På grunn av et anstrengt svensk arbeidsmarked, spesielt for ufaglærte arbeidere, reiste mange svenske arbeidere til Norge. Disse utgjorde etter hvert en god del av arbeiderne innen stein‑, anleggs‑ og byggeindustrien i Norge. Etter splittelsen av det svenske sosialdemokratiske ungdomsforbundet i 1906 var ungsosialistene nærmest lyst fredløse, og det var ikke uvanlig at de unge rebellene strøk over grensen til Norge for å unngå lovens lange arm. Den norske arbeiderungdommen fikk dermed frihetlige impulser fra Sverige. Ungsosialistisk og antimilitaristisk propaganda var ikke populært hos de svenske myndighetene. Det var den ikke hos de norske myndighetene heller.
Sommeren 1909 led fagorganisasjonen i Sverige et alvorlig nederlag i en streik som omfattet 300 000 arbeidere. Den svenske landsorganisasjonen mistet over halvdelen av sine medlemmer (102 000), og syndikalistene fikk vind i seilene for sin skarpe kritikk over den sentraliserte og reformistiske fagorganisasjonen. Den syndikalistiske Sveriges Arbetares Centralorganisation (SAC) holdt sin konstituerende kongress i Stockholm 25.‑27. juni 1910, og ble stiftet etter fransk mønster. Forbindelsen mellom svenske og norske arbeidere var den gang meget nær ─ særlig flakket rallarne meget fritt frem og tilbake over grensen. De mest radikale av dem som hadde ført streiken ble svartelistet hos arbeidskjøperne, og de fikk dermed vanskelig for å skaffe seg arbeid. Politisk og faglig forfølgelse, og et relativt gunstig norsk arbeidsmarked, brakte mange frihetlige svensker over «Kjølen» for kortere eller lengre tid, og de brakte med seg sitt radikale kamphumør. Disse gjorde seg etter hvert gjeldende i norsk arbeiderbevegelse.
Albert Jensen (1879‑1957) forfektet den faglige, syndikalistiske, breifrontstrategien som de franske syndikalistene Emile Pouget (1860‑1931) og Fernand Pelloutiers (1867‑1901) hadde meislet ut omkring århundreskiftet. «For Albert Jensen var det viktig å skape individer av det han oppfattet som en uformelig, interesseløs og sløv masse. For Jensen var strategien ikke opplysning primært, men den direkte aksjon, dvs. en aksjonsform der individet selv trådte fram som handlende, som personlig aktiv. I selve kampen ble det skapt 'helstøpte' individer.»[1] Han ble dømt til seks måneders fengsel for fredspropaganda i Sverige i forbindelse med den svensk‑norske unionsstriden i 1905. Han reiste fra militærleir til militærleir langs hele grensen for å overtale soldatene til å legge ned våpnene dersom det ble erklært krig mot Norge.[2]
Elise Ottesen-Jensen forteller:
«Noen steder byttet han navn og kalte seg Didrik Stigman. Han reiste med hesteskyss fra sted til sted, der ungsosialistene hadde arrangert møter, ofte med fare for å bli arrestert.
Han satt og spiste på et pensjonat da en annen mann ba om å få sitte ved det samme bordet. Presentasjon: 'Didrik Stigman ─ Hans Johansson.' Denne forteller:
'Jeg er ute i politioppdrag, og søker en redaktør som heter Albert Jensen og som er dømt fordi han forstyrrer disiplinen blant soldatene. Rene landsforræderen! Vi var på sporet en stund, men plutselig er han som sunket i jorden. Har De sett eller hørt om ham noe sted, De som reiser rundt slik?'
A. Jensen:
'Jovisst. Han ble begravd for noen dager siden. Det var en riktig slyngel. Han røkte opp mine sigarer og brukte mine sko og tok fra meg alt han kunne finne...'
Politimannen foreslo at siden de skulle reise samme vei så kunne de kanskje dele på reiseutgiftene slik at det ble billigere.
