Hva anarkisme og syndikalisme ikke er

 

Det er mange myter om anarkismen og syndikalismen. Noen av dem er anarkistene og syndi­kalistene delvis skyld i selv. Vi skal i dette kapitlet prøve å «avlive» noen av disse mytene.

 

Hva anarkisme ikke er:

«Det er ikke bomber, uorden, eller kaos.

Det er ikke tyveri og mord.

Det er ikke alles krig mot alle.

Det er ikke å vende tilbake til barbariet eller steinalderen.

Anarkismen er det stikk motsatte av alt dette.»[i]

 

Vold og terror

 

Du har sikkert hørt at anarkister kaster bomber, at de tror på vold, og at anarki betyr uorden og kaos. Det er ikke å forund­res over om du tenker slik. Media, kapitalister, politikere og makt­haver­e hevder dette til stadighet. Det samme gjør alminnelige ordbøker. Men det er ikke anar­kistene som står for kaos og vold. Det er det kapitalister, regjeringer og kriminelle som står for. Anarkisme står for orden uten reg­jering, og fred uten vold. Det er riktig at enkelte som har kalt seg anarkister har kastet bomber, av og til brukt vold, eller utøvd atten­tater mot stats­over­hoder, men det innebærer ikke at anarkismen som sådan er det samme som vold og ter­ror. Vold er det tyde­lig­ste eksempel på en per­sons bruk av makt og autoritet over en annen, og står følgelig i strid med anarkistenes ikke­autoritære grunn­­holdning. Vold er et autoritært onde som det skal brukes minst mulig av. Hva da med å kunne forsvare seg mot vold? Det er nødvendig å kunne bruke styrke, dvs. at man kan fravriste en knivstikker kniven, men man dreper ham ikke (hvis ikke det er den eneste mulig­heten for ikke selv å bli drept). Bare i nødverge kan vold legitimeres i henhold til anarkismen.

 

Gjennom alle tider har det forekommet at individer har brukt vold: religiøse fundamentalister, demo­krater, konser­vative, reaksjonære, republi­kan­ere, monarkis­ter, nasjonalister, fascister, sosia­lister, kom­munis­ter og anarkis­ter; for ikke å snakke om banditter, mafiaen og annen organi­sert kriminalitet. Det eien­dommelige er at det er noen få anarkisters voldsbruk man husker, selv lenge etter at anarkistene selv har tatt avstand fra den, og ikke alle de andres! De verste volds­hand­lin­ger er det uansett her­skerne (politisk undertrykking og økonom­isk utbyt­ting) som er an­svar­lige for. Stater går til krig mot hverandre, regjeringer bruker sol­dater mot sin egen befolk­ning, og tor­turerer og dreper opposisjonelle. Radikale fag­forenings­folk blir trakas­sert eller myr­det av arbeidskjøperne. Folk er under­ernærte eller sulter i hjel, samtidig som mat har blitt øde­lagt eller lagret for å holde prisene høye for at eierne skulle kunne høste mest mulig profitt. Anarkist­enes bruk av vold er fullstendig bagatellmessig i sammen­ligning med hva den liberal-kapitalist­iske, fascistiske og stats­sosialist­iske verden har fått i stand av massakrer, blodbad og syste­mat­iserte folkemord. Ingen anarkist kan måle seg med krigens bombardementer.

 

Det har, spesielt i en kort periode på slutten av attenhundretallet og begynnelsen av nitten­hundretallet, vært noen få anarkister som brukte individuell terror, spesielt mot myndighets­­per­soner. Det har blant annet sammenheng med at de holdt fast på tradisjoner fra de franske, de amerikanske og de engelske revolusjonene – tradisjoner med folkelige voldsaksjoner i frihetens navn, noe de delte med sin tids andre bevegelser, slik som jakobinerne, marxistene, blanquistene, samt Mazzinis og Garibaldis tilhengere. Med tiden fikk tradisjonen en romantisk aura, ble en del av en revolusjonær myte, og hadde i mange land liten forbindelse med virkelig praksis. Det fore­kom riktignok spesielle situas­joner, spesielt i Spania, Italia og Russland, hvor vold var vanlig in­nen det politiske liv, og der godtok anarkistene i likhet med andre grupper nesten rutinemessig opprørsbevegelser, men blant «celebritetene» i anarkismens historie har voldshandlingenes «hel­ter» blitt overtruffet i antall av ordets «riddere».[ii]

 

