosystem, som alt kompleks liv er avhengig av.
Den
raske spredningen av masseødeleggelsesvåpen.
Anarkismen
tilbyr en enhetlig og logisk måte å forklare disse krisene på ved å spore
dem tilbake til en felles kilde. Denne kilden er prinsippet om hierarkisk
autoritet, som ligger til grunn for hovedinstitusjonene i alle “siviliserte”
samfunn, det være seg kapitalistiske eller “kommunistiske”. Anarkistiske
analyser begynner med det faktum at alle våre store institusjoner har en
hierarkisk struktur, dvs. organisasjoner som konsentrerer makten i toppen av en
pyramidestruktur, slik som bedrifter, regjeringsbyråkrati, armeer, politiske
partier, religiøse organisasjoner, universiteter osv. Deretter viser den
hvordan de autoritære forholdene, som er iboende i slike hierarkier, negativt påvirker
individene, samfunnet og kulturen.
“Anarkisme”
og “anarki” er utvilsomt den mest forvrengte idé i politisk teori.
Vanligvis blir ordene brukt i betydningen “kaos” eller “uten orden” - og
underforstått så foretrekker anarkister sosialt kaos, og en tilbakevending til
“jungelens lov”.
Anarkismen
er en politisk teori hvis mål er å skape et samfunn med individuell frihet, og
hvor individene fritt samarbeider sammen som likeverdige. Anarkismen er i mot
alle former for hierarkisk kontroll –
det være seg kontroll fra statens eller en kapitalists side – da dette er skadelig for individet og dets individualitet, og
også unødvendig. Man vil ha orden nedenfra og opp, ikke uorden påtvunget
ovenfra og ned av autoriteter.
Anarki
er et sammensatt ord som stammer fra gresk, anarchos. Forstavelsen
“an” betyr
“ikke-”, “u-” eller
mer presist “negasjonen av”, dvs. “motstykke til” eller “alternativ
til – og fravær av” det etterfølgende. Ordet “arki” har sin
opprinnelse i et verb som betyr “lede, komme først”. Direkte oversatt
tilsvarer “arki” det norske “erke” som i erkefiende, erkesludder,
erkebiskop, etc. Anarki betyr således “uten regjering”, eller mer presist,
alternativ til – og fravær av, – slike former for styring som er basert på
over- og underordnede i rang og/eller lønn, mao. fravær av hierarki og
autoritet. Underordning overfor mytiske
overordnede – guder –
blir også forkastet i henhold til prinsippet om ateisme.
Anarchos
betyr ikke uten styring; da ville man brukt ordet anchratos. Anarki
er en tilstand hvor folk lever i samfunn og styrer seg selv, uten hierarkisk
organisasjon, politisk (inklusive administrativt) og økonomisk. Med styring
menes samordning av arbeidsoppgaver for å nå et mål. Følgelig er anarki
slike former for styring som er basert på horisontal organisasjon – at
folk er sideordnet rangs- og lønnsmessig. Økonomisk sideordning kalles
gjerne likestilling, mens rangsmessig sideordning kalles sidestilling.
Full side- og likestilling betyr at alle
er sin egen sjef, har både styrings- og arbeidsoppgaver, myndighet og ansvar i like monn, og ordner opp alene i individuelle saker og på like fot med andre berørte i fellessaker, og
i
samband med dette har like høy samlet godtgjørelse for innsatsen.
Anarkistene
har som et mål å fjerne den private eiendomsrett til produksjonsmidlene, i
hvert fall til de produksjonsmidler som forutsetter at eieren må kjøpe andres
arbeidskraft. Det karakteristiske ved eiendom
er “herredømme over andre”,
altså en eller annen form for dominans, f.eks. det å eie en frisørsalong med
flere ansatte. Anarkistene vil i stedet innføre besittelse.
Det karakteristiske ved besittelse er å “være
sin egen herre”, på
individuell eller kooperativ basis, f.eks. drive som frisør alene, eller at
flere frisører på like fot går sammen om en salong.
