Bertram Dybwad Brochmann – fra ungsosialist til høyrepopulist

 

Bertram Dybwad Brochmann (1881‑1956), skaperen av Den åndsrevolusjonære nyorien­terings­bevegelse i 20‑årene, var i noen grad inspirert av anarkistiske idéer. Han skal ha meldt seg inn i Norges Ungsocialistiske Forbund i april 1918, som medlem nr. 27. Han skal ha vært syndikalis­tenes utsending på et møte i Sverige i 1922, men han var aldri medlem av NSF. Han skal også ha sam­arbeidet med Hans Jæger og Jean Jacques Ipsen.[1] Brochmann angrep både staten og kapitalis­men i harde ord, og holdt fore­drag for ulike forenin­ger, her­under også en del LSer i NSF, samt i Kristiania Fag­oppositionsgruppe. Han skrev også i Alarm og Revolt.

 

13. mars 1922 ble Norges aandsrevolutionære forbund stiftet på et folkemøte, etter et foredrag av Bertrand Dybwad Brochmann. Dette forbundet hadde som

«Formaal.

1.    At arbeide for gjensidighet og bedre gjensidig forstaaelse inden alle samfundet stridende grup­per, fraktioner og partier.

2.    At fremme forstaaelsen av ethvert voldsmiddels forkastelighet og at vække erkjendelsen av de til en hver tid herskende almene forestillingers og livsopfatningers skjæbnesvangre betydning i menneskesamfundets utvikling.


3.    At arbeide for den gjensidige tjenerprincips anvendelse som livskunst og samfundskunst i motstætning til den nu herskende iver for at styre hverandre.

 

Disse formaal vil søkes opnaadd

bl. a. ved:

1.    At tilveiebringe og utbrede blandt det norske folk mest mulig oplysning og objektiv kundskap om alle vitale samfundsspørsmaal uten partipolitiske eller klassepolitiske hensyn og uten ind­flydelse fra særinteresser og gruppeinteresser.

2.    At tilveiebringe en almen forstaaelse av at det eneste reelt opnaaelige maal for vor økonom­iske stræben er den materielle uavhængighet, hvilket er det helt motsatte av 'høi løn' og 'høi profit' og enhver anden form for pengeutbytte, som nu staar som formaal for alle par­tiers stræben.

3.    At arbeide for en riktigere og sandering vurdering saavel paa det etiske som paa det økonom­iske omraade. I økonomisk henseende tar denne omvurdering sigte paa at hensynene til indi­vid­erne og hjemmene maa sættes foran hensynene til systemer, sædvaner og formalitet­er.»[2]

 

Alarm kommenterte:

«Da bevægelsens maal er det samme som vi arbeider for, og da den paa ingen maate griper ind mot de eksisterende organisationer er det jo intet som forhindrer os fra at støtte bevægelsen, skjønt vi ikke i et og alt ser klassekampspørsmaalet fra samme synsvinkler som denne nye bevægelse. De aands­revolutionæres forbund har gaat ut fra den forøvrig rigtige forutsætning, at det ogsaa blandt den nuværende middelklasse, særlig blandt den nuværende økonomiske og politiske system og at det ogsaa gjælder at samle dem sammen med arbeiderne for at skape den aandelige revolution, der under alle tilfælder er en absolut nødvendig forutsætning for den økonomiske revolution.

Paa den maate vil bevægelsen ogsaa bli til en stor nytte for syndikalismens fremtidsarbeide ikke mindst fordi den tar bestemt avstand fra ethvert stats- og herskersystem.»[3]

 

18/10 1923 holdt Brockmann et foredrag i Kristiania Social-Anarkistiske Forening om «Et pos­sitivt program for arbeidernes aktion» hvor han foreslo at «man skulde forlange regjeringen at nedsette en riksret, for at faa lys og luft ind i den offentlige svindel som foregaar».[4] Han nevnte også at man måtte få i gang generalstreik, skattestreik, samt å nekte barna å gå i skolen. Fore­draget vakte en livlig diskusjon. Debatten fortsatte på et møte 25/10. Her ble et forslag fra Feliks Person, som referenten oppfattet som en støtte til «Brockmannismen», vedtatt. Andre ville avvise Brock­manns foredrag helt. Debatten om Brockmann og hans idéer var tydeligvis kontroversielle, for debatten foregikk på flere møter. I sakens anledning ble styret i foreningen kritisert for å ha drevet en «lyssky agitation», og at medlemmene var blitt overstyrt. På et møte 15/11 ble et for­slag av Tryggve Aakervik vedtatt: «Kr.a. komm. Anarkistiske forening vil som organisation, intet foreta i anledning B. D. Brock­manns prosjekterte riksretspropaganda. Forövrig uttales intet om Brockmanns virke.»

28/8 1924 holdt Brockmann et foredrag i Kristiania Sosial‑Anarkistiske Forening over Osval Spenglers filosofi og lære. Dette resulterte i en livlig diskusjon.