Avtale.
På det neste forelesningsstedet kom kameratene for å ta imot ham.
'Albert Jensen!' utbrøt de. 'Vi trodde...'
Jensen:
'Han ble begravd for noen dager siden, så jeg kommer istedet. Jeg heter Didrik Stigman, dere får klare dere med meg.'
Kameratene forsto. Det fantes en trenet underjordisk bevegelse allerede gangen.
Nå ─ da freden kom tok Albert Jensen sin straff. Med under hvilke idylliske former, sammenlignet med hva vi senere opplevde når straffens bakgrunn var politisk. Han fikk velge fengsel, velge når han ville gå inn, fikk arbeide i sitt yrke, sende manuskript til sin avis og ─ ble innbudt til fengselsdirektøren på julaften. Innen gruppen, ungsosialistene, ble fengslingen regnet som en ære, og Det norske Arbeiderparti sendte takketelegram! Det var da det!»[3]
Jensen var lite tilfreds med svenske LOs forsiktige politiske linje, og tok derfor initiativet til opprettelsen av Sveriges Arbetares Centralorganisation ─ SAC, som han grunnla sammen med «Hinke» Bergegren og andre syndikalister i 1910.[4] Jensen var i perioder redaktør for det svenske anarkistbladet Brand, og var redaktør for den norske syndikalistavisen Direkte Aktion i 1913‑14. I 1914 ble han arrestert i Bergen for antimilitaristisk virksomhet, og utvist fra Norge. LOkongressen i 1923 vedtok, etter forslag fra Halfdan Jønsson (Jern‑ og metalarbeiderforbundet, Kristiania), Ole Storaa (Kjøtindustriarbeiderforbundet, Kristiania), Lars Humlebræk (Samorganisationene, Rogaland fylke, Haugesund) og Oscar Olberg (Samorganisationene, Kristiania): «Arbeidernes faglige landsorganisations 10. ordinære kongres kræver av regjeringen, at utvisningen av Albert Jensen ophæves, og at han gives uhindret adgang til landet.» Vedtaket var enstemmig.[5] Utvisningen ble først opphevet i 1928 av DNAs første regjering, hvor Christopher Hornsrud var statsminister.[6] Dette var én av de få ting denne regjeringen fikk iverksatt. Den ble felt etter atten dager. Albert Jensen var gift med den norske syndikalisten Elise Ottesen («Ottar»), kjent for sin kamp for seksuell opplysning i Sverige. Hun skrev bl.a. i Revolt og Alarm.
Bernard Henrik («Hinke») Bergegren (1861‑1936) og skomaker Carl V. Cederholm la frem en politisk breifrontstrategi for den sosialistiske ungdomsbevegelsen etter svensk mønster. Bergegren var i perioder redaktør av Brand, som var inspirerende lesestoff for mange norske beundrere. Han gikk også inn for militærnekting som middel i kampen mot militarismen. (Bergegren ble medlem av det svenske kommunistpartiet i 1919.[7]) Carl Cederholm hadde en dom for «ungsocialistisk», også kalt «anarko‑socialistisk», agitasjon hjemmefra. Cederholm agiterte for sine idéer, og vant mange tilhengere, særlig i Kristianialaget. Eugène Olaussen forteller fra sitt første møte med ungsosialisten Cederholm og den venstre-marxistiske redaktøren Sundström i 1906:
