Olga Strøm, gift med Kristofer Hansteen, var «en kvinne som i begeistring for de felles idéer vilde dele hans arbeide og fattigdom»[1].
Jeg vet ingenting om Hulda Garborgs (1862─1934) forhold til anarkismen, men vi må vel regne med at hun ikke akkurat motarbeidet Arne Garborgs arbeid for anarkismen. Hulda Garborg skal ha vært med i Støttekomiteen for Sacco og Vanzetti.
I 1921 ble Inga Ingvaldsen ekspeditør for Revolt. Hun ble også valgt til sekretær på Norges Ungsocialistiske Forbunds 3. landsmøte i januar 1921. Hun satt flere ganger i forbundets lokallagsstyre i Kristiania.
I møteprotokollene til Kristiania Sosial‑Anarkistiske Forening finner vi bl.a. følgende kvinner nevnt: Fru Helga Tangen (1919, 1921, 1922), Fru Stine Aakervik, Signe Person (1922), Marie Heggland (1923), Fru Smith, Fru Jønson, Fru Strøm, Fru Nelly Andersen, Inga Ingvaldsen (1924), Fru Willumsen, Fru Maren Nielsen (1925).[2]
I 1928/29 var henholdsvis Anna Herlofsen, Nelly Andersen og Ragna Andresen kasserere i Norsk Føderalistisk Ungdomsbevegelse. Av andre kvinner som var med kan nevnes Vera Arnesen[3], Jenny Jacobsen[4], Elin og Lillemor Skaalbones[5], Ester Gran og Anna Sørensen[6].
På det ungsosialistiske forbundets konstituerende landsmøte i 1909, dukket det opp en enslig kvinnelig delegat, frk. M. Langlotz, fra Kristiania lag. Hun ble valgt til revisor. På denne tiden var det fullstendig uhørt at kvinner skulle røyke sigaretter. Valget om en skulle røyke eller ikke var forbeholdt menn, dannelsesmønsteret hadde allerede valgt for kvinnene. For å demonstrere for kvinnenes rett til selv å velge om en ville røyke eller ikke på like fot med menn, lot frk. Langlotz seg forevige ─ omkranset av Kristianialagets menn og med en brennende sigarett i neven.[8] Dette bildet vakte nok stor forargelse blant mer dannede sosialdemokrater. Det skulle både én og to verdenskriger til før kvinner kunne røyke på offentlig sted uten å bli ansett som udannet.
Ellisif Rannveig Müller (1866‑1949) vokste opp i et strengt pietistisk hjem i østre Gausdal.[10] I 1886 ble hun gift med doktor Andreas Bredahl Wessel (1858‑1940), og samme år slo de seg ned i Kirkenes hvor han var blitt distriktslege. I sin ungdom hadde Ellisif hatt perioder både som unitar[11] og teosof[12], men i 1904 ble hun sosialist, og sluttet seg til arbeiderbevegelsen. Den sosiale nøden, især etter opprettelsen av AS Sydvaranger, gjorde Ellisif engasjert i politiske og sosiale spørsmål, og i 1904 sluttet hun seg til sosialdemokratene. Hun ble sekretær i fagforeningen Nordens Klippe da den ble stiftet i Kirkenes. På foreningens fane sto det ungsosialistiske slagordet «Ned med tronen, alteret og pengesekken». Hun begynte å lære seg russisk og tysk for å videreformidle sosialistiske idéer, og ble pga. 1. mai‑demonstrasjonene i 1908 og 1914 kjent for sin opprørske ånd.
Ekteparet Wessel hjalp mange russiske flyktninger som deltok i det mislykkede revolusjonsforsøket i 1905 opp gjennom årene. Bolsjevikene betraktet Ellisif derfor som kontaktperson for Norge, i følge et notat i Lenins adressebok.[13] Hun poengterte selv flere ganger at hun hentet inspirasjon fra de kjempende russiske sosialdemokrater i samtiden ─ og hos nihilistene[14] i perioden før.
Ellisifs motto i Det tyvende aarhundrede: «Nei, himlen stormes maa idag!»[15], ble mer og mer et motto for hele den ung sosialistiske bevegelsen fra 1906 og fremover. Et annet av hennes slagord var: «Arbeider, hvor du end er, er du i fiendens land.»[16] Hun var en fremtredende representant for den syndikalistiske strømning som i 1909 førte til at ungsosialistene brøt ut av Norges socialdemokratiske Ungdomsforbund og startet Norges Ungsocialistiske Forbund. Hun bidro også økonomisk til Revolt. «I 1907 og 1908 sluttet hun sig varmt til de ungsocialistiske og anarkistiske idéer.»[17] I 1911 stiftet hun Kirkenes Arbeiderungdomslag.