Den
første som eksplisitt tok opp anarkibegrepet i politisk systemsammenheng var
franskmannen Pierre-Joseph Proudhon,
“Anarkismens far”.
I
stedet for kun å være antistatlig så er anarkismen primært en bevegelse mot
hierarki, da hierarki er den organisasjonsstrukturen som legemliggjør
autoritet. Siden staten er den “høyeste” form for hierarki, er anarkister
per definisjon antistatlige; men dette er ikke en tilstrekkelig definisjon av
anarkisme. Det innebærer at alle anarkister er i mot alle former for
hierarkiske organisasjoner, ikke bare staten. Det inkluderer alle autoritære økonomiske
og sosiale forhold, så vel som politiske, spesielt de som er tilknyttet
kapitalistisk eiendom og lønnsarbeid. Anarkismen er derfor en politisk teori
med det mål å skape et samfunn uten politiske, økonomiske eller sosiale
hierarkier. De går inn for individuell frihet og sosial likhet.
Anarkistene
mener at individualitet – det som
gjør en person unik – er et viktig
aspekt ved menneskeheten. De innser likevel at individualiteten ikke eksisterer
i et vakuum, men er et sosialt fenomen. Utenfor samfunnet er individualitet
umulig, siden man trenger andre mennesker for kunne utvikle seg, ekspandere og
vokse.
For
at individualiteten skal kunne utvikle seg i størst mulig grad, anser
anarkistene det som vesentlig å skape et samfunn basert på de tre prinsippene frihet,
likhet og solidaritet. Disse er avhengig av hverandre.
Frihet
er viktig for at menneskelig intelligens, kreativitet og verdighet skal kunne
blomstre. Å bli dominert av andre er å bli nektet muligheten til å tenke og
handle for seg selv, som er den eneste måten for individualiteten å vokse og
utvikle seg. Dominering kveler også innovasjon/endringer og personlig ansvar,
noe som leder til konformitet og middelmådighet. Et samfunn som maksimerer
individualitetens vekst vil nødvendigvis være basert på frivillige
forbindelser, ikke på tvang og autoritet
Hvis
frihet er vesentlig for den største utvikling av individualiteten, så er likhet
vesentlig for at ekte frihet skal kunne eksistere. Det kan ikke være noen ekte
frihet i et klassedelt, hierarkisk samfunn, gjennomsyret av store ulikheter i
makt, rikdom og privilegier. For i et slikt samfunn vil bare noen få – de på
toppen av pyramiden – være relativt frie, mens resten er “halv-slaver”. Følgelig
vil frihet uten likhet være et vrengebilde – i beste fall “friheten” til
å velge sin herre (sjef) som under kapitalismen. Dessuten vil selv eliten under
slike betingelser ikke være ordentlig frie, fordi de må leve i et hemmet
samfunn som er gjort stygt og goldt av tyranniet og fremmedgjøringen av
majoriteten. I tillegg må de stadig være på vakt og slåss for sine
privilegier, samt bruke energi for å holde de under seg nede. Og siden
individualitet kun utvikler seg best bare når man er i den videste kontakt med
andre frie individer, er elitens medlemmer hemmet i sine muligheter for sin egen
utvikling pga mangelen på frie individer som de kan samhandle med.
Solidaritet
betyr gjensidig hjelp: å arbeide frivillig og samhandle med andre som deler
samme mål og interesser. Men uten frihet og likhet vil samfunnet bli en
pyramide av konkurrerende klasser basert på de høyere lags dominering av de
lavere. I et slikt samfunn gjelder “dominér eller bli dominert” og
“enhver for seg selv”. Denne “harde individualismen” blir fremmet på
bekostning av fellesskapsfølelsen. De på bunnen er rasende på de over seg, og
de på toppen frykter de under seg. (“De du tråkker ned på vei opp, møter
du igjen på vei ned.”) Under slike betingelser kan der ikke være noen
samfunnsmessig solidaritet, men bare en delvis form for solidaritet innen for
klassene, noe som svekker samfunnet som helhet. Det er viktig å påpeke at
solidaritet ikke innebærer selvoppofrelse eller selvfornektelse.