«De to svenskene var ytterst elegant kledd da de ankom. Det var kjole og hvitt, flosshatt og hvite hansker. Jeg måtte for meg selv tilstå min store overraskelse over et slikt dandymessig antrekk, som mere tydet på at de skulde på slottsball enn på et revolusjonært arbeidermøte. Det gjorde jo ikke saken bedre at de var ledsaget av utsøkt elegante damer, om ikke nettopp i 'rosa crêpe de chine' ─ så i hvertfall i solide og mondene fløyelskåper og med hele blomsterparadiser på hodet. Som sagt ble jeg nok litt forbauset over all denne utfordrende eleganse. Det forminsket dog ikke den strålende nimbus som stod omkring disse fremmede gjesters hoder. Jeg hadde jo dessuten allerede lest litt om Lassalles utskeielser i retning av lakksko og silkestrømper, så jeg visste at enkelte arbeiderførere hadde det på denne måten, Og jeg hadde jo heller ikke ustraffet opplevd Ludvig Meyer.»[8]
Da Cederholm måtte forlate landet den 6. mai 1907 for å avsone sin straff i Jønkøping holdt Kristianialaget en stilfull avskjedsfest. Siden vandret festdeltakerne til Østbanestasjonen, hvor tonene fra «Snart dages det brødre» ble Carl Cederholms siste inntrykk fra Kristiania.[9]
SAC hadde i 1912 invitert den britiske syndikalisten Tom Mann til å holde foredrag i Sverige, hvor han holt femten foredrag. Han holdt også ett i København og ett i Kristiania for fulle hus.[10]
Under første verdenskrig kom en ny bølge av svenske arbeidere, særlig mange fra 1916. Noen kom fordi lønnen ved de norske anleggene var bedre enn i Sverige, noen kom for å agitere, mens noen dro til Norge for å unngå å bli innkalt i tilfelle Sverige skulle komme med i verdenskrigen. Mange av disse arbeiderne var medlem av SAC, og de begynte snart å opprette lokale samorganisasjoner knyttet til SAC. Det var særlig ved anleggene på Vestlandet de fikk fotfeste.[11] Stavanger Aftenblad beklaget:
«Det har de sidste aar kommet en masse svensker her til landet, deriblandt en del syndikalister. Disse hensynsløse folk agter ikke at ta hensyn til de forhold som er raadende her i landet uten fortsætter samme fremgangsmaate her som i hjemlandet. Saaledes har vi i dag i Jørpeland, paa Buøen og forskjellige andre steder streiker av ægte syndikalistisk natur. Det er paa tiden at forsøke avverge en fare som kan bli skjæbnesvanger for de økonomiske interesser her i landet.»[12]
Syndikalistene ble også beskyldt for å gå utenlandske interessers ærende. Helgeland Blad spurte:
«Mottar syndikalisterne her i landet pengebidrag fra utlandet ─ ikke fra partifæller, men fra utenlandske fabrikkherrer og børsspekulanter, som ønsker det norske folk knuget i økonomisk henseende for lettere at faa herredømmet i landet 'med de rike muligheter'? Dette er det store spørsmaal som trænger sig frem. Syndikalistagitatorerne lever som grever og flotter sig med penger hvor de færdes. Hvor faar de pengene fra?»[13]
De norske
anleggsarbeiderne tok etter mye av det svenskene brakte med seg. Det var ikke
bare de bredbremmede hattene og flagrende slipsene; det var også et radikalt
omslag i språkbruk, navneskikker og politisk oppfatning. Men det var heller
ikke fritt for at de ga et varig bidrag til å utdype kløften mellom de
innvandrende, hjemstavnsløse arbeiderne, og de ennå fastboende bøndene.
Likevel var det disse omvandrende anleggs‑ og bygningsarbeiderne som i
vesentlig grad brakte nye og revolusjonære idéer ut til strøk av landet der det
tidligere ikke hadde vært grobunn for slike. Og når omvandrerne endelig slo
seg ned for alvor, var de et varig radikalt element på stedet.