Ellisif var en konsekvent kritiker av alle autoritære og reformistiske tendenser i norsk arbeiderbevegelse, og sto som en forkjemper for en radikalisering av denne. Hun var aktiv antimilitarist. Hun dokumenterte fattigfolks situasjon i Finnmark gjennom en utstrakt fotografering. Hun skrev også en rekke arbeidersanger, og var en fremtredende representant for kvinnenes frigjøring. I Klassekampen nr. 22 1912 presenterte hun Leo Trotski for leserne. Samme år oppfordret hun alle sosialister til å gå inn i hæren, ikke bare i propagandaøyemed, men også for å skaffe seg våpenopplæring: «Og vi sier til utbytterne: Hvis dere gir os vaaben i hende nuvel, saa kanskje vi baade tar imot dem og øver os i at bruke dem; gjør vi det, da er det fordi vi mener, at vi uten med vaaben i haand ikke vil kunne tiltvinge os vor ret ... Det er ikke 'fuld avvæbning' vi trænger, men alle revolutionære under vaaben.»[18]
Den mest kjente saken hun tok opp, var i forbindelse med et rovmord på den rike fabrikkeiereren Aasheim i Kristiania oppunder jul 1913. I artikkelen «Utidig loyalitet. Eller noget verre?» som sto i Ny Tid 5. januar 1914, gikk hun voldsomt til felts mot Social‑Demokraten, som hun mente hadde drevet borgerlig sensasjonsjournalistikk i denne saken. Social‑ Demokraten hadde fremhevet offerets gode personlige sider, og uten problematisering fordømt den ukjente gjerningsmannen og rost politiet. De hadde ikke sett på de sosiale årsakene til forbrytelsen. Ellisif skrev bl.a. : «Redaktionen synes at staa saa nær opunder folket paa solsiden, at den end ikke har anelse om at der findes en anden tilværelse, en tilværelse sort og haabløs som natten. [...] La handlingen være ret eller vrang ─ vor opgave er ved tilfælder som dette ikke at istæmme de almindelige forskrækkede og forvirrede borgerhyl, men at kaste fuldt lys over grunden tildragelser kan forekomme, at vise hvordan de er den nødvendige frukt og følge av det blod‑ og tyvesystem vi for øieblikket trækkes med.»[19] Aftenposten fant ut at hun var så blodtørstig at hun med velbehag ville nyte synet av menneskeslakterier. Morgenbladet kalte henne morderengel.[20] Hun fikk problemer med å få spalteplass i de sosialdemokratiske organene Social‑Demokraten, Ny Tid og Klassekampen. Hun skrev derfor i stedet i Revolt, Direkte Aktion, Solidaritet og Alarm.[21] Fra 1914 utviklet hun seg i syndikalistisk retning.
I 1914 begynte hun å utgi sitt eget tidsskrift, «Klasse mot klasse», som kom ut med fem hefter, hvor bl.a. Johan Falkberget var bidragsyter. Arvid Hansen hevdet at tidsskriftet var det eneste konsekvente teoretiske organ for den revolusjonære marxisme i perioden 1911─18.[22] (Rjukan socialistiske ungdomslag besluttet vinteren 1915/16 å abonnere på 20 eksemplarer «Klasse mot klasse». Redaktør av Klassekampen, Eugène Olaussen, reagerte på dette og sa: «Dere kan skjønne at ungdomsforbundet ikke kan sprede en slik literatur», og fikk annulert beslutningen.)[23] (Tidsskriftet var kanskje ikke så marxistisk likevel? Det hadde en positiv holdning til syndikalistene.) Samme året kom «Den lille socialist», en konsekvent agitatorisk billedbok med dikt for barn. På denne tiden ble den frihetlige tendensen i Ellisifs artikler stadig klarere, bl.a. som en reaksjon på DNAs økende reformisme under 1. verdenskrig, og hun brøt med NSU og Klassekampen. I Revolt nr. 5 for oktober 1916, hadde Ellisif to viktige innlegg: Det ene var en oppfordring til å danne lokale samorganisasjoner i tilknytning til SAC.[24] Det andre var et voldsomt angrep på Tranmæls organ Ny Tid, som hun anklaget for opportunisme og for å skape parlamentariske illusjoner.[25] Ellisif var en av dem som agiterte sterkest for dannelsen av en norsk syndikalistføderasjon. På NSFs første kongress i juli 1917 kom det følgende telegram fra Kirkenes: «Varm hilsen til vort første kraftige arbeiderforbund som hele landet frygter og som alle intelligente seiersvisse følger. Tak for alt haab I har vagt paanyt. Wessels»[26] Kongressen svarte med å sende fru Wessel følgende telegram: «Tak for al moralsk og økonomisk støtte.»[27] Kirkenes LS var en støttepillar for NSF i mange år. «[...] ─ hvis jeg ikke av hele min sjæl holdt paa Norsk Syndikalistisk Federation som den eneste betydningsfulde og levedygtige kamporganisation arbeiderne her i landet har», skrev hun i Solidaritet.[28] Da Alarm ble startet i 1919 var Ellisif den første til å yte bladet moralsk og økonomisk støtte.[29]
Til Ellisifs 50-årsdag skrev Arne Paasche Aasen:
«Stolte kvinde, høit i nord,
du som kom til os i striden.