Anarkister
er ikke idealister, men materialister. De tror ikke at ideer utvikler seg på
utsiden av samfunnet. Individualitet og ideer vokser og utvikler seg innenfor
samfunnet, i respons på materielle og intellektuelle vekselvirkninger og
erfaringer, som folk aktivt analyserer og tolker.
Som
vi har sett så innebærer anarki uten herskere eller uten autoritet. Anarkister
er ikke i mot “autoriteten” (eller mer korrekt kompetansen) til
eksperter med spesielle kunnskaper, ferdigheter eller visdom, men de mener at
slike “autoriteter” ikke skal ha makt til tvinge noen til å følge deres
anbefalinger. Anarkister skiller mellom ekspertkompetanse og
beslutningskompetanse. Ekspertene kan komme med utredninger, råd og forslag,
mens det er de som er vesentlig og konkret berørt som skal fatte beslutningene
vedrørende gjennomføringen av forslagene.
Anarkister
er antiautoritære fordi de anser at intet menneske skal dominere andre.
Anarkister tror på den iboende verdighet og verdi av det menneskelige individ.
Dominans er iboende degradering og fornedring, siden den legger viljen og bedømmelsesevnen
til den dominerte under viljen og bedømmelsen til den dominerende, og slik ødelegger
verdigheten og selvrespekten som kun kommer fra personlig autonomi. Dessuten gjør
dominering det mulig, og leder vanligvis til, utbytting, noe som er roten til
ulikhet, fattigdom og sosialt sammenbrudd. Med andre ord, anarkismens vesen er
fritt samarbeid mellom likeverdige for å maksimere deres frihet og
individualitet.
Kooperasjon/samarbeid
mellom likeverdige er nøkkelen til det antiautoritære. Gjennom samarbeid kan
vi utvikle og beskytte våre egne indre/iboende verdier som unike individer, så
vel som berike våre liv og frihet. Som antiautoritære anerkjenner anarkistene
at menneskene har en sosial natur, og at de gjensidig påvirker hverandre. Vi
kan ikke flykte fra “autoriteten” til denne gjensidige påvirkning.
Fordi
menneskene er tenkende vesener vil det å nekte dem frihet være å nekte dem
mulighetene til å tenke for seg selv, noe som vil være å nekte dem deres
eksistens som mennesker. For anarkister er frihet et produkt av vår
menneskelighet.
Frihet
er i bunn og grunn individer som etterstreber sine egen goder på deres egne måter.
Å gjøre slikt fremmer individenes aktivitet og styrke mens de tar beslutninger
for og om seg selv og deres liv. Bare frihet kan garantere individuell utvikling
og mangfold. Dette fordi når individer styrer seg selv og gjør sine egne
beslutninger/valg så må de øve opp tankene sine, og dette kan ikke ha andre
effekter enn å utvide og stimulere de involverte individer. Derfor er frihet en
forutsetning for den maksimale utvikling av ens individuelle potensial, som også
er et sosialt produkt, og kan oppnåes bare i og gjennom samfunnet. Et sunt,
fritt samfunn vil produsere frie individer, som i sin tur vil forme samfunnet og
berike de sosiale forholdene mellom menneskene fra hvem det er utarbeidet.
Men
friheten trenger den rette type av sosialt miljø som den kan vokse og utvikles
i. Et slikt miljø må være desentralisert, og basert på det direkte styre av
arbeidet av de som gjør det. Sentralisering innebærer tvangsmessig autoritet
(hierarki), mens selvstyre er frihetens vesen. Selvstyre garanterer at de
individene som er involvert bruker (og derfor utvikler) alle sine evner og
anlegg. I kontrast erstatter hierarki aktivitetene og tankene til alle de
involverte med aktivitetene og tankene til de få. I stedet for å utvikle deres
evner fullt ut, marginaliserer hierarkiene flertallet, og følgen av det blir at
utviklingen deres sløves. Det er av denne grunn at anarkister går i mot både
kapitalisme og stat. Kapitalisme, som staten, er basert på sentralisert
autoritet, og hvis hensikt er å holde arbeidsstyringen utenom de som arbeider.