Arbeidsinnvandringen 1914─17 var på 23 000, mens det i perioden 1918─20 var på 26 000. De største innvandringsårene var 1917 med i alt 14 000 og 1919 med vel 10 000 arbeidsinnvandrere. Svenskene utgjorde mer enn syv av ti av dem som kom i de fire første krigsårene.[14]
En norsk arbeider, Aksel Walther, forteller om sitt møte med svenske syndikalister på et fabrikkanlegg ved Knarrevik, ute i en øy i Bergensfjorden, i 1917:
«Her stiftet jeg for første gang bekjentskap med svenske 'rallare', og jeg vil ha sagt at mer 'renhårige kompiser' finnes ikke. Selskapet hadde en spisebrakke ved anlegget. Vi kunne få kjøpt enkelte billetter til frokost, middag eller kveldsmat, men kunne også få kjøpt en bok med billetter for en hel uke. En slik bok kostet kr. 17.00, så det var billig kost. Vi hadde ikke snakket lenge med de svenske arbeiderne før den ene sier: 'Ja, det er vel med dere som med de fleste andre som kommer til et anlegg. De er vel blakke?' Jo, vi måtte innrømme at det var ikke mange ørene vi hadde. 'Ja, her har du billetter til noen mål,' sier han til den ene av oss. Så kom en annen med billetter til den andre, og slik fortsatte den ene etter den andre til vi hadde fått matbilletter av alle mann; da hadde vi billetter til det meste av en uke. [...]
Det var ca. 300 arbeidere der. Nesten halvparten av dem var svensker, og de fleste svenskene var syndikalister. Disse syndikalistene var iherdige folk. De solgte syndikalistiske og ung‑ sosialistiske aviser og brosjyrer. [...] Jeg kjøpte og leste alt de hadde å by fram, og ble snart interessert i deres idéer, organisasjonsformer og kamptaktikk. Dette var ikke helt ukjent for meg fra før heller, for jeg hadde helt fra begynnelsen fulgt med i Martin Tranmæls agitasjon, som gikk ut på en omlegging av Arbeidernes faglige landsorganisasjons organisasjonsformer og kamptaktikk etter syndikalistisk mønster. Da syndikalistene i Knarrevik arrangerte møte med foredrag av en svensk agitator, ble jeg med og stiftet en forening. Norsk Syndikalistisk Federasjon (NSF), var enda ikke stiftet den gang, og vi ble tilsluttet Sveriges Arbetares Centralorganisation (SAC) til å begynne med; men det var bare tre‑fire uker senere at NSF så dagens lys i Oslo.[15] [...]
Som før nevnt fikk vi kjøpt matbilletter til anleggets spisebrakke, men disse matbillettene var ikke nok for å få mat. Vi måtte også levere et kort som vi fikk av den 'syning'[16] som vi arbeidet for. Hvis man skoftet arbeidet, fikk man ikke kort, og dermed heller ikke mat. Dette var gjort fordi det hadde vært mange profesjonelle kortspillere på anlegget. De satt mest inne i brakkene og spilte kort, og de fikk med seg mange bra arbeidere, som også skoftet arbeidet, og som tapte sine penger til profesjonistene. Det var selvfølgelig bra å forsøke å få slutt på dette uvesenet, men det valgte systemet var ikke bra. Det var jo ofte at en eller annen var sterkt forkjølet eller dårlig på annen måte, slik at de måtte skofte arbeidet, og da fikk de ikke mat. Det var sterk harme blant de fleste arbeiderne over dette.
Noe av det første syndikalistene tok seg av, var dette kortsystemet. De sammenkalte et fellesmøte av alle foreninger på anlegget, og det ble enstemmig vedtatt at fra neste dag skulle vi la være å ta imot kortene av syningen, som vanlig stille i kø foran spisesalen, og når døra ble åpnet skulle vi storme fram og bare levere de betalte billettene. Ved spisesaldøra sto vaktmesteren på den ene sida og anleggets egen politikonstabel i full uniform på den andre sida for å ta imot billetter og kort. Disse greide ikke å stanse massene som trengte fram. Da dette hadde gjentatt seg et par ganger, hadde man ikke annet å gjøre enn å sløyfe 'syningskortene.' Dette var straks før påske, og da jeg reiste hjem til påsken, trodde vi alle at den saken var avgjort og seiren vunnet.
