Anarkistene har, i likhet med andre «yttergrupper» i Norge, blitt utsatt for overvåkning. Overvåkningen har fra flere hold blitt karakterisert som ulovlig. Stortingets granskingskommisjon, Lund‑komisjonen, ble derfor oppnevnt ved Stortingets beslutning 1. februar 1994. Denne skulle «granske alle forhold i forbindelse med påstander om at politiets overvåkingstjeneste, Forsvarets sikkerhetstjeneste og Forsvarets etterretningstjeneste, eller personer knyttet til disse tjenester, har vært engasjert i ulovlig eller irregulær overvåking av norske borgere [...].»
ILund‑kommisjonens rapport står det:
«Overvåkingstjenesten skal innhente opplysninger om personer, grupper og organisasjoner som kan mistenkes for å forberede eller foreta handlinger som nevnt i overvåkingsinstruksens § 2 (§ 4. 1. ledd). Slike opplysninger kan registreres og oppbevares dersom det antas at opplysningene kan få betydning senere.
Det dreier seg om flg.: [...]
Anarkister/Frihetlige sosialister/Norsk Syndikalistisk forbund.
Det dreier seg her om en meget liten gruppe ─ selv om den i det siste har hatt en viss fremgang. Grunnlaget for overvåkingstjenestens interesse er at anarkistene kan mistenkes for å forberede voldsanvendelse for å nå sine politiske mål og den kontakt de har med anarkistgrupper i utlandet som har utført eller medvirket i terrorhandlinger. [...]
Overvåkingstjenesten bør ha en viss oversikt over virksomheten i følgende organisasjoner, og hvem som er ledere, toneangivende eller benytter konspirative metoder: [...]
─ Anarkistenes Organisasjon i Norden (ANORG)
─ Syndikalistisk Forbund [...]
Ingen av disse organisasjoner antas å representere noen aktuell undergravningstrussel. Heller ikke den latente trussel antas å være av særlig stor betydning. Det er dog påkrevet at overvåkingstjenesten til enhver tid kan vite om disse organisasjoner utgjør noen trussel. De vil av Overvåkingssentralen jevnlig bli vurdert i forhold til Overvåkingsinstruksens § 4.
Opplysningene om disse organisasjoner må i praksis hentes fra åpne kilder. De kan samles i emnearkiv og arbeidsregistre. Enkeltpersoner som tilhører disse organisasjonene, bør registreres på sak, dersom det foreligger mistanke om at vedkommende vil spille på organisasjonen for å forberede eller gjennomføre straffbare handlinger.»[1]