Innledning
Fremstillingen av syndikalismen i dette kapitlet
bygger på det vi kan kalle «gammelsyndikalismen». Det var denne syndikalismen
som preget Norsk Syndikalistisk Føderasjon, og som må sies i stor grad å prege
dagens Norsk Syndikalistisk Forbund. En mer «moderne», av enkelte karakterisert
som revisjonistisk og reformistisk, syndikalisme, finner vi i Sveriges
Arbetares Centralorganisation (SAC). Se www.sac.se. Kritikk av «gammelsyndikalismen», men
også en kritisk analyse av SAC, finnes hos Arvid Weber Skjærpe.[2]
«Syndikalismens
oppkomst er knyttet til den epoken i kapitalismens utvikling som strakte seg
fra midten av 1890‑åra og fram til første verdenskrig. Denne
representerte imperialismens gjennombrudd, og var karakterisert av en sterk
monopoliseringstendens, store teknologiske nyvinninger (eksplosjonsmotoren og
elektrisiteten), overgangen til storindustri og en sterk økonomisk vekst.
Syndikalismen har sin klassemessige basis i de lavere lagene av proletariatet.
[...]
Det
lavere laget av proletariatet besto gjerne av rotløse individer som ikke vek
unna for å benytte svært militante kampformer. Disse arbeiderne var sjelden
bundet av noen familie, for ufaglært arbeidskraft var det lett å få arbeid om
de skulle bli oppsagt under en økonomisk vekstperiode, og endelig hadde de
ingen bakgrunn i den tradisjonelle arbeiderbevegelsen som i de fleste
europeiske land hadde utviklet seg i svært reformistisk retning. Disse
økonomiske og klassemessige forutsetningene bestemte de grunnleggende elementene
i syndikalismen, de elementene som var felles for alle syndikalistiske
retninger: tilpasning og militant kamp. Den kompromissløse faglige kampen
skulle om nødvendig føres med alle midler. I valget av kampmidler skulle man
være ubundet av den tradisjonelle tenkemåten, og kampmidlene skulle tilpasses
til og bestemmes av den konkrete kampsituasjonen man var i.»
«Socialismen skal atter gjenopstå kun ved
syndikalismen.»
(Robert Michels)
«Syndikalismen er, kan man si, en
rekapitulasjon av all eldre revolusjonær socialisme.»
(G. H:son
Holmberg)
«Syndikalismen er en ren proletarbevægelse med
arbeiderklassens befrielse av lønslaveriet som maal, realisert paa den maate at
producenterne tilbakeerobrer produktionsmidlerne: jorden, fabrikkerne,
arbeidsredskaperne.»[4]
Navnet syndikalisme kommer av det franske
uttrykket syndikat, som betyr: en sammenslutning med et økonomisk formål. Herav
følger at enhver kapitalistisk sammenslutning er et syndikat, slik også med
arbeidernes økonomiske sammenslutninger. Fagforeningsbevegelsen, som i sin tid
var det eneste uttrykk for arbeidernes økonomiske kamp, kaltes derfor i
Frankrike for syndikalisme.
I 1890-årene oppsto en form for revolusjonær
økonomisk kampbevegelse blant arbeiderne i Frankrike som kaltes «revolusjonær
syndikalisme», i motsetning til «reformistisk syndikalisme» ─ dvs.
alminnelige fagforeninger som bare arbeider for reformer innenfor det
kapitalistiske samfunns rammer. Det var også i Frankrike at syndikalismen fikk
sin teoretiske utforming, og den fikk sin største innflytelse der og i Spania,
Italia og Latin‑ Amerika. Men syndikalistiske idéer spredte seg langt
utenfor de romanske land, og selv om ikke hele syndikalismens læresystem vant
så stor innflytelse andre steder, så vant det elementære grunnlaget mer eller
mindre sterkt innpass i nesten alle land, deriblant Norge.
Det finnes forskjellige former for syndikalisme:
revolusjonær syndikalisme, reformistisk syndikalisme, kommunistisk
syndikalisme, ja sågar en kapitalistisk syndikalisme.
I denne boken vil vi legge hovedvekten på den revolusjonære syndikalismen.
Syndikalisme kalles også for industriell sosialisme.
Akkurat som reformistene forsøker også
syndikalistene å gjennomføre reformer innenfor rammen av det nåværende samfunn,
og derfor kan også de som betrakter de to bevegelser helt overfladisk, anse den
revolusjonære og den reformistiske klassekampen som helt likeartede
foreteelser. Men forskjellen er enda ganske stor. For den revolusjonære
syndikalistiske klassekampen er den partielle kamp for reformer bare et ledd i
klassekampen, et middel for å oppnå større styrke. For reformistene er derimot
slike kamper hele klassekampen og deres resultat er hele målet.
