Anarkister og sosialdemokrater

 

Mens 1880‑årene hadde vært preget av dårlige konjunkturer og økonomisk krise, hvor radi­k­a­le idéer sannsynligvis hadde lettere for å få gehør, åpnet 1890‑årene med økonomisk opp­gangstid. Natur­a­l­i­­s­­m­en i litteraturen ble skiftet ut med nyromantikken. Anar­kis­tene fikk har­dere tider, men ga ikke opp. At anarkister ute i Europa, med sine dynamittangrep og atten­tater, ikke var så frede­lig innstilt som anarkistene i Norge, hadde nok også sitt å si. Den refor­­m­is­tiske retning i arbeider­bevegelsen sosialdemokratiet fikk vind i seilene.

 

På den 3. skandinaviske arbeider­­­kong­­ressen, i Kris­tiania 1890, deltok både Ivar Mor­tens­on (Nordre Østerdalens arbejder­samlag) og Arne Dybfest (Trond­hjems arbejderparti). Kong­ressen vedtok et forslag som rådde arbeiderne til å delta i alle valg på grunnlag av det sosial­demo­kratiske program. Anar­kistene der­i­mot støttet en uttalelse som for­kas­tet parlamen­taris­men, rådde fra deltakelse i poli­t­is­­ke valg, og erklærte «at Omstyrtingen af det privat­­­­­kapitalist­iske Klasse­samfund og Vir­ke­lig­­gjørelsen af de revolutionære Idéer alene kan ske gjen­­nem en social Revol­ution». Så langt gikk ingen av de andre norske sosialistene. Anti­parlamen­tarikerne ble skilt ut som en liten flokk på 12 mann.[1]

 

På Arbeiderpartiets landsmøte i 1891 trakk partiet, i sitt nye program, et klarere skille overfor den liberale arbeider­­­­­­­­­­­­bevegelse (som hadde tilknytning til Venstre), og stilte seg på klassekamp­politikkens grunn.[2] Her vedtok man: «Med den saa­kal­dte stats­socialisme, der sætter staten i den private arbeids­kjøpers sted, har arbeider­partiet intet at bestille.»[3]

Få uker etter lands­møtet representerte Carl Jeppesen Arbeiderpartiet på en internas­jonal sosialistisk kongress i Brussel. Der stemte han for at anarkister skulle få adgang til kongres­sen, mens både svensker og dansker stemte imot. I sin melding fra kongressen, i et partimøte i sep­tem­ber, ga Jeppesen som grunn at anarkis­tene selv ikke ønsket seg noe bedre enn å bli vist bort: «Nu stod de som mar­tyrer for de 'socia­lis­tiske demagoger'. Havde de faaet adgang til kongressen, var de kommet til at for­­svinde i mængden.»[4]

 

I 1895 kom Bjørnstjerne Bjørnsons «Over Ævne, andet stykke» ut. Her viser han den dype sosiale kløft mellom industrislavene som sliter og industriherrene som nyter, mellom de få oppe på solhøydene og de mange nede i det mørke, triste dalsluket hvor det aldri er sol ─ «Helvede» som det kalles i Bjørnsons skuespill. Med alle midler, hevder Bjørnson i sitt skuespill, forsøker makthaverne å holde arbeiderne borte fra solsletten. I verste fall med fengselsstraffer og militær­diktatur. Han gjør arbeidskjøpernes fører til et slags kapitalistisk overmenneske, mens arbeiderne først og fremst fremstilles som de lidende, de utbyttede og undertrykte som drives til desperasjon og havner i anarkismen. Under et møte mellom representanter for borgerskapet sprenger «selv­mordsbomberen» Elias Stang hele møtet i luften. Jack Wilson hevder at skuespillet

«er det litterære verk som mest direkte har anarkismen til emne. Bjørnson gir her et merkverdig forsvar for bevegelsen selv i dens mest ytterliggående mani­fes­tasjoner. Han får samtidig anled­ning til å legge frem sitt håp om et fremtidig harmonisk samfunn. Dette blir i dramaet fremført av Credo og Spera som har fått lærdommen om fremtiden fra faren, Elias Stang, anarkisten som ofrer seg selv under attentatet på storherrene fra de mektige borgerskap. Dramaet er meget interessant ut fra et idehistorisk syns­punkt.»[5]

 

I 1897 holdt konditor Thv. Steffensen et foredrag om anarkisme i Kristiania Arbeider­samfund.[6] Lektor dr. Hagbart Magnus, medlem av Lapis Infernalis (Helvetesstein), en klubb for sosialis­tisk idédebatt i Bergen, fikk Ragnvald Paulson til å utgi en oversettelse av Peter Krop­ot­kins bok «Erobringen av brødet», som så kom ut i 1898. Dette var den politiske boken som virket sterkest på den unge Kyrre Grepp (18791922), og i en periode var den nærmest hans «Bibel».[7] Hans kommende kone, Rachel Helland (18791961), var også for­trolig med den boken han leste med så stor begeistring.[8]. «Mit liv vil jeg gi anarkis­mens hel­lige sag. Kan jeg end ikke føre den noget videre frem, så kan jeg dog ihvert­fald bringe lidt storm i vort kjære samfunds gåsedam, vække nogen sovende unge sjæle til liv og kamp», skrev Kyrre i et brev til Rachel i 1899.[9] Kyrre Grepp forlot etter hvert anarkis­men, og ble marxist. Han ble også sentral i «den nye retning» sammen med Martin Tranmæl, og var for­mann i DNA i peri­oden 19181922.

