Antimilitarisme og militærnekting

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har i tidligere kapitler kommet inn på antimilitarisme og militær­nekting, og uenighet om dette innen arbeider­bevegelsen. I dette kapit­let skal vi se nærmere på denne problematikken.

Unionstilhengerne så unionen med Sverige som en garanti mot arbeiderbevegelsen og revo­lusjonen. Etter at unionsstriden hadde stilnet av gikk representanter både for Høyre og Venstre inn for at partiene måtte samles mot arbeiderbevegelsen. Det var en sak med mili­tære aspekter. Det var stadig arbeideruro, og militær inngripen skjedde i Tromsø i 1902, og i Dunderlands­dalen, Mehavn og Larvik i 1903. I Nord‑Norge, hvor politiet var svakt utbygd, drev myndig­hetene «kanonbåtdiplomati» overfor kystbefolkningen. Denne bruken av militæret ved indre konflikter berørte ofte også utenlandske innbyggere, bl.a. forretnings­menn. Noen ganger trodde regjeringen at utenlandske agenter sto bak urolighetene.[1] I 190203 utgjorde forsvars­budsjettet en fjerde­del av stasbudsjettet.[2] I NSU trakk man slutnin­gen at «deres [kapitalist­ernes] plan er at frem­bringe uroligheter for derefter at underkue arbeider­bevægelsen ved hjælp af den militære magt.»[3] Antimilitarismen sto derfor sterkt i den norske arbeiderbevegelsen rundt århundre­skiftet og et godt stykke inn i det nye århundret.

Helt fra det ble stiftet i 1887 var DNA kritisk inn­stilt til militær­vesenet. I 1891 gikk det inn for at forsvaret i dets daværende form skulle av­vikles og erstattes av en løsere organisert, mer demo­kratisk folkevæpning. «Opprettelsen av inter­nasjonale voldgiftsdomstoler. Militarismens avskaf­felse og innførelse av alminnelig folkevæpning» sto det i programmet.[4] Partiet støttet derfor opp om skyt­ter­­lags­bevegelsen, som det håpet kunne ut­vikle seg til en folkevæpning av heimeverns­typen, og dermed demokratisere forsvaret, og gjøre det umulig å bruke det i den indre klasse­kampen. På partiets lands­møte i 1906 ble imidler­tid folke­væpnings­lin­jen forlatt, bl.a. fordi skytterlagene var dominert av borgerlige som var fiendtlige til arbeiderbevegelsen, og erstat­tet av et punkt som tok sikte på full avvæp­ning. «Militaris­mens avskaffelse og opprett­holdelse av inter­nasjonale voldgifts­domstoler» ble ved­tatt.[5] Det norske fors­varet skulle legges ned uten at noe annet kom i stedet. Det var imidler­tid ikke full enighet om denne kurs­endringen verken i 1906 eller senere.

 

LO‑kongressen i 1913 vedtok enstemmig:

«Militarismens fornemste opgave i vor tid er at værne om kapitalistklassens interesser og holde 'den indre fiende', arbeiderklassen, stangen.

Man er saaledes hyppig vidne til at militær anvendes i de faglige kampe, dels som ordens­haand­hævere, som det heter, og tildels som direkte streikebrytere, som under maskinist­streiken ifjor som­mer.

Fagbevægelsens interesser er her paa det alvorligste truet, og det er derfor nødvendig at reise den mest kraftige kamp mot militarismen i alle dens former.

Der er i det sidste vakt motion om værnepligtsstreik, støttet av faglig aktion.

Det er utvilsomt et meget virkningsfuldt middel og bør derfor komme under overveielse.