Vi takker dig med varme ord
og ser litt tilbake paa tiden.
Du kom fra overklassens bugnende bord,
ned til os som badet i sved,
for at bære frem vorde haanende ord
og kjæmpe for os som sultet og led.
Du kastet dig ind i kampen for lysere kaar,
og dit mod ─ det steg ─ aar for aar,
du holdt fast som havets klippe,
og aldrig ─ nei aldrig vil taket du slippe.
Vi kan ei takke dig med pragt og glans,
men frem vi rækker vor hæderskrans,
─ en krans ─ ei av roser og tulipaner,
nei, ─ se det er rikmænds vaner.
Vor krans er bundet av hat, av sult og av nød.
av taknemlighet fra dem som ikke har brød.
Ta imot den, ─ du præktige kvinde!
litt kraft i den du dog vil finde
til at fortsætte kampen for frihet og ret,
for en lysere tid for menneskets æt.
Høit vi løfter vort blodrøde flag,
og sender en hilsen paa din femtiaarsdag.»[30]
I et senere nummer av Revolt takket Ellisif:
«En hjertelig tak ber jeg om gjennem ’Revolt’ at faa fremsende for alle de venlige hilsener ─ offentlige som private ─ til min femtiaarsdag. De har glædet mig hver en.
Og høiest av alle glædet mig din hilsen, Arne Paasche Aasen. Du er 15 aar gammel, jeg er 50; holder du frem, som du har begyndt, vil du naar du fylder dit 50. aar ha utrettet mer for arbeiderklassens befrielse end jeg eller nogen enkelt av de ældre har kunnet utrette. Ti de unge, de ser nye, fjerne tinder. De yngste alene har det frie utsyn som lægger veien fremover i klart lys.»[31]
Ellisif hilste den russiske revolusjon 1917 velkommen. I 1921 oversatte hun en mengde artikler fra russisk til norsk. På tross av svekket helse kom det fremdeles dikt og oversettinger. Først og fremst var hun opptatt av at det ikke måtte lyktes reaksjonen å knuse revolusjonen i Russland. Da hadde allerede syndikalistene uttrykt sterk skepsis mot sentralismen og bolsjevikene. Men for Ellisif var det ikke slik. I 1921 ga hun ut et hefte, «Veien til frihet», hvor hun imøtegikk syndikalistene.[32] Hun hadde et godt forhold til norske kommunister da de startet sitt eget parti i 1923. I 1935 ga ekteparet Wessel ut to hefter med artikler basert på sovjetiske publikasjoner, «Fra Sovjet‑pressen», hvor de forsvarte Sovjet. De ble aldri medlemmer av Norges kommunistiske Parti (NKP).
Helga Tangen ble i 1913 medlem av SAC i Borås. Hun ble gift med Carl O. Tangen i Sverige. Da de kom til Oslo i 1919 gikk hun inn i Oslo LS, hvor hun var et aktivt medlem. Hun var det første kvinnlige medlem av NSF. Hun døde i 1927.[33]
«I Sander i Sør-Odal ble Nelly Hernes født den 13. mai 1897. Nitten år gammel kom hun til Oslo, stiftet her bekjentskap med revolusjonære frihetlige krefter og ble påvirket av anarkismens ideer. I 1917 meldte hun seg in i Kristiania social-anarkistiske forening, hvor hun allerede fra første begynnelse ble et aktivt og interessert medlem.
Da hun senere, sammen med sin mann, Ernst Andersen, flyttet til Drammen, var det disse to som tok initiativet og stiftet Drammens anarkistiske klubb. Da de senere satte kursen tilbake til Oslo døde også klubben. Men Nelly har hele tiden stått fast ved ideene, og da den syndikalistiske kvinnegruppe Samhold ble stiftet var hun en av initiativtagerne til denne organisasjon, som hun i alle år har vært et aktivt medlem av. Under krigen var Nelly fra først til sist med i det illegale arbeide mot nazismen. Den største innsats har hun dog lagt inn for å vekke kvinnene til egen frigjørelse, som er en absolutt betingelse for deres oppdragelse av den kommende slekt. Hun ser selvsagt ikke spørsmålet fra et ensidig kvinnesakssynspunkt, men som en absolutt forutsetning for menneskenes frigjørelse. Det kan vel sies hennes oppfatning faller sammen med Ibsens når han sier: Frigjøringen må komme fra våre arbeidere og våre kvinner. Eller også som Victor Hugo uttrykker det når han hevder at 'samfunnsorganisasjonen må grunnlegges på at den menneskelige enhet består av mann, kvinne og barn, og gjennom kvinnenes lidelser kan det ikke skapes menneskelig lykke'.