Enkelte anarkister hadde en spesiell oppfatning av «handlingens propa­ganda». De trodde at det slumrende prole­tariats krefter skulle vek­kes, at sinnene skulle revolusjoneres og gjøres mod­ne for om­veltnin­gen. 25/12 1880 forkynte Peter Kropotkin høylydt i sin avis Revolté: «Det perm­anente opprør gjennom ord, skrift, dolk, gevær, dynamitt (...), alt det som ikke er legalt er tjenelig for oss.»[iii] Etter hvert innså han at disse blodige volds­dådene, som av og til også gikk ut over fredlige og anonyme personer, isteden for å vekke mas­sene, kun ga massene avsky for anar­kis­men, og sam­tidig ga myndighetene unnskyld­ning for å inn­føre unn­takslover og tvangs­foran­staltninger for å hemme arbeidernes frigjørings­kamp. (Jam­før f.eks. «Anarkist­proto­kollen» som Norge og Sverige undertegnet i 1904 sammen med flere andre land.) I en serie artikler slo Peter Kropotkin fast «at man må gå sammen med folket, som ikke lenger ønsker den isolerte handling, men hand­lingsmennesker i sine rekker».[iv] Han advarte mot «den illusjon at man kan beseire utbytternes sammenslutninger med noen pund sprengstoff».[v]

 

Flertallet av terroristene var «ensomme ulver», av enkelte regnet som anarkoindividualister. Spesielt i Frankrike ble terrorhandlinger begått av enkelt­personer eller av små grupper på tre eller fire personer,  i motsetning til i Russland hvor nesten alle politi­ske mord ble foretatt av grupper som var organiserte av det sosial­revolusjonære par­tiet.[vi] De rus­siske sosialrevolusjonære var ikke anarkister. Kjente «bombe­anarkister» var bl.a. polakken Leon Czolgosz (som ikke tilhørte noen anarkist­gruppe, og som var brennemerket som spion av det frihetlige bladet «Det nye samfunnet» i Chicago[vii]) og fransk­men­nene Émile Henry, Ravachol (henrettet 1892) og Jules Bonnot (1876-1912). «Bonnotbanden» brukte biler i sine atten­tater i 191112. Banden ble knust, og dømt i 1913. Selv om ledende personer innen annarkistorganisasjonene tok avstand fra «Bonnot­ban­den», ble hele anarkistbevegelsen angrepet for «Bonnotbandens» aktiviteter. Under flere anar­kist­kong­resser ble anarko­individ­ualister nektet ad­gang.[viii] «[...], selv anar­kistene, det vil si de som fører klasse­kamp har tat av­stand fra fore­teelser som de beryg­tede franske auto­mobil­mordere, som dog til en viss grad hadde sociale motiver.»[ix]

 

«Bombe­anar­kistene» har nørt opp under autoritetenes vrenge­bilde av anarkis­men, om at anar­ki og anar­kisme er kaos, den sterkestes rett, lovløse til­stander, jung­elens lov, terroris­me osv. Terrorismen var et autoritært, ufruktbart, avvik fra anarkismen, ikke en ekte del av den. Mye av terrorismen skyldtes oklarkisk infiltrasjon. Dette bruddet med anarkist-prinsippene hadde også sin årsak i stor fattigdom og nød, at bevegelsen på denne tiden ble sterkt forfulgt, og at den var sterkt infiltrert av politiprovokatører som gjorde alt for å dis­kreditere den. Arne Dybfest opp­levde en politispion i Paris.[x] I følge Knut Hamsun var det en politispion som kastet en bombe inn i folke­massen under en demonstrasjon på Hay­market i Chicago 4. mai 1886.[xi] Politispioner fantes det også i Thranitterbevegelsen. En av dem fór sammen med Thrane på en agitasjonsreise til Lillehammer. Spionen finan­sierte i stor grad turen for Thrane med penger han hadde fått av politiet.[xii]

 

Den vest-tyske Baader-Meinhof-gruppen/Rote Arme Fraktion (RAF), som drev med terror og kidnap­ping rundt 1970, har blitt beskyldt for å være anarkister, men de har selv sagt i «Program-erklæring for by-guerillaen»:

«Den anarkistis­ke parole 'knus det, som knuses skal' er prole­tarisk, klasse­bevidst og riktig. Den er imidler­tid forkert, for så vidt som den formidler den feijlagtige opfattelse, at man blot behøver at knuse udsugerne, mens organi­sation er et andet­hånds­spørgsmål, disciplin borger­lig samt klasse­ana­lysen over­flødig. Vi hævder, at det er rigtigt og retfærdigt, at der her og nu opbygges by-gueril­laer, og at den væbnede kamp i marx­ismen-leninis­mens højeste form (Mao) nu kan og må ind­ledes. Vi er ikke anarkister.»[xiii]

 

Oven­stående sitat viser også at RAF ikke forsto hva anar­kis­me er, og at de angrep et vrenge­bilde av anarkis­men.