Man vil foreslaa for kongressen, at den beslutter at sende dette spørsmaal ut til de til­sluttede organisationer til uttalelse og resultatet forelegges den følgende kongres.»[6]

 

I 1915, under første verdenskrig, vedtok landsmøtet i DNA at «Partiet fastslår det som alltid har vært meningen med vårt nu­værende militærprogram, at med 'militarismens avskaffelse' mener partiet fullstendig avvæp­ning, gjen­nomført så snart det har fått flertall, uten hensyn til hvordan avvæpningsspørsmålet står i and­re land, uten hensyn til om et eller flere av disse vil avvæpne eller ikke.»[7] Man gikk inn for avvæpning, nøytralitet og obligatoriske ubeting­ede voldgifts­avtaler. Partiet som så­dant opp­fordret aldri til militærnekting eller godkjente den som et legitimt middel i den anti­militarist­iske kampen, men militærnekterne ble tålt av partiet, men «ingen ans­varlig mand inden vort parti kan anbefale individuel militærstreik», som parti­formannen Chr. Holtermann Knudsen uttalte i 1917.[8] Partiet hadde en noe kjølig holdning overfor militær­nekterne. Dette bunnet i at militærnekting var et åpenbart brudd på Norges lover, noe et par­lamentarisk parti vans­kelig offentlig kunne stille seg bak. Det hindret ikke at man i DNA hadde sympati med, og forståelse for, militærnekterne.

 

I den sosialistiske antimilitarismen i årene før 1914 var det vanlig å hevde at militær­ves­enet var blitt overflødig, fordi krig ikke lenger var mulig. Noen småkriger forekom, bl.a. på Balkan, men ingen virkelig storkrig i Europa. Kapitalismen var blitt internasjonal, og man mente at den derfor ikke lenger kunne tåle en storkrig. Den kunne ramme kapitalistenes egen profitt. Skulle en regjering prøve å utløse en krig ville arbeiderne i alle land svare med gene­ralstreiken. De ville nekte å møte ved mobilisering, de ville ikke kjøre troppetogene, ikke arbeide i ammunis­jons­fabrikkene og fremfor alt ville de ikke skyte på sine kamerater på den andre siden. General­streiktroen brøt sammen 4. august 1914. Da stemte den sosial­demo­kratiske fraksjonen i den tyske riksdag samlet for bevilgningene til krig: «Vi lar i fredens stund ikke vårt eget fedreland i stikken .... Ledet av disse grunnsetninger bevilger vi den for­langte krigskreditt.»[9] De franske og engel­ske sosialistene gikk med sine land i krigen. I Norge mente man fortsatt at her var militær­vesenet overflødig til for­svar av det lille Norge. Militæret var for svakt til å være et skikkelig vern mot noen av Norges potensielle fiender. Likevel opprettholdt staten et dyrt forsvar. Pengene kunne vært brukt til noe bedre. Militær­utgiftene ble stilt opp mot utgiftene til sosial­politikk, skolevesen og annet. Det var en utbredt forestilling i arbeiderbevegelsen at militærvesenet først og fremst var et våpen i statens hender mot «den indre fiende», den opp­rørske arbeiderklasse. Forsvaret tjente klassefiendens interesser. At militær­vesenet ble opprettholdt i den spesifik­ke hen­sikt å under­trykke arbeider­klassen had­de man mange konkrete eksempler på.

 

Norges socialdemokratiske Ungdomsforbund tok opp antimilitarismen som merkesak al­lerede fra stiftelsen i 1903, og antimilitaristiske opprop og brosjyrer ble spredt i store opplag. Agitas­jonen hadde et såvidt betydelig omfang at kommanderende general sendte ut et sirku­lære hvor han i henhold til den nye straffeloven innskjerpet at agitasjonen var ulovlig og ville kunne straf­fes med opptil 34 års fengsel. NSUs sentralstyre fik i stand en uravstem­ning i lagene om hvor­vidt man skulle la seg påvirke av disse truslene. Det ble selvfølgelig vedtatt å fortsette agitas­jonen.[10] Det meste av agitasjonen var forsvarsnihilistisk med sterke pasifis­tis­ke drag, men noen av anti­militaristene sto også på det som da var DNAs offisielle stand­pun­kt: at forsvaret i sin da­væren­de form skulle avskaffes og erstattes med en folkevæpning. NSUs lands­møte i 1907 mente at både oppfordring til nekting og uttalt støtte til nekterne var for ytterlig­gående tiltak. Stavanger­laget truet endog med å tre ut av forbundet dersom opp­fordring til nekting ble ved­tatt. Lands­møtet kunne imidlertid enes om å sende telegrammer til de to sosialistiske militær­­nekterne som for tiden satt i fengsel, Einar Li og Carl Fredsti. Dermed uttrykte det sin moralske støtte til dem, samtidig som det ikke offentlig gikk god for handlin­gene deres.[11]

