Innledning

 

Forøksgymnaset i Oslo, startet i 1966, ble et viktig sted for utprøving av frihetlige idéer, med sine forsøk på elev­deltakelse og ‑demokrati. Bak tiltaket sto en rekke skolefolk med adjunkt Mosse Jørgensen og lektor Carl Hambro i spissen, sammen med om lag 50 gymnasiaster. Skolen skulle være basert på at tillits­forhold mellom lærer og elev. Klasse­systemet skulle brytes opp, og elevene skulle i stedet jobbe i grupper med emner som interesserte dem. Elevene skulle læres opp til å tenke selv, og protestere mot det de fant uriktig, og ikke godta alt som blir sagt, ukritisk, slik det stort sett var i gymnaset.[1] Skol­ens høyeste organ var all­mannamøtet der elever og lærere møttes med like rettigheter. I skolens råd var elevene og lærerne representert med like mange representanter.

 

«Målsetting for Norsk Forsøksgymnas

Formålet med Norsk Forsøksgymnas er å samle erfaringer som kan endre det nå­værende skolesystem. Formålet er også å være et alternativ til det nåværende gymnas. Som første ledd i forsøksvirksomheten vil vi konkret nevne:

1)            Skolens virksomhet skal tilrettelegges slik at den tjener elevenes personlige vekst og

utvikling i videst mulig betydning.

Dette innebærer:

a) et utstrakt elevdemokrati

b) respekt for individets frihet og ansvar

c) innføring av frivillige fag utenom pensum.

2)            Læreren skal være fagmann og veileder, men ikke opptre autoritært.

3)    Det må legges vekt på samarbeid mellom elevene innbyrdes, elev og lærer og lærerne i mel­lom.

4)    Det må drives størst mulig forsøksvirksomhet når det gjelder fagkrets, sammen slåing og samkjøring av fag, av klasser, av timer, og ved oppsplitting i grupper.

5)       Forsøksvirksomheten må også gå ut på å oppnå andre former og normer for vurdering av kunnskaper ved avgangseksamen enn de nå gjeldende.»[2]

 

Føderasjonen av Anarkistisk Ung­dom, FAU, startet opp i Kristian­sund i 1966/67, men det var først etter student­opprøret i Paris i 1968 at interessen for anarkismen igjen virkelig ble vekket til live. Hvorfor? Det var nok flere årsaker: I over tyve år hadde vi hatt en kontin­uer­lig oppgangstid, det «grå» sosial­demokratiet representerte «Sann­heten», de store etterkrigs­kullene fylte univer­sitetene, USA drev krigføring i Vietnam. Den «nye» anarkismen skilte seg nok ut i for­hold til anarkis­men og syndi­k­a­lismen før 2. verdens­krig. Feminisme, kjønnsroller, sek­s­ualitet, anti­rasis­me, miljø­bevissthet og økolog­isk tenk­­ning kom ster­kere inn i bildet. Mens man før var opptatt av å bekjempe arbeidsfolks knapphet på goder, var den nye bevegelsen i større grad opp­tatt av å bekjempe forbruker‑ og overflods­samfunnet, samt Vestens utbyt­ting av den fattige del av verden.

 

«Dette har opplagt noe å gjøre med utviklinga av det kapitalistiske samfunnet i etterkrigs­tida. Bak den glatte fasaden av 'effektivitet' og 'framskritt' skjuler det seg et ondartet sys­tem som er blitt økonomisk avhengig av et over­spent konsumhysteri, som stimulerer seksuelle behov som ikke blir tilfredsstilt og produserer aggresjon som ikke finner andre ut­løp enn mot en sjøl, mot ens nærmeste og mot avvikere og minoritets­grupper. Et opp­svulmet byråkrati og ekspert­velde på alle nivåer har ført med seg et mani­pulativt, dypt autoritært og i beste fall kjedelig samfunn. Sent­raliseringa har gjort utkantdistrikta ube­boelige og har stuvet folk sammen i utrivelige og fram­for alt barne­­fiendtlige bysentra, der de blir fratatt ekte gleder og solgt erstat­nin­ger (leke­apparat i stedet for skog og mark), brutt ned fysisk og mentalt og gitt beroligende midler og syntetiske vita­miner. Jorda, skogen og dyrelivet blir øde­lagt, lufta og vannet forgifta. Og som selve krona på verket: trusselen om kjernefysisk utslettelse. [...]

Vi trenger et helt nytt begrep om politisk praksis. Og det er i grunnen betegnende at det nye og friske i så måte er kommet fra de mest 'apolitiske' elementene innen ungdoms­bevegelsen, fra dem som uten ideologiske skylapper har fulgt sine egne impulser: provoer, beatnicks, hip­pier, dropouts, alle de som har vært mer opptatt av livsstil enn av 'politikk'. Aller sterkest fin­ner vi denne tenden­sen i USA, og derfra har vi fått uttrykket motkultur som nå er i bruk og­så her til lands. [...]

Unge mennesker 'drop out', bryter ut av det gjengse samfunnet, flytter sammen i kollek­tiver, gir avkall på et kaotisk overflodsforbruk til fordel for et enkelt, spartansk levesett, finner en sjølstendig virksomhet som tilfreds­stiller deres fantasi og skaperevne, utforsker nye erfarin­gs­områder, prøver å finne fram til en helt ny livsstil gjennom­trålt av et radikalt nytt syn på tilværelsen. [...]