Nelly har alltid hatt sine meninger og hun eier også mot til å synge dem ut, selv om de svir hardt om ørene på den de rammer. Hun er rettlinjet og forlanger harmoni mellom liv og lære. Den som ser Nelly i dag setter gjerne sitt hode i pant på at hun høyst har fylt sine 40 år. Men de kan trygt sende henne en hilsen til 'Galgeberg 3, oppgang L, Oslo' den 13. mai og gratulere med 10-årsdagen, som en svak erkjennelse og takk for det trofaste og usvikelige arbeid hun har utført for den frihetlige syndikalismens og anarkismens idéer gjennom de siste 30 år.»[34]
Elise Ottesen (1886‑1973) ─ «Ottar» ─ ble født som det syttende barn i en familie i Høyland, et stort sogn i Stavanger bispedømme. Faren var prest. Både moren og faren til Elise tilhørte embetsstanden. Allerede som barn reagerte hun mot mangelen på demokratisk tanke- og handlingsmåte, mot oppdelingen i «fine» og «simple».[35] I sin ungdom ble Elise tiltukket av Garborgs antikirkelige pamfletter, hvor han satte spørsmålstegn ved den autoritet som presteskapet påberopte seg, og pekte på den trangsyntheten og forutinntattheten mange av prestene møtte omverdenen med. Hun var også en stor beundrer av Henrik Wergeland ─ og hans opplysningsskrifter for arbeiderklassen, samt hans forsvar for jødene, påvirket henne.[36] Hun brukte ofte et par sitater av ham: «Det er bedre å ha elsket og lidd, enn aldri å ha elsket!»[37] og «Vær vred og tapper»[38]. Elise ble utdannet til tannlege, men måtte avbryte studiene etter at hun ble skadet i en eksplosjon på tannlegekontoret. Da søsteren Magnhild ble sendt til Danmark for å føde et «uekte» barn, som så skulle bortadopteres, begynte Elise å interessere seg for stigmatiseringen av ugifte mødre og deres barn.
Elise ble etter hvert journalist. Hun begynte aktivt i arbeiderbevegelsen i 1909, og var medarbeider i Nidaros (Trondheim) 1910─11, i Ny Tid (Trondheim) 1911─12, i Arbeidet (Bergen) 1913─14, og hun var Københavnkorrespondent for Sosialdemokratisk presseforening 1915─ 19.[39] Hun deltok i Fagopposisjonen, og virket særlig for kvinnenes faglige organisering. Hun kom under sterk innflytelse av Martin Tranmæl.[40] Hans arbeid for å organisere arbeiderkvinnene imponerte Elise. Hun var også full av beundring for ham som agitasjonstaler.[41] Den svenske ungsosialisten «Hinke» Bergegren påvirket Elises syn på seksualvaner med foredraget «Kärlek utan barn» i 1910.[42] Senere skulle også den danske syndikalisten Christian Christensen få stor innflytelse på Elises tidlige arbeider som seksualopplyser.[43] Albert Jensens historier om de franske syndikalistenes arbeid for familieplanlegging og salg av preventiver var også viktig. Nymalthusianismen[44] sto sterkt blant syndikalistene, og de var tidlig ute når det gjaldt seksualopplysning og familieplanlegging, alt fra slutten på 1800-tallet. Elise satte forfatterne Oskar Braaten og Johan Falkberget høyt. Falkberget ble en venn av Elise. En artikkel i Ny Tid i juli 1911 av Peter Krapotkin, hvor han kritiserte den militaristiske sabelraslingen i de europeiske landene, gjorde et dypt inntrykk på henne, og økte hennes interesse for hvordan man skulle avskaffe verneplikten. Artikkelen bidro med flere argumenter til fordel for denne kampsaken.[45] Elise var pasifist.[46] Både i Trondheim og i Bergen forsøkte Elise, med lite hell, å organisere arbeiderkvinnene. Arbeidskjøperne var for sterke.
I 1913 møtte hun den svenske syndikalisten Albert Jensen i Bergen hvor han talte og deltok i debatter, og en romanse blomstret opp. Da Jensen begynte å redigere Direkte Aktion trengte han hjelp med språket, og Elise ble språklig sensor.
«Den gnistrende taleren levde opp til Elises ideal om en mann som hadde viet sitt liv til kampen for å forbedre arbeiderklassens kår. Jensen på sin side fant i Elise en entusiastisk talskvinne for sosial rettferdighet, [...].
I brevene sine skolerte Jensen Elise i syndikalistisk teori, og sendte henne bøker og kommentarer til verk skrevet av ham selv eller andre. Elise foretrakk Peter Krapotkins bøker, spesielt hans mesterverk Gjensidig Hjelp (1902). Hun beundret Krapotkins evne til å finne beviser for påstanden om at gjensidig hjelp var en langt viktigere kraft for menneskelig utvikling enn konkurransementaliteten og den egoistiske viljen til makt som de konservative sosialdarwinistene tydde til, eller den harde klassekampen som en del folk på venstresiden understreket, når de skulle beskrive den menneskelige utviklingen og historiens gang. Hun fant det betryggende å lese Krapotkins konklusjon om at dagens utallige foreninger, interesseorganisasjoner og klubber til forskning, studier eller fornøyelser var bevis på menneskenes tilbøyelighet til sosialt fellesskap og gjensidig hjelp.