 

Arbeiderklassen har intet fedreland, fordi den intet eier av jord eller bedrifter. Olaussen stilte spørsmålet om noen arbeider kunne få øye på dette «stykke fædreland» som kapitalistene talte om. Han svarte selv: «Den bitre virkelighet er nok desverre den, at de fleste av os ikke eier en kvad­ratfot jord ... Sandheden er den, at det er kapitalisternes land du skal oplæres til at for­svare.»[12] Dette fedrelandsnihilistiske syn inntok en dominerende plass i ungsosialis­tenes skrift­lige propaganda mot militarismen. Hans Marius Hansen (Marius Braatt) skrev en «Anti-krigs­hymne» som var dekkende for ungdommens syn:

«Vi eier ei mindste flekker

ei hytte paa egen grund

alt eies af pengesækken

mens intet er levnet vor mund.

Hvad satan kriger vi efter

naar intet vi eier og har

Hvorfor øder vi liv og kræfter

naar intet vi opnaar? svar.»[13]

 

Arbeiderklassens internasjonale broderskap ble satt opp som det borgerlige fedrelandets mot­pol. «Vi lar oss ikke længer hæmme af landegrænser», skrev Olaussen i mai 1908. «Arbeider­klassens internationalitet har gjort hele verden til vort fædreland og alle nationers arbeidere er vore kame­rater.»[14] Det internasjonale språket Esperanto var et av de viktigste midlene til å fjerne krigs­faren, fordi man mente at det ville internasjonalisere folk.

 

Ung‑Socialisten 5/1908 var et antimilitaristisk nummer, og i en artikkel avsluttet Kr. Aamodt med å si: «Nei arbeider, væk med bøddeltjeneste‑værnepligten, ta heller det, som kommer. Lad oss samle os, hele den internationale arbeiderskare i ropet: Væk med denne raatne, umoralske morderorganisation, militarismen! Leve socialismen!»[15] Kr. Aamodt (senere kinodirektør) og redak­tør Eugène Olaussen ble tiltalt og dømt. I følge Olaussen ble Olaussen, Aamodt og Sigwald Lian tiltalt etter § 140 i straffeloven den såkalte anarkist­paragraf.[16] Denne paragrafen ble tatt inn i ulike lands straffelover etter en internasjonal jurist­kongress i Roma.[17] Det antimilitarist­iske nummeret viste med all tydelig­het at ung­sosialistene i Kristiania ikke lot landsmøtevedtaket fra året før hindre dem i å opp­fordre gan­ske direkte til militærnekting. Noen av de mest ytterlig­gående samlet seg i en egen «militær­agitations­komité», «en hemmelighetsfull gruppe som holdt nattlige møter hjemme hos Esperanto-Thom­sen, der de villeste planer ble lagt og den skjønneste revolus­jonsromantikk ble brodert.»[18] Militæragitationskomiteen var en hem­melig komité, som i grun­nen hadde gjort seg selv. Dens oppgave var såvel med legale som med illegale midler å be­kjempe militarismen. Og det ble også gjort ikke minst med ille­gale midler.[19] Blant de sent­rale per­sonene i gruppen var Wilhelm Langlotz og Henrik Øst­bye. Det mest kjente utslaget av komi­téens virksomhet var et opprop som ble spredt i 10 000 eksemplarer høsten 1908, og som ble trykt opp igjen i 1909 og 1914. Det inneholdt en klar oppfordring om å nekte å møte til militærtjeneste:[20]

«La dig ikke kujonere!

Din blodsuger av arbeidsgiver har magten over dig, og hvorfor? Fordi de har militæret paa sin side; men militæret bestaar jo av dig. Forstaar du ikke hvor elendig du er, som lader dig bedrage saa­ledes, som udfører deres befalinger, som lystrer og tier hele dit liv.

Du kammerat, arbeiderklassens unge mand, vaagn op og gaa ikke længere i dine forslavede forældres fotspor. Du maa vise, at du ikke vil la dig kujonere, og det første skridt du da har at gjøre er at reise dig op mot den militære forbandelse.

