Syndikalismens forhold til marxismen

 

Mange syndi­kalister vil også legge Karl Marx til teore­tikerne; det gjelder før­st og fremst hans materialis­tiske historieoppfatning og kritik­ken av kapitalis­men, mens de avviser Marx' øko­nomiske deter­minisme og synet på staten i over­gangs­­samfunnet. I stedet betoner syndi­kalistene viljen til, og nød­vendigheten av, hand­ling. Syn­di­kalistene vil ikke vente på histor­ien, men gjøre historie. «Marxismens frihetlige side ble videre­ført i 'den bakunistiske anarko‑marxisme', mens Engels og Lenin videreførte Marx' autoritære ideer», hevder Arvid Weber Skjærpe og G. H:son Holmberg[1].

 

Syndikalistene vil ikke erobre staten, men ødelegge den. De anser at staten, på grunn av sin natur, aldri kan bli et organ for fremme av friheten, men bare til ufrihet og tyranni. Historisk er staten et redskap for herrevelde, et redskap i de eiendomsbesittende klassers hen­der til under­trykkelse og utbytning av de arbeidende masser. Et slikt instrument kan ikke bli annet enn et redskap for ufrihet. Der hvor det finnes stat og regjering, der finnes det også undertrykkere og undertrykte. Dermed legges grunnen for et nytt klassevelde. Ved hjelp av statsmakten kan man nok avskaffe privatkapitalismen istedet. Slik kommer man ikke frem til sosialismen. Utviklingen i Russland etter revolusjonen i 1917 bekreftet på alle måter de innvendinger syndikalistene reiste mot kommunismen.

 

Karl Marx skal ha sagt:

«Aldrig maa fagforeningerne bringes i sammenhæng med en en politisk sammenslutning eller gjøres avhængig av en saadan, hvis de skal fylde sine opgaver. Skjer dette, saa er det at gi dem dødsstøtet.»[2]

 

Albert Jensen skriver i Direkte Aktion:

«Der findes Marx-tolkere, saakaldte neo-marxister, som mener, at syndika­lismen netop er det mest trofaste uttryk for marxismen. Det er videnskapelig utdannede mennesker, som har gjennempløiet marxismens aandelige marker med stor grundighet. Spørsmaalet om marxis­mens fiendskap eller slegtskap til syndikalismen kan derfor ikke betragtes saa absolut avgjort, [...]. Men dette akademiske spørsmaal har ikke nogen praktisk betydning for syndi­ka­lismens fremgang.»[3]

 

«Hvad mente Marx saa, da de utilfredse læste hans verker? Jo, han gav dem ret. Økonom­isk frihet først.

Han sa 'Den økonomiske bygning av samfundet er den virkelige basis paa hvilken den jurid­iske og politiske overbygning er reist og til hvilken givne sociale maater at tænke paa svarer; kort sagt: den maate vi producerer paa bestemmer den almindelige karakter av vort sociale, politiske og aandelige liv'.

Marx sa saa i 'Kapitalen'.

Og syndikalismen opstod. Den samlede alle de arbeidere som vilde en økonomisk kamp, en kamp i fabrikkerne, i minerne, paa arbeidspladserne, mot kapitalen. Den samlede de arbeidere som vilde erobre den økonomiske magt først, og den politiske siden. Og amerikaneren Haywood forklarede, hvad syndikalismen var; han sa: 'Syndikalismen er socialismen med arbeidsklærne paa'.

Med rette kan syndikalisterne gjøre 'Manifestet's indledning til sin. [...]


Vi syndikalister bygger paa den videnskabelige socialisme, paa den hovedhjørnesten, som socialdemokratiet flyttet sig selv bort fra da det blev et politisk parti bare. Vi bygger paa verkerne av Marx og Engels, Lafargue og Untermann ─ disse verker slaar den historiske sandhet fast, at 'den maate vi producerer paa bestemmer den almindelige karakter av vort sociale, politiske og aandelige liv'.

Socialdemokratiet har flyttet sig selv fra sin hovedhjørnesten, den videnskabelige socialisme, og bygger paa politikkens løse sand. Hovedhjørnestenen har syndikalisterne tat. Vi bygger vore ideer om en økonomisk kamporganisation paa de socialistiske verker. Hele den ideelle side av vor propaganda er et rop til arbeiderne: Tilbake til Marx! Læs Marx og Engels, og se for eder selv at vi repræsenterer 'Socialismen med arbeidsklærne paa'.