Også Krapotkins Erobringen av brødet (1907) appellerte sterkt til Elise. Den var en utopisk visjon om et samfunn hvor det nåværende juridiske systemet, militarismen og den private eiendomsretten ikke lenger eksisterte, fordi arbeiderne har tatt kontrollen over samfunnet gjennom sine organisasjoner. Krapotkin mente at menneskene var i besittelse av en høyere moral som ville komme til syne og blomstre under slike rettferdige kår. Arbeiderkontrollerte, høyteknologiske fabrikker ville komme til å produsere de nødvendige varene i løpet av et par timer hver dag, slik at det ble rikelig med tid igjen til kunst, kunnskapstilegnelse og fornøyelser. I likhet med Bebel og Forel hadde Krapotkin en visjon av et bedre samfunn som passet Elises optimistiske og positive natur.»[47]
Albert Jensen og Elise flyttet sammen og slo seg ned i Danmark i 1915. (De giftet seg først i 1931. Sannsynligvis var den viktigste årsaken til giftemålet at Elise derved fikk svensk statsborgerskap.[48]) I 1919 ble de utvist for revolusjonær virksomhet. De bodde senere fast i Stockholm. I Sverige kastet Elise seg ut i arbeidet for den syndikalistiske bevegelsen. Hennes spesialområde skulle bli rekruttering av kvinner. I tillegg skulle hun stå for opplysning om famlieplanlegging til arbeiderklassen. Hun skrev for norske «Arbeidernes Pressebyrå».
«I 1922 hadde Elise kommet til at syndikalismen var den mest demokratiske av alle venstreradikale ideologier, og av den grunn var hun rede til å bli aktivt medlem av SAC, den svenske syndikalistiske organisasjonen. Sosialdemokratene var altfor villige til å kompromisse med borgerskapet, og kommunistene var uverdige fordi den russiske modellen var autoritær, slik Albert Jensen hevdet. Tre berømte anarkosyndikalister som ankom Stockholm fra Sovjet i januar 1922, bekreftet Alberts synspunkter. Emma Goldman, Alexander Berkman og Alexander Schapiro var blitt utvist fra USA til Russland i 1919. Utviklingen i Sovjet-Russland gjorde dem stadig mer desillusjonerte, og til slutt hadde de greid å skaffe seg tillatelse til å forlate landet.»[49]
I de svenske syndikalistenes avis Arbetaren, og i ungsosialistenes Brand, kjempet Elise for arbeiderkvinnenes rett til å få informasjon om, og tilgang til, prevensjonsmidler som ved denne tid (1922‑25) ikke fikk selges offisielt. Hun var redaktør av kvinnesidene i Arbetaren 1922─24. Hun skrev om emner innen seksualitet og samliv, om kvinners situasjon og for deres rettigheter. Hun skrev om viktigheten av at arbeiderbarna skulle oppdras til å bli selvstendige tenkende individer. Tenkende mennesker var det som skulle til for å få slutt på den underdanige holdningen altfor mange menn og kvinner med arbeiderklassebakgrunn viste overfor «øvrigheten». Hun forsøkte å unngå drøftelser av offentlige sosiale tiltak, og understreket heller betydningen av hjelp til selvhjelp-tiltak som arbeiderne selv kunne styre innenfor familien, i samvirkelagsgrupper eller i de mindre enhetene som syndikalistene forestilte seg skulle utgjøre grunnlaget for det ideelle samfunn. Hun skrev også i norske Revolt og Alarm.
Elise pådro seg mange mannlige SAC-medlemmers vrede ved å peke på hykleriet som lå i mennenes offentlige snakk om frihet og likhet, når de hjemme dro seg på sofaen og overlot alt husarbeidet til kona, som kanskje også arbeidet utenfor hjemmet.[50] Det skuffet henne at arbeiderne ikke hadde bedre moral enn borgerne. Gnisninger fikk henne til å trekke seg fra Arbetaren i 1924. Hun var lite villig til å redigere en kvinneside som kun handlet om husholdning.
I 1923 begynte hun å reise rundt i Sverige og holdt foredrag om familieplanlegging og seksualitet. De første innbydelsene kom som regel fra områder hvor syndikalistene og ungsosialistene sto sterkt. Hun tilpasset også pessar for de kvinnene som ønsket det. I 1925 ble Elise redaktør av det syndikalistiske tidsskriftet Vi kvinnor.[51] Bladet kom i seksten utgaver. Hun fortsatte å skrive i Brand, bl.a. om aktivisme i arbeiderbevegelsen, fredsbevegelsen, foreldreansvar og seksualpolitisk reform, samt rasehygiene.[52] I 1927 deltok Elise aktivt i protestene mot dødsdommene mot Sacco og Vanzetti. Gjennom sin spalte i Brand formante hun leserne å boikotte amerikanske varer.[53] I 1928─51 var Albert Jensen redaktør av Arbetaren, og Elise skrev en rekke artikler der i årenes løp. I 1935 ble hun igjen valgt til redaktør av kvinnesidene i Arbetaren. I 1937 ble Elise og Albert Jensen separert, for så å bli skilt i 1945.
