En sammenligning av det norske samfunn omkring 1850 og 2000
kan sammenfattes i følgende tabell:
1850 |
2000 |
Jordbrukssamfunn
à Industrisamfunn |
Industrisamfunn
à Informasjonssamfunn |
Lavt
utdanningsnivå |
Høyt
utdanningsnivå |
Store
rangs- og inntektsforskjeller |
Mindre
rangs- og inntektsforskjeller |
Massefattigdom |
Høy
velstand, både relativt og absolutt, lite fattigdom |
Lav
levealder, høy barnedødelighet, dårlig helsestell |
Høy
levealder, lav barnedødelighet, godt helsestell |
Privat
veldedighet, hjelp fra familien, "fattigkassa" |
Utbygd
offentlige pensjoner, trygdeytelser og støtteordninger, sosialkontor. |
Arbeidstid
på ca. 10-14 timer dagen, 6 dager i uken |
Arbeidstid
på ca. 7-8 timer dagen, 5 dager i uken |
Arbeidet
var i hovedsak manuelt |
Arbeidet
er i stor grad maskinelt |
Stemmeretten
sterkt begrenset |
Allmenn
stemmerett |
Få
og svake folkelige interesseorganisasjoner |
Flere/sterke
folkelige interesseorganisasjoner |
Bedriftseier/direktør
bestemmer alt innen bedriften |
Arbeiderrepresentasjon
i bedriftens styre, arbeidsmiljølov, fagforeninger, likestillingslov |
Vanlige
folk eier lite eller ingenting |
Vanlige
folk eier mye, bl.a bolig, hytte, forbruksgjenstander, aksjer |
Ingen
ferie |
5
ukers ferie |
De første anarkistene dukket opp i et Norge på vei fra jordbrukssamfunnet til industrisamfunnet. Utdanningsnivået var lavt. Arbeidstiden var ofte på over 12 timer om dagen, og ferie var ukjent. Det eksisterte massefattigdom. Stemmeretten var sterkt begrenset. I dag har arbeiderne det relativt bra, de har stemmerett, eier ofte sine egne boliger og hytter, har aksjer og andeler, og er dermed medeiere i ulike bedrifter, de har innflytelse i bedriftene ved representasjon i bedriftsstyrene, arbeidstiden er på 7-8 timer om dagen, arbeiderne har 5 ukers ferie.
Det finnes fremdeles mennesker som faller utenfor velferdsordningene. I stor grad tilhører disse de lavere lag av arbeiderklassen, minstepensjonister, enslige med barn, arbeidsledige, asylsøkere, flyktninger, innvandrere, handikappede, folk med psykiske problemer og rusbrukere. Det er de sosiale og økonomiske ulikhetene som i stor grad bidrar til ulikheter i helse og livskvalitet, og som derfor må sees på som et samfunnsproblem.
Finnes det en rød(-svart) tråd av anarkisme gjennom Norgeshistorien? Enkelte har villet trekke anarkismens historie tilbake til norrøn tid, til landnåmstiden på Island, til datidens bygdeting, og til «føderative» vikingers overfall på sentralmyndighetene i de europeiske statene på 800–1000-tallet. Dette er nok å trekke anarkismens historie i Norge vel langt. Enkelte av anarkistene på 1800-tallet trakk sine idéer bakover til det gamle norske bondesamfunnet. Norske anarkister har også hentet idéer utenlands. Opplysningstiden og revolusjonene på 1800-tallet var viktige leverandører av idéer, og sporet til handling for samfunnsreformatorene. De førmarxistiske sosialistene ble lest tidlig på 1800-tallet. Det ble også anarkistene Proudhon, Bakunin og Kropotkin senere i århundret. Henrik Wergeland påvirket Marcus Thrane som påvirket Henrik Ibsen som igjen inspirerte norske og svenske ungsosialister.
I Norge kan vi snakke om to hovedretninger innen anarkismen:
Har så anarkistene og syndikalistene oppnådd noe i løpet av de siste 150 årene? Organisatorisk har de alltid stått svakt, men deres idéer har likevel stått relativt sterkt, spesielt i de turbulente tidene på 1910- og første halvdel av 1920-tallet, samt på 1970-tallet. Deres idéer har tidvis hatt innflytelse langt inn i enkelte partier (spesielt Arbeiderpartiet, Venstre, Senterpartiet, og deres ungdomsorganisasjoner), fagforeninger, og innen kvinne- og miljøbevegelsen. Det er som propagandabevegelse anarkistene og syndikalistene har hatt sin styrke, og det er da også blant skribenter, journalister og forfattere vi finner mange av dem. Norge er et mer frihetlige samfunn i dag enn for 150 år siden. Hvor stor del av æren anarkistene og syndikalistene skal ha for denne utviklingen kan nok diskuteres, men noe av den fortjener de så absolutt.