Hører du, hvor der kaldes. Du skal stille dig til at besig­tiges om du duer til morder. Gaa ikke dit! Gaa ikke til morder-mønstringerne!

Du vil ikke længer være slave. Du vil ikke længer myrde din egen lykke. Du vil ikke længer staa vagt rundt dine blodsugende arbeidsgiveres pengekiste. Det viser du i handling, om du lader være at indfinde dig for mønstring.

Gaa ikke dit!

Lad dig ikke kujonere!

Til krig mot krigen!

Med ungsocialistisk hilsen

Militæragitationskomiteen.»[21]

 

Kr. Aamodt forteller:

«Opropet 'La dig ikke kujonere' vakt vældig opsigt og satte politiet i febrilsk virksomhet. Og ner­vøsiteten hos politiet blev ikke mindre, da byen en morgen vaaknet med 'La dig ikke kujon­ere' opklistret over hele byen. Det var skedd i nattens mulm og mørke, og praktisk talt ikke en gaard i centrum var gaat fri. Forretningsvinduer, kirkedører, politistationer, ja endog slottet blev hædret med en plakat. I løpet av nogen korte nattetimer hadde 1015 mand slaat op flere hundre plakater.

Politiet knep to av kameraterne, men militæragitationskomiteens medlemmer fik politiet ald­rig fat i. Og værre var det, at komiteens formand dagen efter ringte op til opdagelseschef Mos­sin og spurte om flere var blit arrestert. Mossin blev litt rar, da han hørte det var militær­agitations­komiteens formand, og følgende samtale utspandt sig:

         Hvem er det jeg taler med?

         Det er militæragitationskomiteens formand-

         Hvad hvad behager, er det

         Ja.

         Hm. Hvad er navnet?

         Det faar De nok rede paa engang.

         Men hvor er De?

         Her.

         Men si mig en ting

         Har ikke tid længer, hr. opdagelseschef. La dig bare ikke kujonere, mor'n!

Brrrr.

Der stod Mossin ved sin ende av traaden paa nr. 19, mens militæragitationskomiteens for­mand smilende forlot kiosken og gik ned i Dampkjøkkenkjelderen for at holde møte med militær­agitations­komiteen. Mossin fik aldrig rede paa hvem formanden var. Nu kan det vel uten skade for­tælles. Det var Vilh. Langlotz. Og blandt komiteens medlemmer var der personer som idag har forlatt os og sitter i betrodde og ledende stillinger rundt om i landet. Rigtig gode brave borgere.»[22]

 

Etter bruddet med ungsosialistene i 1909 så det ut til at lederne i NSU hadde mistet troen på at militærnekting var noen særlig god taktikk i arbeidet for å undergrave, og til sist avskaffe, det norske militærvesenet. Nektingen hadde vist seg å ikke være effektiv nok, og den krev­­de for store ofre av den enkelte nekteren, mente de. Tanken om individuell militær­nekting som kamp­middel ble etter hvert avløst av militærstreiken. Man gikk også over til stand­punktet om at arbeiderne måtte bevæpne seg for å kunne vinne i kampen mot kapitalist­staten.

Også Fagopposisjonen drev antimilitaristisk virksomhet, bl.a. av Albert Jensen og Alfred Madsen. Madsen holdt et foredrag i Vardø i 1914, og der «møtte selveste kommandanten paa Vardøhus fæstning op og deltok i den diskussion om militarismen som efterfulgte foredraget. (Efter Madsens rapport tok dette saa haardt paa kommandanten at han gik hen og døde nogen dage efter).»[23]

 

Unionsoppløsningen i 1905 og 1. Verdenskrig bare bekreftet anarkistenes og syndikalistenes syn på militærvesenet:

«Den norske arbeiderklasse hadde forvisst ikke nogen gagn av den norske militarisme hverken i 1905 eller 1914.

For arbeiderklassen blir det forvisst knusende likegyldig enten svensken, engelskmannen, tysk­eren eller amerikaneren 'tar oss'. Mot dem behøver vi ingen militarisme. Norge er 'erob­ret' av dem.

Norsk militærvesen er derimot ofte blitt brukt mot norske streikende og kjempende arbeidere, til forsvar for utenlandske kapitalister. Således for engelsk kapital i Dunderlands­dalen. For svensk kapital i Sulitjelma. For fransk kapital på Rjukan.