I 1933 grunnla hun Riksförbundet för sexuell upplysning (RFSU) som hun også ledet frem til 1959. Organisasjonen bygde både på individuelt og kollektivt medlemskap. Mye av Elises syndikalistiske retorikk forsvant og dette gjorde det lettere for bl.a. det svenske sosialdemokratiske kvinneforbundet (SSKF) å bli medlem.[54] I egenskap av styreleder for RFSU, ville Elise unngå å bli identifisert med et politisk parti eller en spesiell ideologi. Hun forsøkte å skape et bilde av seg selv som «sosialist» i en bred betydning av ordet.[55] For å oppnå mest mulig hadde hun lært seg å moderere noen av prinsippene sine.[56] Under krigen gjorde hun en innsats for flykningene som hun leder av Stockholm-kontoret til International Rescue and Relief Committe (IRRC) (Den internasjonale rednings- og støttekomité).[57] Elise hjalp jødiske flyktninger fra nazi-Tyskland, og ga senere sin støtte til Israel,[58] hvor hun fikk en gate og et barnehjem oppkalt etter seg i Or Akiva.[59] Hun ble en internasjonalt kjent ekspert i befolkningsspørsmål. Hun var med å starte The International Committee on Planned Parenthood (ICPP) (Den internasjonale komiteen for familieplanlegging) i 1949 og International Planned Parenthood Federation (IPPF) (Internasjonal føderasjon for familieplanlegging) i 1953. I 1959 ble hun president for IPPF. Hun ble medisinsk æresdoktor ved universitetet i Uppsala i 1958. Hun kjempet også for de homofiles sak. I sine siste leveår arbeidet hun med familieplanlegging i u‑land.
I et TV-program på svensk TV, 6/7 1971, ga Elise «uttrykk for at hun i bunn og grunn var syndikalist, og roste Albert Jensen for hans lange innsats i kampen for å holde de verdifulle syndikalistiske ideene høyt hevet».[60] 17/12 1971 hadde Elise en artikkel i Arbetaren med tittelen «Jag är syndikalist i hjärtat!». I diskusjonsprogrammer i radioen, og i intervjuer, i 1972 og 1973 fikk Elise mulighet til å minnes syndikalistenes banebrytende idéer, særlig de som hadde oppstått i Brand-kretsen. Elise ønsket å oppmuntre den fornyede interessen for syndikalistiske idéer om en mer desentralistisk form for demokrati, som den nye venstresiden sto for. I 1972 nominerte 48 medlemmer av Riksdagen henne til Nobels Fredspris. Det ble en stor skuffelse for Elise at den norske Nobel-komitéen avgjorde at det ikke skulle deles ut noen fredspris i 1972. 4/9 1973 døde Elise. I 1986 sendte den svenske regjeringen ut et minnefrimerke med Elises portrett og utsagnet hennes: «Jeg drømmer om den dagen alle barn som blir satt til verden er ønsket, alle menn og kvinner er likeverdige, og seksualiteten er et uttrykk for kjærlighet, nytelse og ømhet.»[61] I forbindelse med hundreårsdagen for Elises fødsel ble det reist et minnesmerke over henne i Sandnes laget av kunstneren Kari Rolfsen.[62]
«Hva er frihet? Det er det frigjorte sociale menneske som skal bygge op vårt jordiske himmerike. Det menneske hvis høieste ideal er å være nyttig for alle og nyte sin frihet under ansvar. Det menneske, hvis høieste lykke er alles lykke. Det menneske som ikke bare vil kreve frihet for sig selv, men som av fri vilje innser, at dets egen frihet er begrenset av andres frihet.»[63]
«Idag står kvinnene, våre kvinner, ofte forståelsesløse og fjernt vekk fra vår bevegelse og våre idéer. Ja, i mange tilfeller står de helt fiendtlige. Men dette får ikke lov til å fortsette hvis vi noen gang skal kunne nå frem til å virkeliggjøre socialismen. Socialismen er på ingen måte bare mennenes sak. [...] Men den syndikalistiske organisasjon deltar hverken i kommunale eller stortingsvalg. Den har andre og viktigere saker å beskjeftige sig med. [...]
Syndikalismen vil som sagt skape muligheter for socialismens virkeliggjørelse. Syndikalistene vandrer den praktiske vei og søker å skape økonomiske organisasjoner, som samtidig med at de bekjemper privatkapitalismen, utbygges til å bli de organer hvorigjennem socialismen kan virkeliggjøres.