Selv om det har vært få anarkistiske utøvere av ter­ror, har disse dessverre i høy grad med­vir­ket til å skape det almin­nelige inn­trykk av anarkister. Anarkisters mer eller mindre ironiske bruk av «bombe­anarkist­­tegnin­ger» har også bid­ratt til dette. Norske anarkister og syndikalister har aldri benyttet seg av vold og terror.

 

«Me er imot dei Anarkistar, som ikkje veit av andre Arbeidsmidlar enn Dynamit, og som ikkje trur det er Framgang i nokon Verdens Ting, uta det som kjem fraa dei.»[xiv]

 

«Volden har sitt föde- og tilholdssted i det herskende sjikts institusjoner, og er grunnvollen i enhver autoritær, politisk ordning (enten opphavet ’er av Gud eller kong Mammon’). Man vil da også fort opp­dage at i alle historiens begivenheter hvor massene blinde og gale av raseri har ödslet kreftene sine på gjensidig ödeleggelse, har det vært provokatörer og ledere fra den besittende klasse.»[xv]

 

Anarkisme ikke er vold eller terrorisme, men anarkist­bevegelsen er en av de mest fredelige politiske bevegelser overhodet.

 

Lovløshet

 

«Anarkisme vil si det samme som herreløshet, men ikke lovløshet. De lover som bygger på sann etikk, og fremmer frihet og solidaritet, vil bestå. Men klasselovene vil falle.»[xvi]

 

Anarkister har alltid blitt beskyldt for å være motstandere av lov og orden. Man kan da også lese uttalelser fra anarkister, spesielt på 1800-tallet, om at de var i mot lover og retts­vesen.  Det har vært diskutert hvorvidt dette gjelder lover og rettsvesen generelt, eller om det først og fremst gjelder klassesamfunnets lov og rett. Enkelte anarkister har vært uklare på dette punkt. I dag velger noen anarkister å tolke uttalelsene som motstand mot (datidens) klasselover og -justis, mens man er tilhenger av anarkistisk lov og rettsvesen. 

 

Autoriteter har alltid brukt kriminalisering som kontroll­middel. Dette har spesi­elt rettet seg mot de svake, mot underklassene. Det har altså ikke bare rettet seg mot uønsket atferd, men også mot de lavere klassene som sådan. Staten har styrt under­klassene ved straffe­rettslige midler. Dette var fremdeles meget fremtredende på 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet, under industriali­ser­ingens fremvekst.

 

Industrialiseringen gjorde at folk jobbet sammen i store industribedrifter, på bygg og anlegg. Dermed fikk de i en slags «klassebevissthet», organiserte seg,  og begynte å opptre gjennom kol­lektiv handling. Dermed kunne de presse lovgiverne, og etterhvert bedret lovverket seg  noe til fordel for arbeider­klassen. I det «postindustrielle samfunnet» er arbeid­ernes rettigheter under press. Det finnes stater hvor underklassene knapt har rettigheter i det hele tatt.

På 1890-tallet ble retten til å stjele inngående diskutert innen de franske anarkistkretsene.[xvii] I Frankrike var det anarkistgrupperinger som anså det som deres rett til å stjele fra de rike, når de selv sultet. Det de rike utplyndret arbeiderne for skulle man ta tilbake. Foruten å begå inn­brudd for å fremskaffe penger til mat til seg og sin familie, donerte de også hele tiden større og mindre pengesummer til anarkistbevegelsens organisasjoner, aviser og fengslede aktivis­ter.Ved hjelp av ran finan­sierte både Ravachol og Bonnot-banden deler av bevegelsen.[xviii]

Enkelte lovbrytere har forsøkt å rettferdiggjøre sine handlinger i en «ideell» bevegelses navn. Anarkist- og syndi­kalistbevegelsen har da heller ikke sluppet unna lovbrytere blant sine medlem­mer. Dette har selv­følgelig blitt benyttet av motstanderne til å sverte selve bevegelsen som en for­bryter­bande, selv i de til­feller der det er tidligere medlemmer som har forbrutt seg.

«[…] Det er ikke min hensigt med denne artikel at forsvare disse forhenværende ung­socialis­ter, der nu er arresteret for tyveri. Jeg forsvarer ekspropriation med et ideelt formaal. Men naar en del personer gaar hen og stjæler, for at slippe at arbeide, saa betragter jeg dem som parasiter, der ─ likesaavel som kapitalisterne ─ lever paa arbeidernes bekost­ning.