 

Brockmanns samfunnskritikk var ikke fundert på en analyse av statens og kapitalismens under­trykkende karakter. Han tok utgangspunkt i sitt religiøse helhets­syn som igjen var basert på en sær­egen «gnostisk»‑lignende bibeltolkning. Han kritiserte penge­illusjoner og stats­adminis­tras­jonens ressursbruk, men på bibelsk grunn var han mot klassekamp, for privat eiendoms­rett og fri­handel. Det var ikke direkte demokrati og arbeider­­styrte bedrifter, men den individuelle «men­tale nyorientering», en slags religiøs om­vendelse, som skulle skape grunn­laget for et nytt sam­funn. Brochmanns Kristustolkning falt mange anarkister tungt for brys­tet[5], og lærebygningen hans ble kraftig kritisert av C. O. Tangen i Alarm: 

«Fra anarkis­tene har han hentet idéen om nedbrytning av autoritetene, fra syndikalistene låner han enkelte økonomiske idéer samt prinsip­pet om federalismen, de kristne lokker han til sig med Jesus, borgerne vil han tilfredsstille med klassekampens avskaffelse, kapitalismen og utbyt­terne imøte­kommer han ved å overføre alt maktmisbruk på politikkens konto, [...]. De anar­kistiske anti­autori­tære begreper kan på ingen måte forenes med Jesus‑dyrkelsen eller kom­munisters og fascisters blinde tillit til den enkelte 'dyktige' person. Syndikalistenes klasse­kampteori er like uforenlig med den halvborgerlige liberalismes bro mellem klassene som ild og vann, deres direkte utenom­parlamentariske aksjons­teori kan aldri smelte sammen med den social­demokratiske og liberale gudstro på regjeringens allmakt.[...]. Hans forsøk på å bygge en bro mellem klassene og forene alle motsetninger ender således i de menings­løseste absurd­iteter»[6]

 

NSFs arbeidsutvalg reagerte i Alarm fem nummer senere:

«Arbeids­utvalget beklager denne tvist og tar på det bestemteste avstand fra red. Tangens artikkel 'Sam­ling' i Alarm nr. 30. Når arbeidsutvalget henstillet til Brochmann om at han skulde opta sitt med­arbeiderskap i 'Alarm' og han velvilligst gav løfte derom, så må arbeidsutvalget beklage red.s provokas­jon. [...] Arbeidsutvalgets mening har aldri vært at Brochmann skal skrive redaksjonelle artikler hverken for eller om syndikalismen og den syndikalistiske bevegelse. Det er på det samfunds­vitenskapelige og sociologiske område vi har konferert med Brochmann om å yde sine bidrag til 'Alarm'. I BDB anser arbeids­utvalget å ha en ypperlig publi­sist som sterkt streifer syndikalismens filosofiske anskuelser.»[7]

 

Debatten med og om Brochmann fortsatte i senere numre av Alarm. Brochmann tok selv offent­lig avstand fra en sammen­kopling av hans lære og anarkismen. Til tross for sin åpne inn­rømmel­se av at han hadde fun­net en gull­gruve av gode tan­ker og syner i anarkistenes skrifter, ad­varte han på det ster­keste mot å sette etiketten anarkisme, syndi­kalisme eller nihil­isme på hans lære.

 

Brockmann satt på Stortinget for Samfunds­partiet i 1934‑1936. I 1940 brukte han NRK til å oppfordre nord­menn til sam­arbeid med tysk­erne.[8] Han holdt et dundrende oppgjør med London­regjeringen, samtidig som han kom med noen positive bemerkninger om tysker­ne. Hensikten var å «vinne berser­ken» ved litt falsk smiger, for deret­ter å kunne prate ham i senk, få Hitler til å innse sine feil og endre politik­ken i sivilisert ret­ning, foruten å for­hindre en Quisling­regjering. Betegnelsen «farlig naiv» ligger snub­­lende nær i dette tilfelle. I en tale i Konsertpalæet i Bergen den 18/8 1940 uttalte han: «Slutt med det asosiale og la oss forsøke å samle hele Norge omkring Hitlers verdensrevolusjon.»[9] I sin bok «Den 9. april» skrev Brochmann mer tydelig enn han noengang hadde gjort: «Men vår siste sjanse blir denne at vi stiller oss på livets og ut­viklin­gens side og hjelper Hitler til å gjen­nomføre revolusjonen og reformasjonen.»[10] Solidaritet kommenterte: «Brochmanns oppford­ring om å slutte opp om dette pøbel- og terror­velde førte til at tusener ellers velmenende men blindt autoritetsdyrkende Samfunnsparti-medlemmer sluttet seg til den blod­dryppende nazi­bevegelse og brakte seg selv og sine familier opp i årelange ulyk­ker.»[11] Broch­mann ble dømt for lands­svik i 1947.[12] Seks gamle syndikalister, trauste stein­brudds­arbeidere fra Voss, bar kisten i Brockmanns beg­ravelse i 1956.[13]



[1].Lorch‑Falch 1979:14‑15.

[2].Alarm 12 1922 («Norges aandsrevolutionære forbund». Usignert artikkel.)

[3].Ibid.

[4] ARK 1679.

[5].En kritikk i moderne tid av Brochmann, «Myter & Virkelighet Om B.D. Brochmann», står å lese i Folkebladet nr. 1‑1980.

[6].Alarm nr. 30, 24/7 1926. («Samling.»)

[7].Alarm nr. 35 1926 («Redegjørelse fra A. U. i anledning tvisten mellem red. Tangen og Brochmann.»)

[8].Svarte Emma 7/8‑1980, Arbeiderbladet 11/12‑1980.

[9].Solidaritet nr. 2 1946 («Også en protest.»).

[10].Ibid.

[11].Ibid. Se Sørensen 1991:98-101 når det gjelder Brochmanns tilnærming til nasjonalsosialismen.

[12].Folkebladet nr. 1‑1980.

[13].Hovedkilder til avsnittet om Bertrand Dybwad Brochmann: Folkebladet 4/82, Lorch‑Falch 1979, samt ulike nummer av Alarm.