Det er den ærefulle norske hærs bedrifter!

For arbeiderne i Norge er det på tide å ta sin nasjonale patriotisme og sitt fedrelandsforsvar op til revisjon.

Direkte kamp mot militarismen må bli vår kamp.

Innen våben- og og ammunisjonsindustrien må arbeiderne organisere sig for aksjon mot produksjonsmidlene. Enhver klassebevisst kamerat må nekte å trekke på sig uniformen og lære å bli sin egen klasses bøddel. Individuelt og organisert må vi gå til kamp mot krig og militaris­me.

Folkeforbundet, parlamentaristene og politikerne kan ikke avruste. Bare arbeiderne ved direkte aksjon kan det.»[24]

 

Blant sosialistene var ungsosialistene, anarkistene og syndikalistene de mest konsekvente anti­militaristene. Mange nektet militærtjeneste av samvittighetsgrunner, av moralske grunner eller av politiske grunner. Krigen var «likesaa grusom og barbarisk idag som den altid har været, derfor vil og maa jeg bekjæmpe Militarismen, som er Krigens Ophav», sa den ung­sosialistiske lederen Johannes Alexander Abrahamsen.[25]

 

Skolelærer Ingolf Nygaard mente at norske arbeidere ikke var tilstrekkelig revolusjonære. Han ville gjerne være med i hæren hvis den ble brukt til å styrte det bestående samfunnet, men ikke før:

«Om jeg ifjor vaar hadde været klar over, at revolutionen kunde gjennemføres i Norge iaar 1921, vilde det ha været en forbrytelse av mig ikke at møte paa moen til eksersis, men jeg var aldeles klar over, at de norske arbeidere ikke var modne til at overta magten, og undlot jeg derfor at møte frem. Den dag jeg har haap om, at arbeiderne har faat øinene op, med andre ord: Den dag revolutionen er forestaaende, skal jeg gladelig melde mig til aktiv krigstjeneste. Altsaa: Døm væk, mine herrer! Jeg har ingen brøde begaat mot mine klasse­fæller.»[26]

 

I motsetning til Norges socialdemokratiske Ungdomsforbund oppfordret ungsosialistene konse­kvent, intenst og vedvarende til å nekte å utføre militærtjeneste. Ungsosialistene opp­fattet militærnekting som et så særpreget og eksklusivt kjennetegn på sin egen bevegelse at de men­te at antall militærnektere direkte kunne betraktes som en målestokk på bevegelsens styrke.[27] «Militærnegtelse og militærstreik er og blir det sterkeste vaaben i kampen mot voldet», skrev Revolt.[28]

 

Det var flere årsaker til at ungsosialistene hadde så høye tanker om militærnekting:[29]

·        Militærnekting skulle ha en uvurderlig agitatorisk effekt. Behandlingen militær­nekter­ne fikk, vakte hat og motvilje mot militærvesenet, og mot statens lover og regler gene­relt. Man trodde at militærnekting var smittsomt, og at den ville spre seg av seg selv hvis bare mange nok nektet samtidig.

·        Den svekket respekten for samfunnets institusjoner og lover, og fremmet ung­sosialis­men, og brakte den ønskede samfunnsomveltningen nærmere.

·        Nekting var en aksjonsform som oppdro individene til «selvstendig villen og hand­ling».[30]

·        Militærnekting var det eneste moralsk forsvarlige for en virkelig antimilitarist. Ung­sosialistene og syndikalistene ville ha forsvaret helt bort, og gikk aldri over til tanken om å over­ta det, eller på å danne sine egne bevæpnede avdelinger.

·        Det var i seg selv galt at et fritt menneske skulle tvinges inn under kommando. Ved å av­tjene verneplikten erkjente man «statens eiendomsret over sig».[31]

 

På landsmøtet til Norges Ungsocialistiske Forbunds landsmøte i januar 1918 vedtok man å for­søke å organisere et militærnekterfond og ‑organisasjon i samarbeid med Norsk Syndikalistisk Federation, Norges socialdemokratiske ungdomsforbund og Fagopposisjonen. Dette ble så vidt vites aldri noen realitet.