Jeg bekjæmper det nuværende samfund derfor, at det tillater et faatal at leve i overflod uten at producere, mens producenterne lever i den yderste fattigdom. Jeg betragter som mine motstandere alle, der ikke selv vil arbeide, men i stedet tilegner sig udbyttet av andres arbeide. Det er likegyldig for mig om de tilhører over- eller underklassen, om det foregaar paa ’lovlig’ eller ’ulovlig’ maate.»[xix]

 

«En der sier sig at være ungsocialist og syndikalist har fundet det i overensstemmelse med sine revolutionære principper at snyte en fagforening ute paa Askim for ca. 100 kroner. Han har i et brev til vedkommende fagforening uttalt at det var tilpas for disse reformis­tiske fag­forenin­ger; de fortjente ikke andet end at bli snyt (!). Denslags radikal­isme betakker vi os for. Og denslags indi­vider bør helst holde sig borte fra en revolut­ionær bevægelse. Man radikaliserer ikke en refor­mistisk fagforening ved at stikke av­gaarde med kassebehold­ningen. Da vedkommende person har erklært at han vil tilbakebetale pengene skal vi dennegang undlate at offentliggjøre ham.»[xx]

 

Diskusjonen om tyveri har dukket opp med ujevne mellomrom innen anarkist- og syndikalist­bevegelsen. Det ble til og med en «motesak» for vanlige kriminelle å hevde at det var en for­bin­delse mellom deres handlinger og anarkismen etter at de ble tatt for en oppsikts­vekken­de for­brytelse.[xxi]. Vold og tyveri  har gjort enorm skade på anarkist­bevegelsen, og kan kun aksep­teres i ren nødverge.

 

Den type lover og rettsvesen som anarkistene har vært i mot har vært klasselover og -­justis. Jo mer anarkistisk et samfunn er, dess færre, enklere, mer fleksible og mer frihetlige vil lovene sannsynligvis være. Ros er viktigere enn ris. Når klasselovene er fjernet mener anarki­stene at solidar­itet, god oppdragelse, utdannelse og en frihetlig moral vil gjøre de fleste andre lovene over­flødige. I et idealanarkistisk system vil mellom­menneske­lige for­hold i hovedsak være basert på frie kontrakter, og konflikter vil bli avgjort med vold­gift. Under idealanarkismen legges det stor vekt på fleksibiliet i lov og rettssystemet, jevnfør følgende sitat:

 

«Under Anarchism all rules and laws will be little more than suggestions for the guidance of juries, and that all disputes, whether about land or anything else, will be submitted to juries which will judge not only the facts, but the law, the justice of the law, its applicability to the given circum­stances, and the penalty or damage to be inflicted because of its infraction. What better safeguard against rigidity could there be than this? «Machinery for altering» the law, indeed! Under Anar­chism the law will be so flexible that it will shape itself to every emergency and need no alteration. And it will then be regarded as just in proportion to its flexibility, instead of as now in proportion to its rigidity.»[xxii]

 

Anarkister mener at det kapitalistiske samfunnet innebærer lovløshet for arbeider­klassen.

 

«Statens oppførsel er voldelig, og den kaller sin vold lov; den til individet kriminalitet.»[xxiii]

 

«En af de almindeligste Indvendinger, jeg har hørt mod anarkismen, er at i et Samfund hvor ingen Styrer er, og ingen Love er, som binder os, der vil Mord og Brand og Tyveri herje som en Pest, d.v.s. at andethvert Menneske vil bli en Kjæltring. Det vidner jo ikke meget fordelagtig om ens Karakter, naar man kan si slig.

Men man mener jo ikke saa meget med det. Naar man spør Vedkommende selv, om han vilde myrde og stjæle, fordi om Autoriteten dødedes i morgen, saa svarer han altid nei ─ ’men alle de andre’. Det er altsaa Omsorgen for ’alle de andre’ som gjør, at han ikke er Anarkist. Selv tror en­hver nok at kunne klare sig med eget Ansvar ─ men ’alle andre’.

─ Og som om der nu skulde være Sikkerhed for Liv og Eiendom, som om det var nu vi levede i Fred og god Forstaaelse! Røves og myrdes det ikke Dag for Dag, hører ikke Slagsmaal og Overfald til Dagens Orden? Og det til Trods for alle vore Love, alt vort Politi og alle vore Soldater. Beviser ikke dette maaske, at det er netop under Lovens Beskyttelse, at Forbrydel­serne trives? Lovene er ikke til for noget andet end at beskytte de Rige mod de fattige, beskytte det som Kapitalisten har stjaalet fra den retsløse Arbeider. En Fattigmand kan aldrig faa Ret overfor en Rigmand. Med Enkelte tyver rett­ferdiggjør sine handlinger i en «ideell» bevegelses navn. Oven i Haand kan Autoriteten begaa de ræd­somste Forbrydelser, de værste Overgreb, og den kan gjøre det med frelst Samvittighed. Og det er ved Loven allene, at Autoriteten er Autoritet.