Men om syndikalismen derfor ikke, i likhet med de politiske partier, har behov for kvinnenes stemmeseddel, måtte det være idioti derav å trekke den slutning, at den ikke har behov for syndikalistiske kvinner. For det første: hvis syndikalismen ikke har bruk for kvinnene, ligger det ganske nær å anta, at kvinnene ikke får interesse for syndikalismen. Men en eller annen interesse må de i hvert fall ha. Altså havner de hos motstanderne, enten direkte eller via religionen. Og når kvinner først får interesser blir de gjerne fanatiske. Syndikalismens motstandere får da et ganske kraftig pluss. Og kvinnen blir dessuten gjerne en ganske varm agitator for den sak som hun anser for sin. Se f. eks. på Frelsesarmeen. Og ganske naturlig ligger det da aller nærmest at hun agiterer på sine barn, på syndikalistenes barn, agiterer for den bevegelse som hadde bruk også for henne. Og barnet ─ ja det tror naturligvis alt hvad mamma sier, tror det meget sikrere enn om pappa har sagt det. Dessuten ser det under hele uken svært lite til pappa. Og mamma har således den avgjørende innflytelse over barnets forestillingsverden. Vi har betonet dette forhold før, men finner ikke destomindre anledning til ennu en gang å påpeke hvilken stor betydning dette har. Hvad hjelper det å ofre store summer på socialistisk oplysning, når man innenfor hjemmets vegger har en daglig agitator for det direkte motsatte?
Men like sikkert som arbeiderkvinnen ofte blir en mektig agitator for vår motstander ─ oftest uten å forstå det ─ like sikkert blir hun, om hun oplyses om den sak syndikalismen kjemper for, en energisk og målbevisst agitator i dens tjeneste. Kvinnen med sitt av naturen så rike og varme hjerte, har alle betingelser for å bli en agitator og forkjemper for en menneskehetens sak som syndikalismen er. Hun vil kunne opdra en slekt som helt fra barndommen av innpodes avsky og hat til militarismen, til det kapitalistiske utsugningssystem, som gjør de arbeidende og slitne fattige og sultne, mens dem som lever av andres arbeide blir rike og forspiste. Hun vil sikkert i sitt daglige samvær med barna kunne fostre en socialistisk slekt, som særlig for syndikalismen er den nødvendige betingelse for å nå målet. Uten barneopfostring i socialistisk ånd er det innen en overskuelig fremtid umulig å gjøre slutt på det kapitalistiske rovsystem.
Men for at kvinnene skal kunne bli vore agitatorer, må de først selv skoleres gjennem sammen med mennene å delta i vår bevegelse og lære dens veier å mål å kjenne.
Det er på tide at både menn og kvinner ser denne sannhet i øinene.[64]
Sofie Eriksen arbeidet i Postverket, og hadde vært en ivrig deltaker i den anarkosyndikalistiske bevegelsen helt fra tiden omkring 1. verdenskrig. Fra sitt kolossale bibliotek, hvor Peter Kropotkin, Gustav Landauer og Erich Mühsam inntok hedersplassen, skaffet hun seg et misunnelsesverdig fond av kunnskaper. I en enquete i Alarm i 1938 skrev hun om sitt forhold til den frihetlige bevegelsen:
«Min livsanskuelse er blitt til av et livs tenkning og lesning. Et årelangt medlemsskap i Det norske Arbeiderparti betok mig troen på at målet: Arbeidernes, håndens og åndens, overtagelse av samfundsverdiene, kunde gjennemføres ved politikken. Regjeringsmakten gjør arbeiderklassens representanter til opportunistiske demokrater der ved kompromisser forråder arbeiderklassens sak og blir ─ en så ønskelig ─ visergutt for kapitalen. Jeg har ikke megen respekt for medlemmene, der lar sig bløffe av demagogiske fraser. Lesningen av Kropotkin gav form for mine uklare tanker og førte til forakt for staten, alle dens gjerninger og alt dens vesen. Som lidenskapelig elsker av den frie tanke og det frie ord er førermentaliteten og all slags diktatur for mig en vederstyggelighed ─ likeså nasjonalismen og militarismen. Skal menneskeslektens årtusenlange drøm om sverdenes omdannelse til hakker (avskaffelse av krig) bli til virkelighet, kan det kun skje ved alle lands arbeideres direkte aksjon. Hvilken makt (!) ─ Hvilket ansvar ─. Dette mitt livssyn finner jeg stemmende med den anarkistiske ideologi, hvis praktiske form jeg tror, er syndikalismen.»[65]
[1].Alarm nr. 8 og 9
1925 («Kristofer Hansteen.» av Axel Bech.).
[2].ARK 1679.
[3].Alarm nr. 20 1927. I følge Alarm nr.
19, 10/10 1936 var signaturen «Vera Arnesen» i Alarm et pseudonym for Arve
Haraldstad. («Arve Haraldstad død.» Av
C. O. T─n).
[4].Alarm nr. 14 1927.
[5].Alarm nr. 17 1936.
[6] Alarm nr.3 1927.
[7].Folkebladet 4/82 (Videre kilde ukjent).
[8].Bildet er fra omkring 1915.