Da påsken var over, reiste jeg tilbake til Bergen og derfra med anleggets båt til Knarrevik. Da jeg kom fram, viste det seg at anleggets ledelse hadde tatt kampen opp. De hadde simpelthen stengt hele spisebrakka, og da vi som hadde vært hjemme, var kommet tilbake, stanset de båtene, så vi ikke skulle komme derfra igjen. Alt arbeid var selvfølgelig nedlagt. Vi fikk beskjed om at så snart vi gikk med på å begynne med 'syningkortene' igjen, skulle spisebrakka åpnes, båtene settes i rute og arbeidet begynne igjen. Det fantes ikke butikker på øya, så hensikten var å sulte oss til ettergivenhet. Det var imidlertid noen fiskerhytter der ute, og for 50 øre lånte fiskerne oss sine robåter. Vi rodde da over til Alvøen, kjøpte oss mat i en butikk der og rodde så over til brakkene i Knarrevik igjen.
Utsultingstaktikken slo altså feil, og fem dager etterat jeg kom tilbake, ble det slått opp en plakat hvorpå det sto at dampbåten skulle gå til Bergen dagen etter, og alle som ikke ville oppta arbeidet på selskapets betingelser, hadde å forlate anlegget. Hensikten med dette var nok å bli kvitt de svenske syndikalistene. Men de fleste av dem var ugifte og hadde vært så lenge på plassen at de hadde spart opp noen kroner; de hadde derfor anledning til å holde det gående med roturene til Alvøen. Flere av oss andre hadde ikke så mye penger, og mange hadde familie på en annen plass, så vi kunne ikke gi oss til å gå der. Da båten gikk fra Knarrevik den bestemte tid, var det så godt som fullt med folk, men det var flest av dem som ledelsen håpet skulle bli igjen. De svenske syndikalistene, de 'stannat kvar.'»[17]
Enkelte steder kom svenske syndikalistiske arbeidere i kollisjon med Arbeidsmandsforbundet. Svenskene holdt nemlig et mye høyere arbeidstempo enn nordmennene:
«De norske anlægsarbeidere er i saa henseende [...] langt foran de svenske. Nordmanden vil heller ræsonnere og akkordere sig til arbeidslønnen end 'blodarbeta' sig til den. Svensker kunde lære meget av dem. Ved anlægs‑ og bygningsarbeider vil de svenske arbeidere gjerne være i lag for sig selv og vil i regelen ikke ha norske arbeidere med, netop av den grund, at disse ikke 'blodarbetar'. Man har to fjeldskjæringer. I den ene arbeider et svensk, i den anden et norsk lag. Beggel lag har f. Eks. 6 kroner m.3. Det svenske lag skriver straks til Sverige efter store slægger o. lign., for svenskerne kan ikke arbeide med de smaa, lette og behagelige verktøi, som findes i Norge; de klager stadig at det monner ingenting at arbeide med dem. Og saa begynder slæpet og slitet. Svenskerne 'blodarbetar', og arbeidsgiverne ser allernaadigst paa dem. Nordmændene tar det sagte og vakkert, mens arbeidsgiverne glor argt paa dem. Ved opgjøret tjener det svenske lag kr. 1,25 pr. time og det norske 1 krone. Det svenske lag faar sin pris sænket til 1 krone, men 'blodarbetar' nu saa meget desto verre for at opveie dette og har ved næste avlønning tjent kr. 1,10 pr. time. Det norske lag har ogsaa nu tjent 1 krone. Prisen for det svenske lag sænkes nu yderligere med 50 øre m.3, og ved næste opgjør tjener begge lag 1 krone pr. time. Det svenske lag har nu kr. 4,50 pr. m.3, mens det norske har 6 kroner. For at tjene den samme ene krone maa selvfølgelig det svenske lag forhøie arbeidsintensiteten, mens det norske lag i forhold dertil har det ganske let. Det svenske lags arbeidere blir naturligvis færdig længe før det norskes. Intet under derfor, at svenskerne staar høit hos lederne paa arbeidspladsen, men sees paa med onde øine av de norske arbeidere.»[18]
Direkte Aktions utgave av artikkelen fortsetter:
«Denne uhyre, indgrodde, svenskfødte dumhet som har fulgt den svenske arbeideren fra begyndelsen er en stor hindring i arbeiderklassens økonomiske frihetskamp. For enhver pris maa vi forkorte arbeidstiden og og nædsette arbeidsintensiteten og saaledes værdsætte vor arbeidskraft, at vi gjennem denne gjør os til herrer paa arbeidsmarkedet.»[19]
[1].Bjørnson 1990:310.