─ Naar Mennesket selv overtar Ansvaret for sine Handlinger, naar det selv er ansvarlig for sine Gjerninger, da vil det være i dets egen Interesse at lade Fred og Forsoning herske paa Jorden. Hva det ikke vil andre skal gjøre mod sig, det skal det heller ikke gjøre mod andre.

Man tror, at lange Tider vil gaa, før Mennesket blir saa intelligent, at det kan træde ind i den nye Tid.

Men Mennesket er allerede saa intelligent, naar det bare tror paa sin Intelligens.»[xxiv]

 

«Den almindelige gjengse definisjon av ordet anarki er lovløshet, hvilket i godtfolks øine er det samme som uorden, forvirring, kaos. […] , det kan derfor være av interesse å se på den uorden, det kaos som finnes i det lov-’ordnede’ samfund og spørre sig selv om uorden og kaos kan bli større enn nu.

I det lovordnede samfund kan det ene menneske i ly av loven plyndre sine medmennes­ker og leve et liv i overdåd og luksus, mens hans ofre går til grunne. I det lovordnede sam­fund kan en mann kastes i fengsel i måneder for å tilvende sig et brød, mens en som stjeler brødet ut av mil­lioner menneskers munn dekoreres og tildeles ærestitler og æres­poster. Lovens og rettens høieste representant kan uantastet stjele millioner fra folket og gi det til svindlere og stortyver. […] I det lovordnede samfund blir en mann som slår sin næste i hjel for å røve ham, straffet med fengsel på livstid, mens en massemorder som ved utplynd­ring langsomt myrder hundreder og tusener æres og aktes, og statens betalte banditter mili­tæret, dekoreres med hederstegn efter antall myrdede med­mennesker og overslakteren blir lovens og rettens høieste uttrykk. […]

I det lovordnede samfund kan tusener og millioner dø sultedøden grunnet mangel på arbeide påtross av at det findes jord i overflod til ved arbeide å ernære alle. I det lovordnede samfund lønner man prester og andre prælater til å preke tålmodighet, saktmodighet og resignasjon for de plyndrede og forherlige og velsigne røverne. I det lovordnede samfund er den kjøpte kjærlighet forbudt når den kun gjelder for en natt, morald, lovlig og ’ret’ når handelen rekker for et helt liv.

I det lovordnede samfund er plyndring og rov, alles kamp mot alle ophøiet til et moral­sk prin­sipp.til den høieste dyd. Det lovordnede samfunds fundament er: Den enes død den annens brød. »[xxv]

 

 

Revolusjon, krig og pasifisme

 

Anarkismen og syndikalismen er prinsipielt internasjonalistisk og antimilitaristisk. Det betyr ikke at anarkismen er pasifistisk, men det har alltid vært pasifister i bevegelsen. Det har også vært en debatt om pasifismen er en del av den anarkistiske ideologien. Alle anarkister er likevel enige om at krig er et onde, men forsvarskrig har, av i alle fall ikke-pasifister, blitt sett på som et nød­vendig onde. Peter Kropotkin og 16 toneangivende anarkisters støtte til de allierte i kampen mot Tysk­land under 1. verdenskrig  er velkjent. De mente at en seier for tysk imperialis­me ville være vær­re enn å angripe Tyskland. Medlemmer av CNT var også med å kjempet på de alliertes side i kampene om Narvik i 1940.

I forbindelse med de store revolusjonene har anarkistene og syndikalistene forsvart væpnet kamp mot de reaksjonære kreftene, som f.eks. Machno-geriljaen i Ukraina under den russiske revolusjon og borger­krig 191721, og CNT/FAI under den spanske borgerkrigen 193639. Syndi­kalistene i Norge var mot «nonintervensjons­pakten» som gikk ut på at man ikke skulle støt­te noen av partene i den spanske borgerkrigen med våpen.