Se Arbeiderhistorie 2005:102.
[9].Skogheim 1977, Wessel 1979.
[10] Jæger 1946:7, 11, Nilssen 1974:14-15.
[11].Unitarismen er en kristen,
protestantisk, bevegelse som fremholder læren om Guds enhet, men forkaster
dogmene om treenigheten og Kristi guddom.
[12].Teosofi = en religiøs
retning som hevder å representere høyere viten om tilværelsens guddommelige
krefter, og menneskets muligheter til å oppnå kontakt med dem. Sterke innslag
av buddhistiske ideer og forestillinger. Stiftet av Helena Blavatsky i 1875.
Rudolf Steiners Antroposofi har sitt utspring i teosofien.
[13].PaxLeksikon, artikkel om
Ellisif Wessel.
[14].Nihilisme = av latin nihil,
intet. Holdning til samfunnet som avviser sikre sannheter, verdier eller
normer. Politisk retning som gjorde seg gjeldende i Russland fra 1860‑årene.
Må ikke forveksles med anarkisme, selv om enkelte anarkister også har regnet
seg som nihilister.
[15].Det tyvende aarhundrede
nr.2 1903:19.
[16].Revolt nr. 1 1917.
[17].Arbeider-Magasinet nr. 25
14/11 1931 («Kjente kvinner innen arbeiderbevegelsen» av «Harry» ─ Harald
Langhelle). Funnet i ARK 1527.
[18].Rognes 1976:169
(Klassekampens antimilitaristiske 1. mai-nummer 1912).
[19].Skogheim 1977:50.
[20].Ibid.
[21].Wessel 1979 (Martin Nags innledning).
[22].Telegraf og telegram nr. 1
1941. («Arbeiderbevegelsens veteraner i Norge. Ellisif Wessel» Av Arvid Hansen. Funnet i ARK 1527, Ellisif
Wessels personarkiv.)
[23] Revolt nr. 1 1916 («Smaa mænd og smaa midler.» Av «n – n»).
[24] «En tak og et ønske. Frem for ’Skandinaviens Arbeideres Centralorganisation’!»
[25] «Litt om ’Revolt’s betydning og falskmyntneriet i ’Ny Tid’.»
[26].Syndikalistiske
organisationer i Norge før 1916:31. (Se også Direkte Aktion nr. 30 1917.)
[27].Ibid.
[28].Solidaritet nr.1, 6/7 1918.
[29].Alarm nr. 30 1926 («Ellisif Wessel»).
[30] Revolt nr. 4 1916 («Til Ellisif Wessel paa hendes femtiaarsdag.» Av Arne Paasche Aasen).
[31] Revolt nr. 5 1916 («En tak og et ønske. Frem for ’Skandinaviens Arbeideres Centralorganisation’!» Av Ellisif Wessel).
[32].Skogheim 1977:74,76.
[33].Alarm nr. 21 1927 («Helga Tangen død.» Av Charlie H.).
[34].Solidaritet nr. 5 1947 («Nelly Andersen 50 år den 13. mai» av Gerda
Storm).
[35].Ottesen-Jensen:1986, del I:71.
[36].Linder1996:15.
[37].Linder 1996:264.
[38].Linder 1996:273.
[39].Linder 1996:27.
[40].Ottesen-Jensen, Del I:73.
[41].Linder 1996:28.
[42].Linder 1996:33.
[43].Linder 1996:64.
[44].Malthusianismen var en
sosialøkonomisk lære, fremsatt av engelskmannen Robert Malthus, som på grunnlag
av den teori at jordens folkemengde øker raskere enn eksistensmulighetene, går
ut på å hemme overbefolkning ved forebyggende forholdsregler (færre og senere
ekteskap). Nymalthusianismen hevdet at fødselskontroll ved tekniske midler var
nødvendig. Den fikk etter hvert en negativ klang pga. nazistenes forvrengte,
umenneskelige holdning til befolkningskontroll.
[45].Linder 1996:35-36.
[46].Linder 1996:163.
[47].Linder 1996:51-52.
[48].Linder 1996:113.
[49].Linder 1996:72.
[50].Ottesen-Jensen 1986, del I:140-141.
[51].Linder 1996:82.
[52].Linder 1996:95.
[53].Linder 1996:95.
[54].Linder 1996:128.
[55].Linder1996:141.
[56].Linder 1996:198-199.
[57].Linder 1996:184.
[58].Linder 1996:15, 191. Se
også Ottesen-Jensen 1986:Del I: 213-217.
[59].Ottesen-Jensen 1986, Del II:211.
[60].Linder 1996:274.
[61].Linder 1996:278.
[62].Lindner 1996:279.
[63].Elise Ottesen-Jensen i Alarm 4/1933.
[64].Alarm nr. 25, 20/6 1925 («Kvinnen og
syndikalismen.» Av Elise Ottesen-Jensen).
[65].Alarm nr. 11 1938 («Hvorledes jeg
blev syndikalist.»).