En hel del forlater i dag byene, flytter ut på landsbygda og livnærer seg ved naturlig sjøl­bergings­­­jordbruk og håndverk noe som markerer bevegelsen bort fra det syntetiske, masse­produserte og forgifta mot det naturlige, individuelle og sunne. [...]

Likevel er det klart at motkulturen vil bli mindre farlig jo mer den avsondrer seg fra sam­funnet omkring og fra andre mennesker. Det er viktig å opprettholde en levende kontakt med om­verdenen både i dagliglivet og ellers, ved å samarbeide og hjelpe der det er mulig og øns­kelig, ved å støtte eller ta avstand fra ting som foregår på det økonomiske, sosiale og poli­tiske plan. Den folkelige aversjonen mot sentralisering og oppmerksomheten omkring miljø­problema utvider motkulturens kontaktflate betrak­telig uten at noen av den grunn må vente seg noen hesblesende aktivisme.»[3]

 

Jens Ingvald Bjørneboe (1920‑76) skrev essayet «Anarkismen som fremtid» i 1969. I 1971 holdt han en innledning i Studentersamfundet i Oslo over temaet «Anarkismen… idag?». Han var kontroversiell, og gikk i mot alle ved­tatte politiske og moralske normer. Han var nådeløs og provoserende i sin kamp mot urett og makt­misbruk. Han gikk fra et antroposofisk, nærmest kris­ten meta­fysisk idealisme og borger­lig individualisme tidlig på 1950-tallet, til et erklært anar­kistisk standpunkt i 1966.[4] Bjørneboe fikk stor innflytelse på den nye spirende anarkist­bevegel­sen.

 

Anarkismen var nå på fremmarsj i Norge. SUF(m-l)s organ Ungsosialisten advarte i flere nummer i 1969 mot anarkismen og syndikalismen.[5] «Anarkismen er, nå som på Lenins tid, ideologien til den slappe og dovne som gjerne vil være revolusjonær, men frykter hardt slit og 'vanskelig' teori»[6], hevdet de. I 1971 kom Oktober-hefte nr 5, «Materiale om anar­kis­men». Dette heftet handlet stort sett om anarkismens «forferdeligheter», beskrevet av Lenin, Stalin og andre «tenkere». Heftet fusket også med sitater fra George Woodcocks bok «Anar­chism» og Gateavisa.[7] Oktober-hefte nr. 5 skriver f.eks. om den ukrainske anarkisten Nestor Makhno og hans militære styrker under den russiske borgerkrigen 1919: «Makhno sto på de rødes side i kam­pen mot okkupasjonshærene og de vite styrkene, men han nektet å samarbeide med de røde styr­kene mot general Denikin og førte en motstand som anarkisten og historikeren Woodcock karak­teriserer som ’lite effektiv’.»[8]

 

Hva er det Woodcock egentlig sier? «From January to June 1919, the Revolutionary Insurrectionary Army acted as a semi-autonomous unit within the Red Army in its rather inefficient resistance to Denikin.»[9] Det er altså mens Makhnos geriljahær er en del av den røde hær at de er lite effektive. Deretter forlater han og deler av geriljaen den røde hær: «In August 1919 he called back the men he had left in the Red Army, and started a general cam­paign against Denikin, whom det Red Army was obviously unable to defeat.»[10] Først ser det ut til å gå dårlig, men så går han til motangrep, kutter Denikins tilførselslinjer, og tvinger ham til et tilbaketog. «An area of many thousands of square miles was now under anarchist control, and in the region where the Revolutionary Insurrectionary Army marched and counter-marched no civil authority existed; the peasants conducted theor own affairs in a relative freedom marred only by the constant demands of the army for food and men.»[11] Ml’erne overser glatt hva Woodcock skriver øverst på siden: «[…], Makhno was one of the most brilliant tacticians of military history. I will end with a brief account of his achievements.»[12]  Deretter kommer bl.a. historien om kam­pene mot Denikin.

 



[1]. Dagsavisen 10/09‑2000, «Det hendte» s. 45.

[2].Kontrast 4/1966:13‑16, («Norsk Forsøksgymnas. Tre dokumenter med en introduksjon av Johan Galtung»).

[3].Wiik 1976.

[4] PaxLeksikon, bind 1, side390.

[5]. nr. 1 1969 («Lenin om anarkismen»), nr. 2 1969 («Avvis syndikalismen» av Viktor Stein, «'Radikalismen ─ en inngrodd last'»). I tillegg kommer de stadige forsvarene for det kommunistiske partiet, «demokratisk» sentralisme, disiplin osv.

[6].Ungsosialisten nr. 1 1969 («Lenin om anarkismen»).

[7].GA 1 1972 («Bad-Trip i Fyrstikkalleen !?»). Se også Sort Kamp nr. 4, november 1971 («SUF og anarkismen» av Rune).

[8] Oktober-hefte nr. 5 1971«Materiale om anarkismen», side 69.

[9] Woodcock 1975:398

[10] Ibid.

[11] Ibid.

[12] Ibid