 

«Væpna revv’­lusjon» har aldri stått høyt i kurs blant anarkis­tene og syndi­kalistene i Norge: «Vort alfa og omega idag maa derfor være: Agitation! Organisation! Oplys­ning!»[xxvi]. Anar­kisten Rasmus Steinsvik skriver: «Det er ikkje mennene me vil til livs, ikkje kapi­talis­tene ein gong. Det er stelle me vil til livs.»[xxvii]

«Og hvorledes skal vi kjæmpe? Med kuler og krutt? Nei, aldrig skal vi benytte skytevaaben for at komme tilbake til naturen og livet. […] Det vaaben vi skal bruke i vor kamp er oplysningen. Vi maa lære hva livet er og om naturen er slik beskaffen, at den kan tilfredsstille os alle sammen. […] vi maa, hver og en, undergaa en aandsrevolution, hvorved vi kommer til det standpunkt at ’min næstes vel blir til glæde for mig selv’. Og naar vi er kommet saa langt, saa behøver vi ikke skyte­vaaben til vor revolution av samfundet, men paa en anden side, før vi har undergaat denne aands­revolution, kan vi heller ikke hjælpe os med kuler og krutt.»[xxviii]

Syndikalistenes (og anarkistenes) svar på krigstrusselen i mellomkrigstiden var: «Ikke en mann, ikke en øre til militar­is­men! Nekt å produsere våpen og ammunisjon! Nekt å tran­s­p­o­r­tere krigs­for­nødenheter av noen art! Nekt militær­tjenes­ten! General­streik mot krigen!»[xxix] «Vi har intet fedre­land å forsvare, ingen nasjon å krige om, følgelig har vi der­for hel­ler ikke behov for noe militær­vesen.»[xxx] Dette forut­satte en global avrustning. Hvis dette ikke lykkedes, hvordan skulle man så forsvare seg i en krigssituasjon? Herom tiet norske syndikalis­ter. ANORG/AFIN, derimot, har gått inn for gjen­sidig, og ikke ensidig, nedrustning og styrke­balanse som basis for antimilitaristisk politikk – noe som innebærer et tilstrekkelig sterkt væpnet forsvar til å virke avskrekkende. Denne teorien ble utviklet på 1980-tallet. Man mente at det var bedre å forsvare et relativt fritt Norge, enn å risikere å bli okkup­ert av et mye mer autoritært og totalitært Sovjetunionen. ANORG/AFINs synspunkt kan sammenfattes i følgende uttalel­se: «Anarkisme er prinsipielt heller ikke pasifisme eller terrorisme. Det første betyr å underkaste seg militaristiske overgrep, det andre er et slikt over­grep. Terrorisme, ’herske ved terror’, skrekkvelde, har ingen­ting med anarki å gjøre.»[xxxi] Vi skal senere se at ANORG/AFINs syns­punkter ikke er ukont­rover­sielle.

 

Rusgifter

 

Mange forbinder anarkisme med fyll og fri hasj. Dessverre har en del anarkister selv bidratt til å befeste et slikt inntrykk.

Over­klassene har til alle tider brukt rusmidler for å holde underklassene nede. I gamle dager kunne lønnen bli utbetalt på nærmeste øl­kneipe, kanskje til og med drevet av arbeids­kjøperen selv. Få herskere er har­dere mot sine under­såtter enn rusgiftene. Rusbruken har passiv­isert og drept folk, ødelagt familier og aksjoner. I for­bind­else med de store anti­krigs­demon­stras­jonene i USA rundt 1970 ble det brukt mye dop. Resultatet var at når demon­stras­jonen skulle begyn­ne lå mange av de som skulle demonst­rert igjen, passive i rus, noe som var helt i myndig­hetenes inter­esse. Rus­bruk passivi­serer, hem­mer selv­kontrollen, og bidrar til å øke under­trykkingen av underklas­sene.

 

 

 

 

Noen hevder at rusmidler er kultur, og at de som er i mot den typer stoffer nærmest er «kultur­imperialister». La det være sagt med en gang: Ikke all kultur er positiv! Anar­kister er for en frihetlig kultur, og bekjemper alle for­mer for autori­tære kultur­uttrykk uansett hvor de enn måtte finnes.

 

Norges socialdemokratiske Ungdomsforbunds landsmøte i 1908 fremmet Kristiania­laget, som i stor grad besto av ungsosialister, et forslag i avholdsspørsmålet som ble ved­tatt: «Landsmøtet ut­taler sin sympati for kampen mot rusdrikken og opfordrer lagene at opta et energisk oplys­ning­s­­arbeide for avholdssaken.»[xxxii]

 

I Storm nr. 2 gikk ungsosialistene til felts mot drikkeondet: « Men det som gjør, at vi socialister maa stille os som drikkens avgjorte fiende, er, som før nævnt den sløvhet og interesse­løshet, som den bevirker. Ti sløvhet er vor værste fiende. Og derfor: kamp mot drikkeondet!»[xxxiii]

 

I programmet for Norges Ungsocialistiske Forbund, vedtatt i 1915 og 1917, stod det at de skulle «Arbeide for rusdrikkens avskaffelse».[xxxiv]

 

Alarm, utgitt av NSF, tok opp rusbruken i ulike numre:

«Ingen forbrytelse er mer antisocial enn den som utføres av den som under profittens motiv, kapitalis­mens motiv, smugler og selger narkotisk gift hvormed han skaper uforbeder­lige slaver under denne last.»[xxxv]

 

«Særlig maa de syndikalister klandres sterkt som lar sig henfalde til fyld. Det kan visselig paa­staaes, at alkoholspørsmaalet ikke har noget med syndikalismen at bestille. Og det er sandt saa­længe medlem­merne kan beherske sig for alkoholen, men den dag de lar alko­holen herske over sig, er de ikke længer syndikalister, uten muligens i navnet.