Syndikalistene aksepterer den materialistiske
historieforståelsen. Både det åndelige og det politiske livet er en
gjenspeiling av det rådende økonomiske systemet. Parlamentet er børsens
barometer. Endringer i økonomien medfører også endringer i politikken. Derfor
bør arbeidernes kamp rettes mot basis, dvs. de rådende produksjonsforhold, og
ikke overbygningen, det politiske systemet. Syndikalistenes motto er identisk
med Den Første Internasjonales: «Arbeiderklassens
frigjøring må være denne klasses eget verk». Mot statens og partienes politikk
stiller syndikalistene arbeidets økonomiske organisasjon. Regjeringen over
menneskene skal avløses av forvaltningen av tingene.
I samsvar med den materialistiske
historieoppfatningen hevder syndikalistene at kampen må føres på det økonomiske
området av arbeidernes økonomiske sammenslutninger, deres fagforeninger. Bare
på det økonomiske feltet kan arbeiderne organiseres som klasse i sin egenskap
av produsenter. Syndikalistene vil organisere arbeiderne på et økonomisk
grunnlag, uten hensyn til filosofiske, politiske eller religiøse meninger,
gjennom en felles interesse; sammenslutte dem med hverandre for å skape en
organisasjon som bæres oppe av en allmenn interesse, og følger opp et mål som
er felles for dem alle.
Blant sine teoretikere regner syndikalistene
bl.a. Pierre-Joseph Proudhon, Mikhail Bakunin, Peter
Kropotkin, Errico Malatesta, Rudolf
Rocker, Emile Pouget, Fernand
Pelloutier («Syndikalismens far»)
og Hubert Lagardelle. Lagardelle ble senere en av den italienske fascisten
Benito Mussolinis intime venner og medarbeidere, og var under marskalk Pétain
fransk arbeidsminister.
Også Georges Sorél (1847─1922) regnes av en del syndikalister som en
viktig teoretiker, selv om han alltid sto på siden av den syndikalistiske
bevegelsen og aldri ble riktig anerkjent av de syndikalistiske lederne. Solidaritet skriver:
«Sorels betydning som syndikalismens teoretiker har vært svært omtvistet blant
de eldre franske syndikalister og blant syndikalistiske forskere i andre land.
Og man kommer lett til den anskuelse at hans historiske virksomhet har vært i
en viss grad konjunkturbetont. [...] I tidene straks før siste verdenskrig
dukket Sorels navn opp i diskusjonen på nytt. Den fikk en eiendommelig
høykonjunktur i enkelte intellektuelle kretser, hvor man søkte å gjøre hans
teorier identiske med fascismen»
Mussolini så på Sorel som en av sine læremestere.[10]
Sorels siste skrift var et hyldningsskrift til Lenin, hvor han sluttet seg til
den russiske bolsjevismen.
.Sjærpe 1977, Törnell 1974.
[2]
Skjærpe 1975 og Skjærpe 1977
[4]
Amundsen 2001:66-67 (Medlemsboken til Svalbard Syndikalistiske Federation)
.Alarm 12/1928 og 28/1928. I
Alarm nr. 26, 1/7 1922 skilles det mellom den rent syndikalistiske
retning, den
kommunistisk-syndikalistiske retning og den anarkistisk-syndikalistiske retning
innen den
franske
revolusjonære organisasjon. («Den internationale syndikalistiske konferanse i
Berlin.»)
.Solidaritet nr.1, september
1945 («Nasjonal eller industriell sosialisme?» av E. A.). Jeg har også sett
uttrykket «industriell
kommunisme» vært brukt.
.Betegnelsen er brukt i
Alarm nr. 5, 21/3 1936 («Oslo L. S. fyller 20 år.»).
.Olaussen 1945:71. I Italia
ble tusenvis av tidligere syndikalister fascister (Sørensen 1991:20). I 1915
klarte
Mussolini i å overtale lederne for de italienske syndikalistene i USI i å
støtte hans pro-krigerske
holdning. Dette medførte at
USI sprakk, og i 1919 grunnla Mussolini fascistpartiet sammen med enkelte av de
tidligere syndikalistene. Før 1. verdenskrig var Mussolini marxist, og redaktør av det sosialistiske tidsskriftet
Avanti!. Anarkosyndikalistene ble forfulgt i det fascistiske Italia.
.Solidaritet nr. 5, mai 1946
(«Georges Sorel. 100-årsdagen for hans fødsel.» av Harald Winge.).
[10]
Holm 1975:12 og note 32 side 100.
.Arbeidernes leksikon, bind
VI:spalte 387.