Og derfor er det, at Europa idag er jaget av 'Det syndikalistiske spøkelse'.»[4]

 

Carl O. Tangen skriver i Alarm: «Skjønt syndikalismen, i motsetning til den autoritære arbeider­­bevegelse, ikke betegner sig for marxistisk, står den dog i sine teorier og prinsipper nærmere marxismen enn marxistene selv.»[5] «George» skriver i Alarm: «Syndikalismen er kun Karl Marx's ord omsat til det praktiske liv!»[6] J. Johnassen skriver i Solidaritet: «Der­med er sagt, at den syndikalistiske bev­egelse betegner en fornyelse av Marx' revolusjonære lære (som nå er ut­vasket til det uigjen­kjen­nelige), og således i dag represen­terer den eneste sanne sosialis­me.»[7]

 

Ikke alle syndi­kalister deler dette synet: «Marxismens oppgave er å gi arbeiderne og fol­ket falske forhåpnin­ger som ikke kan fylles for andre enn statens makteiende fåtall. Folke­massene blir henvist til en fortsatt og stadig verre undertrykkelse og elendighet. [...] Syndi­kalismen har alltid hev­det, at den marxistiske arbeiderbevegelse aldri kan føre til økonom­isk og kul­turell fri­gjørelse for arbeiderne, men at den må føre til livegenskap og slaveri i en byråkratisk politistat. Over 80 års praktisk erfaring med de marxistiske teorier har vist, at den ikke stanser med et politibeskyttet byråkrati, men at den like ofte fører til et rent dik­tatur. I land etter land har marxismen korrumpert arbeiderbevegelsen og gjort arbeiderne til statens slav­er», skriver «1277» i Solidaritet i 1951.[8] «Syndikalismen har aldri bygd og byg­ger heller ikke på 'noen del i den marxistiske lære'. Syndikalismen er en beveg­el­­­­se grun­net på de erfaringer arbeid­erne har samlet i sin kamp for økonomisk og kulturell fri­gjør­else. Allerede i den første arbeider­internasjonale kom det til kamp mellom Karl Marx teoret­isk konstruerte 'lære' og den syndi­kalistiske bevegel­se», skriver «1277» i Solidaritet i 1949.[9]

 

På den ene siden sto marxis­tene ledet av Karl Marx, og på den annen side bakunistene med Mikael Bakunin som den drivende kraft. Marxistene mente man skulle erobre staten, og med dens hjelp gjen­nom­føre sosialis­men, mens bakunistene ville reise arbeiderklassen til direkte kamp mot staten, og gjøre de økonomiske organisasjoner til organ for å styrte kapital­ismen og gjen­nom­føre sosialismen. Mikael Bakunin og James Guillaume ble eks­kludert fra Inter­nasjonalen på dens kongress i Haag i 1872. Det ble dødsstøtet for Inter­nasjonalen som ble oppløst i 1876.

 

«Omkring Marx og hans ideer eksisterer det i de syndikalistiske kretser diamentralt mot­satte opfatninger. Noen opfatter syndikalismen som den konsekvente utforming av de marxistiske ideer, mens andre betrakter 'marxismen' som en samlingsrubrikke for alt som er motbydelig og fiendtlig i den statssocialistiske ideverden. Hvor ligger sannheten? Ikke midt imellem som symetrien krever, men heller på en annen plan.


Kan man tenke sig to samfundsopfatninger så vesensforskjellige som Marxprofetenes (til dem hørte også uten tvil Marx selv) og syndikalismens? De ser tingene helt forskjellige, da de betrakter dem fra vidt forskjellige synspunkter. For syndikalismen er socialismen en vilje­bes­temt opgave, for Marxprofetene den logisk nødvendige konsekvens av en altomfat­tende ver­densanskuelse og det naturnødvendig givne resultat av hele samfunds­utviklingen.