Frihet
betyr et antiautoritært samfunn hvor individer og grupper praktiserer
selvstyre, dvs. de styrer seg selv. Betydningen av dette er viktig.
et anarkistisk samfunn vill være uten tvang, det betyr at vold, eller trusler om vold, ikke vil bli brukt for å “overbevise” individer til å gjøre noe som helst,
anarkister er sikre støttespillere til individuell suverenitet, og pga. denne støtten er de mot institusjoner basert på tvangsmessig autoritet,
anarkistenes motstand mot
“regjering” bare betyr at de er i mot sentraliserte, hierarkiske,
byråkratiske organisasjoner eller regjering. De er ikke i mot selvstyre gjennom konføderasjoner
av desentraliserte grasrotorganisasjoner, så lenge disse er basert på direkte demokrati heller
enn delegering av makt til “representanter”. For autoritet er det motsatte av frihet, og følgelig
er enhver organisering basert på delegering av makt en trussel mot friheten og verdigheten til de
menneskene som er underkastet denne makten.
Anarkister
anser frihet til å være det eneste sosiale miljø hvor menneskets verdighet og
mangfold kan blomstre i. Under kapitalisme og stat, derimot, er det ingen frihet
for majoriteten. Privat eiendom og hierarki garanterer at tilbøyeligheten og
bedømmelsen av de fleste individer vil bli underlagt en herskers vilje, som
hardt begrenser deres frihet og gjør det umulig med den fulle utvikling av alle
de materielle, intellektuelle og moralske evner som ligger latent i hver enkelt
av oss.
Ulydighet
er det sanne fundament for frihet. De lydige må være slaver.
Anarkister
foretrekker et desentralisert samfunn, basert på frie assosiasjoner. De anser
denne form for samfunn som det beste for å maksimere verdiene frihet, likhet og
solidaritet. Bare ved en rasjonell desentralisering av makt, både strukturell
og territorial, kan individuell frihet oppfostres og oppmuntres. Delegeringen av
makt i hendene på en minoritet er en åpenbar nektelse av individuell frihet og
verdighet. Heller enn å ta styringen av deres egne saker fra folk og gi dem i
hendene på andre, vil anarkistene favorisere organisasjoner som minimaliserer
autoritet, og holde makten (eller rettere sagt: styrken) i bunnen, i hendene på
de som er påvirket av omfanget av enhver beslutning.
Frie
assosiasjoner er hjørnesteinen i et anarkistisk samfunn. Individer må være
frie til å slå seg sammen etter eget ønske, for dette er grunnlaget for
frihet og menneskelig verdighet. Imidlertid må enhver slik enighet være basert
på desentralisering av makt, siden bare likhet sørger for den sosiale
sammenheng for at friheten skal kunne vokse og utvikle seg. Anarkister støtter
derfor direkte demokratiske kollektiver.
Anarkismen
er en politisk teori hvis mål er å skape et samfunn hvor individene fritt
samarbeider som jevnbyrdige. Anarkismen er i mot alle former for hierarkisk
kontroll – det være seg statlig eller kapitalistisk kontroll – da slik
kontroll er skadelig for individet og dets individualitet, i tillegg til at den
er unødvendig. Anarkister foretrekker et desentralisert samfunn, uten
undertrykkende institusjoner, et samfunn organisert gjennom en føderasjon av
frie assosiasjoner/sammenslutninger. Dette er den beste måten å maksimere
verdiene frihet, likhet og solidaritet på.