 

2/11 1898 ble den tyske sosialistklubben Vorwärts stiftet i Kristiania. Den sto tilknyttet DNA, og samtidig det tyske sosialdemokratiske SPD.[10] Denne foreningen skulle ivareta tyske arbeid­eres, håndverkere og funk­sjonærers politiske, kulturelle og sosiale interesser i Norge. Dette var en sosialistisk forening, og definerte seg som en del av den norske arbei­derbeve­gelsen. Å være medlem i en norsk fagforening var en medlemsbetingelse. Foreningen var også kol­lek­tivt inn­meldt i DNA.

 

På generalforsamlingen 19/7 1899 ble det fastslått anarkistiske tendenser i Vorwärts av for­mannen Riesener. Han hevdet at disse anarkistenes tendenser motarbeidet klubbens formål. «Han fremholdt det derfor som nødvendig, at saadanne anarkistiske elementer og andre, der paa anden maade søger at vække spektakel, fjernes fra foreningen.»[11] De «anarkistiske ele­menter», ca. 56 personer ventet ikke så lenge, og meldte seg ut i stedet. De protesterte sterkt mot anarkisme­beskyldningene, og understrekte at det var de som sto på Arbeider­par­tiets grunnlag[12]. På den annen side kunne en viss forståelse for «anarkistiske» eller «ung­sosialis­tiske» sympatier ikke benektes. De utmeldte dannet sin egen forening Freiheit, sann­synlig­vis oppkalt etter det tyske anarkistorganet Freiheit som ble utgitt i London. Freiheit abonnerte på Kristoffer Hansteens blad Til Frihed. Beskyldnin­ger sto mot bes­kyld­ninger, «anarkistiske elementer» mot «kapitalis­tiske håndlanger». Politisk argumen­­tas­jon eller diskus­jon finnes nesten ikke i hele kilde­materialet. Isteden ble det stort sett fraser og sladder. Det er tydelig at bebreidelsen av anarkismen bare var et middel brukt for å bli kvitt mot­standerne av foreningen. Men lite tyder på at Freiheit sym­patiserte med anarkis­men i datidens språk­bruk. Anarkismebeskyldningen satt forholdsvis løst blant tyske sosial­demok­rater, og den ble særlig rettet mot venstresiden.[13]

 

Stampehl, som ble formann i foreningen Freiheit, var antageligvis virkelig anarkist.[14] Frei­heits tilknytning til anarkismen var ukjent, også for politimesteren i Kristiania. Likevel ble de angitt fra politi­mesteren som anar­kister. Politi­mesteren skriver at han ikke hadde an­ledning «til at komme disse personer ind paa livet, saa nær­mere kjendskap til deres sociale synspunkt og eventuelle farlighet vanskelig kan haves.»[15]

 

Begge foreninger hadde kollektivt medlemskap i DNA.[16] Det ble forsøkt med gjen­fore­ning av de to forenin­ger. Dette lyktes ikke, og noen år etter 1900 ble Freiheit oppløst eller forsvant bare. Vorwarts eksisterte videre. Åtte medlemmer av Freiheit nevnes i politi­rapporten som ble sendt den tyske generalkonsulen.[17]

 

Det skal i løpet av perioden ca. 18881900 ha blitt spredt ca. 15 000 brosjyrer om anarkis­men i Norge.[18]

 



[1].Koht 1937:114 (Se også «Protokol over forhandlingerne ved den 3. almindelige skandinaviske arbejder­kongres».)

[2].Koht 1937:128.

[3].Kringen 1910:12 (Se også Hansen 1999:505, Koht 1937:126).

[4].Koht 1937:128‑129.

[5].Wilson 1968:4‑5.

[6].Kringen 1914:135. Hvilken stilling Steffensen hadde til anarkismen står det ingenting om, heller ikke i Oslo Arbeidersamfunds arkiver (ARK 1113).

[7].Helle 1995:15‑16

[8].Helle 1995:25

[9].Helle 1995:27

[10].Lorentz 1991:160

[11].Hoppe 1989:18 (Social‑Demokraten 21/07 1899)

[12].Lorenz 1991:162.

[13].Lorenz 1991:162. En gruppe anarkister hadde på 1890‑tallet gått ut av det tyske sosialdemokratiske ungdoms­f­orbundet. (Hoppe 1989)

[14].Hoppe 1989:20.

[15].Kristianias politimesters rapport til den tyske generalkonsulen, von Faber du Faur. («Akten des Kaiserlic­hen Konsulats Christiania betreffs Arbeitervereine und der Sozialdemokratie in Norwegen.»)

[16].Hoppe 1989:25

[17].De åtte medlemmene var Albert Kristof Herman Stamphel, 33 år, murerarbeider, Alphons Georg Kristian Meyer, 28 år, murersvenn, Otto Ludvig Friederich Engel, 24 år, bakersvenn, Karl Scholler, 24 år, barbersvenn, Franck Schieboldt, ca. 35 år, mekaniker, August Wilhelm Meyer, 44 år, murersvenn, Otto Wilhelm Ferdinand Martens, 21 år, murersvenn, Wilhelm Homeyer, 29 år, montør.

(Kilde: «Akten des Kaiserlichen Konsulats Christiania betreffs Arbeitervereine und der Sozialdemokratie in Norwegen.»)

[18].Til Frihet nr. 5 (15/03 1901).