Socialismen er ifølge Marxprofetene tilknyttet en bestemt teori om forholdet mellem tingene og vår kunnskap om dem, altså en kunnskapsteori (se Engels, Lenins, Bakunins m. fleres skrif­ter), en absolutt sann teori om den organiske verdens utvikling, en like uang­ripelig teori om samfundets utvikling fra menneskets ophav til fremtidssamfundet. Alt dette betraktes som så fundamentalt, at det blir gjenstand for organisasjonsbeslutninger og foran­lediger kjetter­dom­mer. Man må, enten man forstår det eller ikke, svelge det alt sammen for å være en virkelig socia­l­ist, på samme tid som man før i tiden for å kunne betraktes som en god kristen, måtte aner­kjenne en bestemt opfatning om frelserveien fra Edens have til det tusenårige rike. For den en­kelte syndikalist kan et sådant verdensbillede ha interesse og verdi, men han må ikke gjøre det til en organisasjonens, en bevegelsens sak. Som klasse­kjempe legger han vekk professor­brillene (hvis han har sådanne) og betrakter prob­lemet med den enkle handlingsvillige øine og frem­stiller de socialistiske opgaver slik, at de kan opfattes av enhver lidende, utbyttet proletar. Han kan erkjenne at den marxistiske verdensanskuelse i blandt kan være et verdifullt, følelsesmessig symbol for en gruppe intel­lek­tuelle, at den kan styrke dem som beundrer den 'absolutte' viden­skap på respektfull avstand, og der­ved spiller en rolle i samfundsutviklingen, men han forstår også at socialis­men, opfattet som en hel- eller halv-videnskapelig teori aldri kan bli de store mas­sers eien­dom. Og det er nettop det syndi­kalismen anser at den bør være. Skal socialismen bli en hengiven opgave å arbeide for, så må den ikke opfattes som neste fase i et problematisk utviklingsskjema, men fremstilles som et samfund uten undertrykkelse og utbytning, hvori de arbeidende masser selv bygger sin skjebne. Socialis­mens 'nødvendighet' må i første rekke utgå fra det faktum at det nuvær­ende samfund bygger på undertrykkelse og utbyt­ning.

Nettop fordi syndikalismen anser socialismen som en opgave, nekter den å bøie kne for den marxistiske verdensanskuelse. Våre interesser og vår rettsfølelse tvinger oss til å aksep­tere socialis­men som mål. Derfor kan den ikke i første rekke være bestemt av noen viden­skapelig betraktning. Videnskapen gir oss bare kunnskap om det som er og iakttagel­sen av det faktisk eksisterende kan ikke inneholde forestillinger om det som bør være. Forestil­lingen om målet skapes av våre ønsker, uansett om de er 'egoistiske' eller 'ideelle'. Men det betyr naturligvis ikke at iak­tagelse av fakta er betydningsløs for vår socialistiske anskuelse og kamp. Et faktum kan ikke gi oss dekreter om hvad vi bør anse som ønskelig, men det kan vise oss om hvorvidt det vi ønsker er mulig å realisere, og om så er, peke på de betingelser som realiseringen av målet er knyttet til. Disse synspunkter er naturligvis ytterst betydnings­fulle. Opfatningen av det som er mulig å realisere av våre idealer og hvorledes det på den mest praktiske måte skal kunne opnåes bestemmer hele vår taktikk. På disse punkter er det studiet av de faktiske forhold, altså videnskapen, som må felle ut­slaget. Den socialistiske taktikk klarlegger hvorledes mennes­kene bør handle i fellesskap for å opnå et visst mål, og denne fellesskap i handling forutsetter i det minste delvis like­artede forestil­linger om de faktiske forhold. På den måte kan de viden­skapelige kon­stateringer bli en av de socialistiske organisasjoners anliggender, selv om vi opfat­ter social­ismen som en opgave. Syndika­lismen kan aldri, likesom den ortodokse marxisme la socia­lismen bli identisk med et videnskapelig system, men den erkjenner at videnskapen har en stor betydning, når de socialistiske individer og organisasjoner skal utforme sin anskuelse og bestemme sin taktikk. Syndikalis­men kan således aldri bli 'marxisme', men den kan akseptere marxistiske tanker, hvis disse er videnskapelige.