 

I 1920 henstilte forbundsstyret i NUF til alle konsekvente antimilitarister om å danne egne organi­sas­­joner, og forbundet nedsatte selv en antimilitaristisk arbeidskomité i samarbeid med NSF. Dette kan muligens ha spilt en rolle når Foreningen for konsekvente antimilitarister ble stiftet i Haugesund samme år.

 

Ungsosialistiske lokalforeninger organiserte ved flere anledninger møter, tok initiativ til streiker o.l. for å støtte sultestreikende militærnektere.

 

I mai 1920 ble den første norske militærorganisasjon dannet, Foreningen for konsekvente antimilitarister, i Haugesund. De tolv stifterne var selv militærnektere.[32] De skal ha stått til­sluttet det lokale laget av Norges socialdemokratiske ungdomsforbund, men også ha hatt syn­dikalistiske sympatier og medlemskap i Haugesund LS.[33] Foreningen sendte snart ut et opp­rop hvor mål og midler ble skissert. Her het det blant annet:

«Militarismen er menneskehetens største forbandelse, den faktor som opretholder staten, kapitalist­ernes jagt efter guld, og deres ret til at utbytte og undertrykke arbeiderne.

Derfor arbeiderungdom, organiser eder i rene antimilitære organisationer, hvis formaal er at bekjæmpe militarismen med alle effektive midler. I første række, og som det mest effek­tive er ubetinget totale negtelse av militærtjeneste i hvilkensomhelst form.

Vor forening er bygget paa konsekvent antimilitarisme, og dens medlemmer er militær­negtere og andre som staar foran verneplikten, plikten til at fornegte sig selv, sin person­lighet og sin klasses interesser, og ret til at leve som mennesker, for at bli et lydig redskap i statens og kapitalist­ernes hænder.

Vort formaal er at bekjæmpe militarismen, med specielt sigte paa negtelser og agitation for samme og videre at støtte militærnekterne økonomisk og moralsk, samt saavidt mulig at gi den enkelte oplysning og retledning ved retsforfølgelse m.v.

Vi sender hermed en intrængende appel til alle landets vernepligtige unge mænd, om at organisere sig i antimilitære foreninger og opta en intenst [sic] kamp mot verneplikten, samt negte at la sig utkommandere til mordøvelserne, og videre at sætte igang agitation for en even­tuel lands­omfat­tende aktion for vernepliktens avskaffelse.

Vi indser videre at en lov som griper ind i et menneskes inderste følelser og over­bevisning er en forbrydelse, og det er ethvert frihetselskende menneskes, ikke alene ret, men plikt at bryte denne, og sætte sin personlige vilje og selvbestemmelsesret ind i kampen mot denne.»[34]

 

Foreningen var beregnet på arbeiderungdom, og skulle fungere som en interesseorganisasjon for militærnertere. Foreningen i Haugesund fikk liten betydning, og en kort levetid.

 

Antallet militærnektere var spesielt høye i Nord‑Norge. Verneplikten var ikke blitt utstrakt til å gjelde der før i 1897, og den ble ikke alminnelig før med den nye hærordningen i 1911.[35]

Spredt bosetning og dårlige kommunikasjoner gjorde det strevsomt og tidkrevende å reise på moen. Det store flertall av befolkningen levde av fiske eller jordbruk begge næringsveier som ikke tålte særlig godt at man dro bort for lengre perioder av gangen. Den sosialistiske agitasjon hadde god grobunn.

 

Tryggve Aakervik kunne fortelle:

«Paa mine reiser i Nord‑Norge har jeg erfart, at der er svær begeistring for militær­negtelse blant ungdommen. Paa møter har der altid været stormende jubel, naar jeg har fortalt om de viljesterke, unge mænd der har sat sit: jeg vil ikke! mot statens du skal! »[36]

 

L. J. Torgundrud skrev et brev til militæret:

«Herr rullefører!

Jeg vil herved meddele, at jeg ikke kommer til at møte frem til sesjon forat besigtiges om jeg duger til morder, da jeg av socialistisk overbevisning anser det for umoralsk og stridende mot mine klasse­interesser at delta i Eders mordøvelser.