Anarkister
er for fritt samarbeid mellom frie individer. Det som hindrer dette er to
forhold:
Staten,
dvs. skillet mellom styrende og styrte. Anarkister fornekter formynderidéen,
at noen enkeltindivider, klasser eller partier har rett til å bestemme over
andre mennesker. Staten bygger på økonomisk ulikhet, autoritetstro og
lederprinsipper. Staten er ikke det samme som en nasjonal overbygning –
regjering, men en spesiell type organisering av samfunnet – hierarki. Den
er kjennetegnet av en beslutningsstruktur, og av institusjoner, som
definerer sin egen og andres makt. Til dette bruker ledelsen maktmidler de
selv har monopol på. Dette innebærer at også en privat bedrift med en
hierarkisk beslutningsstruktur har en statlig organisasjonsform. Stat innebærer
undertrykking av andre.
Kapitalismen,
dvs. skillet mellom eiere og eiendomsløse. Eiendomsretten til
produksjonsmidlene forutsetter et lite mindretall av eiendomsbesittere og et
stort flertall av eiendomsløse. De siste er avhengige av det
eiendomsbesittende mindretall for å få arbeid og midler til livets
opprettholdelse. De er lønnsarbeidere, og merverdien de skaper kontrolleres
av eiendomsbesitterne, og ikke av dem selv. Privat eiendom er på mange måter
som en privat type stat. Eieren bestemmer hva som skal skje innen for det
området hun/han “eier”, og utøver derfor et maktmonopol over det. Det
som kjennetegner kapitalismen er produksjon for profitt (penger skal bli til
mer penger), ikke for folks behov. Kapitalisme innebærer utbytting
av andre.
Disse
to typene av autoritet lever i et gjensidig forhold til hverandre, og kan
vanskelig skilles. Det er en viss
sammenheng mellom mangel på sidestilling og sviktende likestilling. Overordning
og utbytting, politisk og økonomisk hierarki, er langt på vei to sider av
samme sak.
Anarki
er et typisk gradsspørsmål, og det har ingenting til felles med “den
sterkestes rett”. Det
selvmotsigende i at “den
sterkestes rett” (selvbestaltet
regjering/hierarki), ofte defineres inn under begrepet anarki (uten
regjering/hierarki), kompletterer begrepsforvirringen i den borgerlige språkbruken.
Det er imidlertid ikke bare anarkibegrepet som er forvansket i dagens språk. I
tillegg kommer uklarheter i betydningen av ordene makt og styrke: Makt betyr på
den ene side dominans, dvs det å være overordnet, på den annen side betegner
det handlekraft og styrke, selv om man godt kan være handlekraftig og sterk
uten å dominere eller styre andre. Enhver hierarkisk organisasjon, offentlig
eller privat, formell eller uformell (gurupyramide), representerer en eller
annen form for regjering, og dermed stat. Hierarkiske organisasjoner kan være
mer eller mindre flate, og følgelig ligge nærmere eller fjernere fra rent
anarki, dvs graden av anarki varierer.
Det
finnes en rekke retninger innen anarkismen:
anarkofeminisme (Emma Goldman), økoanarkisme (Murray Boockhin),
anarkosyndikalisme (Rudolf Rocker), mutualisme (Pierre-Joseph Proudhon),
individualisme (Max Stirner,
Benjamin Tucker), kollektivisme (Mikhail
Bakunin), kommunisme (Peter Krapotkin,
Errico Malatesta), for å nevne noen.
Disse legger vekt på forskjellige sider ved samfunnet, og måter å organisere
det på, men felles for dem alle er at de er for frihet, og mot frihetens
fiender – staten og kapitalismen. “Vi er overbevist om at frihet uten
sosialisme er privilegier og urett, og at sosialisme uten frihet er slaveri og
brutalitet”, sa Mikhail Bakunin. Anarkisme kalles derfor ofte for
“frihetlig sosialisme”, “libertær sosialisme” eller “autonom
sosialisme”.