Syndikalismens opgave er at skape revolutionære, kampglade og klassebevisste arbeid­ere. Uten dette er syndikalismen en umulighet. Men den arbeider som lar sig beher­ske av kong alkohol, den lar som regel sin kampglød gaa ut over sine kamerater, til stor glæde for de kapitalistiske utbyt­tere, som derved i ro og fred kan fortsætte utbytnin­gen.

I en centralistisk organisation kan spritkonsumptionen tildels forsvares fordi medlem­merne der hverken behøver at tænke eller handle. I den syndikalistiske organisation derimot er det en for­bryd­else mot vor organisation, mot vore principper og vor kamp, om medlem­merne lar kapitalis­mens søvndysningsmiddel, alkoholen, løpe av med deres sunde fornuft.»[xxxvi]

 

 

«En av det kapitalistiske samfunds klasselover er rusdrikk- eller løshjengerloven. Denne lov som straffer den som er fattig. [...] Men har bøtesystemet avhjulpet alkoholondet? Fremmet edruelig­heten? Skremt folk til ikke å drikke sig beruset? Nei, det er ved høinelse av kultur­en og den klasse­bevisste moralskhet som arbeiderklassen engang vil lære å innse at alko­holen er det kapitalistiske systems våpenbror, og en fiende av all kultur og frihet. Alko­holen er et av de beste midler som kapitalistklassen har for å holde arbeiderne nede i sløv­het og interes­se­løs­het for det oplysnings- og organisasjonsarbeide som er enhver klasse­bevisst ar­beiders op­gave. Dens skadelige innflytelse overgås kun av bibelen. Men inntil den tid da alko­hol er for­svunnet fra det menneskelige samfund er det vår opgave å begrense dens virknin­ger.»[xxxvii]

 

I påsken 1973 ble det avholdt et «Anarkist­gruppenes landsmøte». Her ble det bl.a. vedtatt:

«På bakgrunn av mange rykter, framsatt av bl. annet m‑l bevegelsen, om at anarkis­tene skul­le være hasj‑profeter, vedtok landsmøtet enstemmig følgende uttalelse: 'Det sein­kapital­istiske sam­funnet fremmedgjør og passiviserer folk. Miljøer bygd opp rundt bruk av alkohol eller andre rusmidler samler opp taperne i samfunnet, og styrker den borgerlige ideol­ogien ved å stil­le ut disse taperne til spott og spe. Anarkistene går i mot misbruk av alle slags rus­midler, og enhver form for propaganda ved paroler som 'fri hasj' eller lignen­de. Vi går også imot den al­mene for­dømmelsen av dem som er henfalne til rus. Politi og fengsels­vesen kan ikke løse rus­middel­problemene, derfor må bruken av stoffer av­kriminali­seres. Celler og gatehjørner må erstattes av miljøer som kan vekke og aktivisere stoff‑mis­brukerne og der­med utvikle deres revolus­jonære 'potensial.''».[xxxviii]

 

Kampen mot rusgifter har vært viktig i ANORG. Anarkistisk Avholdslag ble opprettet i 1980, og fikk sitt hovedsete i Bergen. ANORG-AFIN har alltid vært mot avkriminalisering av hasj og andre narkotiske stoffer.

 

ANORGs vårkonferanse 1982 fattet følgende vedtak:

«Ruskulturen er vår tids mest utbredte religion med sprit som katolisisme og narkotika som protes­tan­tisme. Å ta avstand fra sprit og lovprise hasj er ikke radikalt. Ombytting av rus­former endrer i realiteten ingenting, ruskulturens makt forblir den samme.

Det radikale er å bryte med all ruskult. Boikott general Rus' armé, hæren med verdens høyeste taps­prosent. Si det så det høres: Vi er ikke puritanere. Vi vil avskaffe all makt. Der­for går vi til kamp mot ruskulten for et rusfritt, menneskevennlig miljø.