Jeg haaper at I respekterer min overbevisning. I motsat fald vil jeg forholde mig rolig indtil Eders lakeier kommer for at hente mig.

Død over militarismen!!

Leve den revolutionære socialisme!»[37]

 

Den kjente syndikalistiske agitatoren Edwald Brændheim opplevde i 1920 at forhørsretten nesten ikke ville tro ham når han sa at det ikke fantes religiøse motiver bak nektelsen hans. Alarm skrev i den forbindelse:

«Det syntes [...] at være meget om at gjøre at faa ham ind under den religiøse kategori og faa dette angitt som hans grunde for militærnegtelse. Han maatte derfor atter og atter gjøre op­merksom paa at saa ikke var tilfælde , men at det var hans revolutionære anarkiistiske [sic] klasseinstinkt og moralske overbevisning som her var dikterende.»[38]

 

En del av militærnekterne nøyde seg ikke med å protestere passivt med ord eller søknader, men tok fra 1916 av i bruk sultestreik, som var et mye kraftigere og mer direkte kamp­mid­del. Vi kjenner til elleve norske militærnektere som sultestreiket, noen av dem flere gan­ger. Minst åtte av dem var sosialister. Noen av dem ble tvangsforet av myndighetene.[39] Dette vakte stor avsky og forbitrelse ute blant folk. Saken hadde en etisk side, og var heller ikke helt ufarlig. Anton Solem sultestreiket høsten 1919 og våren 1920. Først «sultet han seg» ut av varetekts­fengselet, og når han senere ble arrestert for å sone, tvang han myndighetene til å løslate seg to ganger med bare noen få ukers mellomrom, etter henholdsvis ni og ti dagers sultestreik. «Atter en gang er nutidens mest morderiske institution tvunget i knæ», jublet Revolt.[40] I for­bindelse med den tredje arrestasjonen forsøkte Trondhjem L.S. og Trondhjems ung­socialistiske klub å sette i gang en arbeideropposisjon. Det ble holdt flere offentlige møter, og de henvendte seg både til sam­­organisasjonen og felleskomitéen for DNA og soldat­rådet for å få i stand et sam­arbeide, men uten hell. De større organi­sasjonene «vær­digede ikke engang komiteen et svar»[41], og Revolt klaget høylytt over arbei­dernes man­gel på soli­daritet og på tiltro til egen kraft og styrke.[42] Alarm stemplet tvangs­foringen av Emil Sigbjørn Larsen i 1922 som «inkvisitorisk tortur» og fengsels­legen som et «barbarenes verk­tøi», en mann som endog en «militarist» hadde forsøkt å unnskylde med at han «var kjen­dt for at være et fordrukkent subjekt, som maaske hadde utført sin umennes­kelige handling under ind­flydelse av alkohol».[43] Prosessen ble beskrevet slik i Østfold Arbeider­blad:

«Fangens hender blev bundet, munden tvunget op og en gummislange blev boret ned i halsen. gjennem slangen pumpet saa den hjerteløse læge flytende mat mælk og egg.

Larsen hadde sultet i 15 dage. I denne tid hadde han bare nydt vand; men han var allikevel sterk nok til at gjøre voldsom motstand.

Etter at torturen var fuldbyrdet, efter at legemet var tilført føde ved magt, gav Larsen op kampen. Det vilde ikke være menneskelig at kunne utholde saadanne lidelser. [...]    

Nu spiser Larsen. Kampen er haabløs naar myndigheterne virkelig vaager at sætte trudselen om tvangsforing iverk. [...]

I 120 dage vilde myndigheterne ha tvangsforet ham. 100 gange [sic], en gang hver dag, maatte han føre en kamp i cellen før han blev bundet og fik gummislangen ned i halsen. negtet han at svælge blev han kvalt. Naar de 120 dage var over kunne han forlate fængselet som et menneskelig vrak, arbeidsudygtig for levetiden.