Syndikalismen kan altså prinsipielt opta marxistiske tanker. Men da syndikalismen er en hand­lingens filosofi for en kjempende klasseorganisasjon og ikke en filosofisk sekts bekjen­nelse, må dette faktisk skje med store innskrenkninger. Også blandt de marxistiske teorier som er riktige, kan den syndikalistiske organisasjon bare godkjenne dem som har en direkte praktisk betydning for den socialistiske kamp. I likhet med Marx og en rekke andre økonomer erklærer den syndikalistiske organisasjon, at kapitalistene i det nuværende sam­fund absorberer fra arbeid­erne produktene av et ubetalt arbeide. Om dette faktum lettest kan klarlegges med den marxis­tiske arbeidsverditeori, undlater den derimot å uttale sig om. Denne av praktiske hensyn dikterte middelvei, setter også sitt preg på aksep­ter­ingen av årsaksforklaringene. De berøves enhver absolutt dogmatisk karakter. Om den syndikalistiske organisasjon i likhet med Marx er­kjenner at et faktum (A) forårsaker et annet (B), så kon­staterer den dette bare for det sted og den tid, som har betydning for den socialistiske kamp. Om syndikalismen erkjenner den 'mater­ialistiske' historieopfatning, så skjer dette for å kon­statere at de økonomiske forhold har en av­gjørende betydning for de forskjellige menneske­gruppers stilling til kampen for socialismen. Syndi­kalismen setter av praktiske hensyn kunn­skapens sikker­het over dens omfang.

Betyr nu alle disse innskrenkninger og reservasjoner, at syndikalismen ikke kan få bet­raktes som en konsekvent utformning av marxistiske grunntanker? Jeg tror man kan svare nei. Marxis­men rummer innenfor sitt filosofiske hylster en stor og betydningsfull, sund realisme. Den har for det første hensynsløst sagt ifra, at socialismen må gjennemføres gjen­nem en kamp, interesse mot inte­resse, at dens seier er et maktspørsmål. Den materialis­tiske historieopfatning har tydelig lagt i dagen hvorledes de økonomiske forhold former mennes­kenes følelse- og tankeliv og bes­temmer deres handlinger. Blir denne teori ensidig opfattet fører den til en undervurdering av den socialist­iske ides betydning, men den fast­slår med god grunn, at 'ideen alltid blamerer sig når den optrer adskilt fra interessen', som Marx uttrykker sig. Den viser at fellesskap i livsstil­ling og interesse er mer holdbar og av større historisk betydning enn et teoretisk 'ideal' når disse enheter ikke faller sammen. For den socialistiske kamp innebærer dette, at man med all sik­kerhet bare kan regne med den samfunds­klasse, som har en direkte fordel av den nuværende produkjsons­ordens avskaf­felse. Kampen for socialismen, arbeiderklassens frigjørelse, må være arbeider­klassens eget verk. Det blir konsek­vensen av den materialistiske historieopfatning for den nuværende situasjon. Denne opfat­ning har syndikalismen faktisk anerkjent ved i motsetning til alle andre grupper å hevde, at interes­sefellesskapet, den økonomiske kamporganisasjon og ikke menings­felles­skapet, sekten eller partiet, er verktøiet for socialismens gjennem­førelse. I den retning kan man fastslå, at syndikalis­men, tross all sin kritikk, er den mest marxistiske av alle de socialistiske retninger.

Dermed har vi konstatert at socialismen er uendelig meget mere enn marxismen, men at marx­ismen forsvarer sin plass i den socialistiske ideverden.»[10]

 

 

 



[1].Skjærpe 1977:24 og Holmberg 1920:93.

[2].Alarm nr. 4, 28/1 1922.

[3]. Direkte Aktion nr. 27, 7/7 1917 («15-mandskomiteens indstilling.» Av Alber Jensen).

[4].Direkte Aktion nr. 4, 7/3 1914 («Tilbake til Marx.»).

[5].Alarm nr. 44, 29/11 1930 («Håkon Meyer: 'Historieopfatning og Marxisme.'» Av C. O. T─n).

[6].Alarm nr. 30, 23. juli 1921 («Hvad vi vil!» av George).

[7].Solidaritet nr. 1, januar 1947 («Den sanne sosialisme.»).

[8].Solidaritet nr. 5 1951 («Marxismen i praksis» av «1277»).

[9].Solidaritet 9 1949 («En kald styrt i sommervarmen» av «1277»).

[10].Alarm, nr. 7, årgang ukjent, grunnet dårlig kopi («Marxisme og syndikalisme.» av Albert Jensen).