Spre dette oppropet, slutt deg til Anarkistisk Avholdslag.»[xxxix]

 

Anarkisttribunalet IAT-APT har proklamert nulltoleranse mot narkotika:

 «ANARKI KONTRA DOP: Nok en Brunt kort advarsel går til Betty Johnsen og NRK TV1 onsdag 26.09.2001 i programmet ’V30: Bettys tårer’, hvor en tidligere narkoman hevder om en kriminell ungdomsklikk at: ’Det ble anarki der til slutt’, og ’det ble helt utflytende - med dop’. – Anarki er horisontal organisasjon, hvor folk på like fot deltar i et samvirke uten undertrykkelse og slaveri, her­under narkotikaslaveri. Det er for det første ikke noe ’utflytende’ ved en slik organisas­jonsform. For det andre har anarkistene enstemmmig vedtatt Oslo-konvensjonen av 1990, hvor det blir fastslått at narkotika og dop representerer en autoritær tendens, som ikke har noe med anarki, anarkister og anar­kisme å gjøre. Anarkistene og anarkismen er derfor mot narkotika-liberalisme, og har null-toleranse over­for dop. Man er mot klasselover, men for frihetlige lover, lover som er mot slaveri, herunder narkotikaslaveri.»[xl]

 

 



[i].Berkman 1987:8 (Min oversettelse).

[ii] Woodcock 1964:13.

[iii] Guérin 1977:70

[iv] Guérin 1977:74.

[v] Ibid.

[vi] Woodcock 1964:245.

[vii] Woodcock 1964:379.

[viii].Gateavisa, mars 1990:23 («Eiendom er tyveri. Eiendom er frihet. Historien om de beryktede anarkistiske

 røverne i 'Bonnot-banden'» av Wilhelm Aas).

[ix].Ellisif Wessel: Klasse mot Klasse, Hefte I, side 50 («Utidig raseri.» av K. O. T. i Ny Tid nr. 5,

 7/1 1914).

[x].Dybfest 1890:34-38, «En spion».

[xi].Hamsun 1962:98.

[xii].Pryser 1977:116. (Brynjulf Handgaard: Stor aktivitet i Sør-Gudbrandsdalen)

[xiii].Petersen 1981:25.

[xiv] Vestmannen nr. 34 1889 («Med og mot.»).

[xv] Sort Kamp nr. 2 1972 («Vold og revolusjon og ikke-vold» av «JOB»)

[xvi] Revolt nr. 1-2 1926 («Anarkismen.»)

[xvii] Woodcock 1964:251.

[xviii] Gateavisa, mars 1990:18, 19 og Woodcock 1964:252.

[xix] Storm nr. ? 1909 («Ned med ungsocialisterne!» Av Ingvald Rastad). Dette er historien om «den sorte bande».

[xx].Direkte Aktion nr. 8 1913 («Med den røde blendlygte ─ Ogsaa en revolutionær.»).

[xxi] Marshall 1993:633.

[xxii]  http://flag.blackened.net/daver/anarchism/tucker/tucker31.html (Property Under Anarchism

Excerpted from the book; Individual Liberty: Selections From the Writings of Benjamin R. Tucker 
Vanguard Press, New York, 1926 Kraus Reprint Co., Millwood, NY, 1973)

[xxiii] Max Stirner, The Ego and Its Own, s. 197

[xxiv] Vestmannen nr. 27 1889 («Anarkisme. I.» Av «A. D.»).

[xxv] Revolt nr. 6 1925 («Anarki.» Av Robert Rein).

[xxvi].Alarm nr. 3 1920 («Syndikalismen.» av Carl O. Tangen).

[xxvii].Fedraheimen nr. 18‑21, Tynnset 1890 («Kan politikken hjelpe oss?»). Utdraget her er hentet fra Folkebladet nr. 3 1982:14.

[xxviii] Alarm nr. 49 1922 («Syndikalismen og sandheten.» Av «Ego»).

[xxix].Alarm nr. 21 1936 («Intervensjonsprinsippet.» av Ludv. A. Nicolaysen).

[xxx].Alarm nr. 18, 169 1933 («Slaget ombord på 'Tordenskjold'.» Av Victor Uranus).

[xxxi] VG 06.11.2001.

[xxxii].Sogstad 1951:134.

[xxxiii].Ibid.

[xxxiv].Aakervik 1919.

[xxxv].Den amerikanske syndikalisten James MacDonald sitert i Alarm nr. 25 1926.

[xxxvi]. Alarm nr. 51, 17/12 1921 («Kapitalistpressens brendevinsagitation og arbeiderne.» Av Helvetius).

[xxxvii].Alarm nr. 32? 1927 («Det å være fattig straffes.» av Halvdan Strand.)

[xxxviii].Folkebladet 7 (2/73).

[xxxix].Folkebladet 2/83.

[xl] Anarkisttribunalet IAT-APT september 2001. Kilde: http://www.anarchy.no/apts.html