Allerede søndag fik han en forsmak paa i hvilken grad tvangsforingen ødela helbreden. Halsen hovnet op til en stor byld som følge av at gummislangen var blit tvunget ned. Larsen forstod da at livet stod paa spil, hvis mishandlingen fortsatte.»[44]

 

Siden myndigheten ved siden av å tvangsfóre bare kunne lokke og true, og aldri våget å ta sjan­sen på at militærnekterne skulle dø i deres varetekt, ble de fleste sultestreikaksjonene vel­lykket. Bare i to av tilfellene klarte myndighetene å bryte streiken. Sultestreiken var altså et særdeles effektivt kampmiddel, som myndighetene lot til å ha stått maktesløse overfor.

 

 



[1].Borgersrud 2000:105.

[2].Rognes 1974:178 (note 20).

[3].Det tyvende aarhundrede 1903:53.

[4].Bull 1967:102.

[5].Bull 1967:102.

[6].LO kongressprotokoll 1913:161.

[7].Bull 1967:102.

[8].Agøy 1987:262.

[9].Alarm nr. 11, 27/5 1933 («Hvorfor seiret Hitler?») Sitatet er fra Det tyske socialdemokratiske partis riksdagsfraksjons erklæring 4. august 1914.

[10].Arbeider-Ungdommen 12, 20/6 1933, side 7 («Da ungdomsforbundet blev dannet»).

[11].Agøy 1987:269.

[12]. Rognes 1974:120 og 179, note 43 (Olaussen i Ung-Socialisten mai 1908).

[13].Ung-Socialisten, januar 1907.

[14].Rognes 1974:121 og 179, note47 (Ung-Socialisten mai 1908).

[15].Agøy 1987:271 (Ung‑Socialisten 5 1908).

[16].«Den, som offentlig opfordrer eller tilskynder til Iværksættelsen af en strafbar Handling eller forherliger en saadan eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller som medvirker til Opfordringen, Tilskyndelsen, Forherligelsen eller Tilbudet, straffes med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 8 år, dog i intet Tilfælde med høiere Frihedsstraf end to Tredjedele af den høieste for Handlingen selv anvendelige.

Lige med strafbare Handlinger regnes her Handlinger, til hvis Foretagelse det er strafbart at forlede eller tilskynde.

Forøves Forbrydelsen under Udøvelsen af en Næringsvei, kan Retten til at fortsætte denne fradømmes den skyldige.» (Ordlyden ca. 1908. Norges Lover.)

Dagens § 140 heter «Oppviglerparagrafen».

[17].Olaussen 1945:77, 79.

[18].Sogstad 1951:128, jfr. Hansen m.fl. 1923:132f.

[19].Klassekampen nr. 25, 23/6 1923 («Himlen skal stormes idag! Smaat og stort fra 'gamle' dage» av Kr. Aamot).

[20].Tangen 1922:6.

[21].Ung-Socialisten nr. 12 1908 («La dig ikke kujonere!») Se også Tangen 1922:5.

[22].Klassekampen nr. 25, 23/6 1923 («Himlen skal stormes idag! Smaat og stort fra 'gamle' dage» av Kr. Aamot).

[23].FO 1916:7.

[24].Alarm nr. 14, 7/4 1928 («Militær avrustning løses ikke av parlamentene, men ved folket i direkte aksjon.» Av A. H.).

[25].Agøy 1987:168.

[26].Tangen 1922:22.

[27].Storm 5 1910, Alarm 9 1920.

[28].Revolt 12 1918.

[29].Agøy 1987.

[30].Solidaritet 14 1918 og Trygve Aakervik i Revolt 36 1919.

[31].«Leo Minor» i Revolt 5 1916.

[32].Revolt 21/1920.

[33].Agøy 1987:256.

[34].Agøy 1987:255‑256. (Sitert etter Revolt 22/1920).

[35].Agøy 1987:148.

[36].Trygve Aakervik i Direkte Aktion 5/1917.

[37].Agøy 1987:211 (Brev fra L. J. Torgundrud, sitert i Storm, nr.5 1910).

[38].Agøy 1987:213 (Alarm nr 4/1921).

[39].Agøy 1987:250.

[40].Agøy 1987:251 (Revolt 18/1920).

[41].Agøy 1987: 251‑252 (Tangen 1922:19).

[42].Agøy 1987:252 (Revolt 18/1920).

[43].Agøy 1987:252‑253 (Alarm 25/1922).

[44].Agøy 1987:252‑253 (Sitert etter Alarm 24/1922).