[2].Linder 1996:53, Ottesen-Jensen 1986:84.
[3].Ottesen-Jensen 1986:84-85. (Oversettelsen fra
svensk er min.)
[4].Linder 1996:53. Alarm nr. 9, 16/5 1936: «Den
syndikalistiske bevegelse vant aldri forståelse hos Hinke, og de siste år han
kjempet som en av foregangsmennene i Sveriges ungsocialistiske forbund, var han
ofte et stridens frø i bevegelsen. Men selv om han aldri blev den praktiske
klassekampskjempe, der står som idealet for syndikalismen, har han gjennem sin
vekkende virksomhet, sitt glimrende agitatoriske talent, sitt uuttømmelige fond
av kunnskaper og stadig pågående humør, allikevel blitt en slags banebryter for
syndikalismen i Skandinavia, for hvem ungsocialistene i sin tid ryddet veien.»
(«Hinke Bergegren død.» av T─n.) Se også
Alarm nr. 19, 7/5 1921 («Hinke Bergegren. 60 aar.» Av Carl O. Tangen).
[5].LO kgr.prt. 1923:244.
[6].Kilder: Alarm nr. 7, 18/2 1928 («Albert
Jensen i Oslo.»), T. 4/9 1973 («Elise
Ottesen-Jensen død» av Aksel Zachariassen), Linder 1996:97 og Zachariassen 1979:133.
[7].Linder 1996:144.
[8].Olaussen 1945:8.
[9].Hansen m.fl. 1923:108. (Se også
Ung-Socialisten nr. 5 1907 («Fra ungdomslagene» av «Sigw.»)
[10].SAC 1912:7.
[11].Holm 1975:81 og Alarm nr. 29 1927 («Syndikalismens
utvikling i norsk arbeiderbevegelse» av Carl O. Tangen).
[12].Stavanger Aftenblad i april 1917, i følge Direkte
Aktion 24/1917. («Den syndikalistiske
fare.» Av E. Hultgren)
[13].Direkte Aktion 4/1914 («Hvad der kan spørges
om».) Utklipp fra Helgeland Blad.
[14] Kjeldstadli 2003:377-378.
[15].«Formelt ble visst N.S.F. stiftet alt 28. desember 1916,
men det kan være trolig at den først kom i gjenge ut på våren 1917, da dette
som her fortelles, foregikk.»
(Edvard Bulls fotnote s.291)
Jeg
har funnet brev i arkivet til Norges Ungsocialistiske Forbund/Norges Social‑ Anarkistiske Forbund (ARK nr. 1678), som viser at
Aksel Walther også var medlem der. I følge Revolt nr. 10 1922 var han
«Korrespond. sekretær» i Hønefoss ungsocialistiske klub.
[16].«Syning» var en oppsynsmann
eller ingeniør.
[17].Bull 1961:290‑292.
[18].NAF ─ «Meddelelser» nr. 192
28/2 1917:79‑80 («Hur svenskar pressas och hur norrmänn latas i Norge»
fra Syndikalisten nr. 1 1917. Også sitert i
svenske «Industria», som NAF sannsynligvis har hentet artikkelen fra.). Direkte
Aktion nr. 3 1917
(«Arbeidsintensiteten.») har den samme historien.
[19].Direkte Aktion nr. 3 1917
(«Arbeidsintensiteten.»).